• Atmosfaer

Känns som jag befinner mig i en återvändsgränd

Hej.

Försöker här göra mig rätt kort med mitt problem och hoppas jag kan få några råd.

Jag är tillsammans med en tjej. Vi har varit ihop i 9 månader, vi älskar varandra, har gjort väldigt mycket ihop och vi bor hos varandra titt som tätt. Detta förhållande har också präglats av väldigt energikrävande bråk som startar ifrån ingenstans mestadels eftersom vi kommunicerar så olika. Hon har även väldigt dålig självkänsla sedan innan vilket gör att hon stör sig på saker jag gör, detta har gjort att hon är rätt krävande enligt mig och förhållandet blir med detta väldigt passionerat men samtidigt med väldigt djupa dalar. En sak som tar två timmar för mig att komma över kan ta 2 dagar för henne.

Nu är det så att vi hade tänkt flytta ihop i sommar, då flyttar hon in i min lägenhet, detta har varit på bådas tankar under några månader men samtidigt har lite nya heta diskussioner uppstått för bara en vecka sedan vilket gjorde att jag har fått kalla fötter gällande flytten. Jag har med detta varit lite rädd för att hon ska bo här, stadga sig och samtidigt så ska kanske nya bråk uppstå. Jag vet inte om det bara är hjärnspöken men det känns som de finns där för en anledning.

I förrgår så pratade vi glatt i telefonen. Hon kände på sig att något inte stämde med mig och frågade vad det var, då släppte jag det och sa som det var, vi har varit tydliga med att vi ska vara öppna nu med vad man tänker och känner, vilket vi inte varit innan och eftersom vi inte varit det har frustration uppstått. Detta tog hon illa och hon fick ångest, hon började gråta tills hon inte orkade prata längre, jag försökte trösta. Hon får lätt panikångest när dessa situationer uppstår där det inte går som hon vill. Efter ett tag kom ett sms där hon skrev att det kanske hade varit rätt beslut att göra slut tidigare (vi har varit nära att göra slut innan), att hon bara gör fel och att jag borde skaffa någon annan, meddelandet avslutades sedan med att hon behöver andas och att jag inte behöver höra av mig på ett tag. Jag skrev till henne att jag finns kvar här och att jag älskar henne. Nu har jag inte fått något mer svar ifrån henne efter två dygn, och det känns som jag befinner mig i ett ingenmansland där jag inte vet vad det är som håller på att hända, jag trodde vi kunde lösa det och att det faktiskt kommer kännas bra när hon väl flyttar in.

Hennes bra sidor är att hon kan vara väldigt omtänksam, omhändertagande, fnittrig och rolig annars, när hon är det så känns det som om vårat förhållande fungerar jättebra, de dagarna är underbara för det höjer mig massor, men sedan vänder allting rätt snabbt och det blir tvärtom. Hon har tidigare sagt att hon funderat på paus men det har inte behövts då allting känts bra igen, det är som sagt som en berg och dalbana.

Det som skrämmer mig är att hon sagt innan att hon är rätt bra på att ta avstånd ifrån folk och skjuta bort dem helt. Jag älskar henne, har börjat tänka på oss mycket, alla minnen, och kan knappt vara själv i lägenheten för att jag börjat känna mig ledsen, så jag spenderar väldigt mycket tid nu med att aktivera mig på de sätt jag annars gillar för att komma på andra tankar.

Har hon med detta tagit en paus ifrån mig? ska jag höra av mig snart igen efter en tid eller ska jag låta henne göra det? det känns som allting brister just nu.

tack!
     Citera+  Citera
  • Svar på tråden Känns som jag befinner mig i en återvändsgränd
  • Rudbeckius
    Hej! Jag har haft flera relationer i livet och jag skulle nog, om du var min store pojke, be dig att vara mer försiktig. En så känslig, omväxlande lynnig och skör partner riskerad att få dig olycklig.

Det är inte ditt jobb att ta hand om henne på det sättet, att du ska vakta på alla reaktioner hon kan ha och dela hennes nojighet, surhet och långsinthet...

Ett bra förhållande ska vara jämställt, man ska stötta varandra ibland i svårigheter men inte att en ska strula till det och må dåligt var och varannan dag.

Jag skulle råda dig att avsluta förhållandent vänligt, säg att du behöver tid, är för ung, ska göran något annant och foka på det typ...

Du kan hitta en stabilare partner som går att bygga längre relation med om det är det du vill.

