• Orolig över barn

Sonen fick en papegoja - vad göra?

Min son fyllde 4 år och fick en papegoja i present av mina föräldrar. Varken jag eller sambon var så glad över det - men vad ska man säga... sonen tyckte det är rolig i ca 2 dygn, sedan dess har han inte ens tittat på den. Jag ger mat och vatten - för sambon sa att hen ska minsann inte göra det och sonen har ju annat för sig. Så ja, jag ger mat och vatten . Och tycker synd om den som bor i en liten bur. Och är irriterad över att den smutsar ner runt om kring . Vi hittar inte heller någon bra ställe där vi kan ha buren, så den står kvar där i hallen , dit det har blivit ställd när lillasyster gav sig på fågeln under födelsedagsfesten för 2 månader sedan.

Jag såg en kul bur snickrat av en vitrinskåp i programmet ?Vem bor här?? Under några veckor var jag inne på att fixa en sånt åt vårt stackare. Men. Egentligen vill jag inte ha en sånt skåp - visst det är kul - men det passar inte in - o nej egentligen vill jag inte ha någon fågel heller . En gång frågade när sonen skulle sova över frågade jag mina föräldrar lite skojigt om inte han får ta med sig papegojan o den kanske får bo hos de därefter . Men mamma viftade bort att han ska ju sova över bara en enda natt..

Så ja .. vad tycker ni att jag borde göra? Det är ju sonens , inte mitt, vill inte heller såra mina föräldrar som gav den med välmening. Men Nä jag hatar faktist att komma in i hallen nu när buren står del o jag mår illa över att det är smutsig runt omkring + tycker synd om fågeln som har det ganska trångt där..

• Svar på tråden Sonen fick en papegoja - vad göra?
  • Seven Costanza

Alltså har du ens frågat HUR dina föräldrar tänkte när de gav ett djur utan att fråga er först? Så konstigt beteende. Jag hade sålt fågeln till någon som vill ha den så fort som möjligt. Hemskt för fågeln ju.

• Bärryhosch

Stackars lilla fågel! Vilka fruktansvärt obetänksamma föräldrar du har. Jag tycker att du ska sälja den på momangen till någon som verkligen vill ha den. Kan inget om fåglar, men kan tänka mig att den behöver utrymme, stimulans och kärlek och det verkar den ju inte få alls nu. Dina föräldrar (och din son) har inget att säga till om. Om dina föräldrar skulle säga något så kan du ju meddela dem att du tänkt köpa en minigris och en kungssnok till dem när de fyller år ...

• Liiann
    Bärryhosch skrev 2020-06-11 21:44:23 följande:

Stackars lilla fågel! Vilka fruktansvärt obetänksamma föräldrar du har. Jag tycker att du ska sälja den på momangen till någon som verkligen vill ha den. Kan inget om fåglar, men kan tänka mig att den behöver utrymme, stimulans och kärlek och det verkar den ju inte få alls nu. Dina föräldrar (och din son) har inget att säga till om. Om dina föräldrar skulle säga något så kan du ju meddela dem att du tänkt köpa en minigris och en kungssnok till dem när de fyller år ...

Vet du hur ormbajs luktar?
  • erikaABC

Man ger bort ett husdjur  i present !
    Fråga om de vill ha tillbaka papegojan.
    Annars : Sälj den.
    Ni ska inte ha ett djur som ni inte trivs med

• Hobgoblin

Vem köper en papegoja och tror/tycker att det skulle vara en bra present??
    Eller ens en present över huvud taget?

• Tow2Mater

En papegoja kan väl bita fingret av en 4-åring, inget djur for ett så litet barn.

• Dexter dot com

Papegojor kräver ju stort engagemang, sällskap, att få komma ur buren varje dag mm för att må bra. Att låta den sitta själv i sin bur är rent djurplågeri !
    Ge bort den till någon som verkligen uppskattar fågeln och har intresse att ge den ett kvalitativt liv.

• Silverjenny

Helt galet, man ger INTE djur i present till barn utan att föräldrarna är delaktiga! Vad tänkte de med?

Säg till föräldrarna att papegojan får bo hos dem och så får sonen leka med den när han är där. Vill de inte ta emot den måste ni hitta ett nytt hem åt den. Det är inte sjysst vare sig mot er eller fågeln att ni tvingas ha den kvar mot er vilja. Papegojor är intelligenta och behöver stimulans särskilt om de är ensamma, förutom att de behöver omvårdnad som alla djur.

Vad är det för papegoja?

• Persikaplommon

Lämna tillbaka papegojan till dina föräldrar.

Vad är det för fel på dem att de ger bort levande djur utan att kolla med er?

Djur är stort ansvar , inget man bör ge bort utan att fråga innan.

• Mortiscia80

Lämna tillbaka papegojan och förklara att det tyvärr inte passar er familj särskilt väl att få ett levande djur i present.

• sextiotalist

Lämna tillbaka papegojan till säljaren eller till en djuraffär.

Papegoja är inget nybörjardjur.

• Physalis

Skäll ut föräldrarna för sitt dumma beslut och förbjud dem från att någonsin göra något sådant igen. Ge sedan tillbaka fågeln till dem ifall du tror att de kommer göra rätt för fågeln. Om du inte litar på att de kommer hitta ett bra hem åt fågeln så tycker jag att du ska göra det själv.

Korrekturläser som en kratta
  • Johannis887
    Physalis skrev 2020-06-12 15:05:15 följande:

Skäll ut föräldrarna för sitt dumma beslut och förbjud dem från att någonsin göra något sådant igen. Ge sedan tillbaka fågeln till dem ifall du tror att de kommer göra rätt för fågeln. Om du inte litar på att de kommer hitta ett bra hem åt fågeln så tycker jag att du ska göra det själv.

De har bevisat att de inte kan hitta ett bra hem åt fågeln. Tycker han ska hålla fågeln borta från dom.
Svar på tråden Sonen fick en papegoja - vad göra?