Annars går det ju alltid att vara kvar och ta dagen som det kommer med tjejejn, men inte inbilla sig själv att detta är den stora långa familjerelationen...

Vad tror du om dessa tankar?
  • Atmosfaer
    Rudbeckius skrev 2020-04-21 09:40:46 följande:
    Hej! Jag har haft flera relationer i livet och jag skulle nog, om du var min store pojke, be dig att vara mer försiktig. En så känslig, omväxlande lynnig och skör partner riskerad att få dig olycklig.

Det är inte ditt jobb att ta hand om henne på det sättet, att du ska vakta på alla reaktioner hon kan ha och dela hennes nojighet, surhet och långsinthet...

Ett bra förhållande ska vara jämställt, man ska stötta varandra ibland i svårigheter men inte att en ska strula till det och må dåligt var och varannan dag.

Jag skulle råda dig att avsluta förhållandent vänligt, säg att du behöver tid, är för ung, ska göran något annant och foka på det typ...

Du kan hitta en stabilare partner som går att bygga längre relation med om det är det du vill.

Annars går det ju alltid att vara kvar och ta dagen som det kommer med tjejejn, men inte inbilla sig själv att detta är den stora långa familjerelationen...

Vad tror du om dessa tankar?
    Hej och tack för svar! det låter som du har erfarenhet. Det var bra råd du gav mig.

Vi har haft vårat prat nu. Jag nämnde igen att jag är osäker på om att vi kan bo ihop, hon hotar då med att lämna mig och säger att hon inte litar på mig längre, det kan jag ioförsig förstå lite då vi pratat om detta i några månader nu att bo ihop, med de tjafs vi har gjort har legat undermedvetet och gjort mig osäker under tiden som gått.. Jag brottas just nu med tankar med mig själv om hur jag ska göra. Hon ville ha deadline till klockan 20.00 ikväll annars bokar hon inte tågbiljetten ner hit då utan det hon kommer ner senare i sommar och bor då på annan ort men hon verkar inte vilja ha med mig att göra då.

Hur ska jag göra? jag känner mig jätteförtvivlad och rädd.
  • Rudbeckius

1) Känn efter i ditt hjärta vad du vill på lång sikt. Vill du avsluta snabbare och inte prata ut om det så säger du snällt idag före kl 20 att du behöver paus och att det känns så dramatiskt och jobbigt att vara ihop. Du vill ha det gladare och ha mindre plötsliga utbrott och gräl. Men du vill vara vän fast inte älskare framöver.. Det känns inte bra liksom.

Det verkar vara så du känner och då markerar du en vänlig och respektfull brytning. Det är hon som måste jobba för att rädda det här förhållandet, hennes surhet och många utbrott är nog inget du kan göra nånting åt faktiskt.

2) Känn efter och om du vill ha henne hos dig för att kanske göra slut ändå men prata om allt du känner och ge henne chansen att försöka förstå och lova att man inte kan bete sig så jobbigt och nojugt i en relation, jag då ska du be henne komma så att ni har chansen att öga mot öga kunna tala ut ordentligt.

Då kan det blir en fortsatt realtion eller också inte, det beror på hur hon och du klarar en rejäl diskussion om detta. Hon kommer att ägga allt ansvar på dig, var försiktigt. 

3) Känn efter om du trots allt har så mycket kärlek att du står ut med en sådan personlighet även om hon inte kan ändra sig och lugna ner sig någonsin. Om du känner att detta är ditt livs kärlek och det är omöjligt att framöver hitta någon som är mer underbar, snäll och kärleksfull partner, någon som får dig jätteglad, ömsint och lustfylld. Om detta är din enda chans.

Då ska du be henne komma och du ska jobba på att bygga kärlek, förförelse, skratt och glädje samtisigt som du markerar dina inre grenser för integritet, vad står du inte ut med i hennes beteende och som måste försöka ändras i en fortsatt relation. Säg det kärleksfullt och inte anklagande. Få henne att se din ärlighe toch din vilja att klara er igenom detta.

Var rädd om dig själv och var rädd om varandra. Hon låter inte riktigt bra utifrån vad du skrivit. Kanske gör hon slut före dig... I kärlek finns det många turer...

Hjärtesorg går över, vi vuxna råkar ut för det många gånger i livet. Man blir starkare efteråt.Glad

Atmosfaer skrev 2020-04-21 15:22:44 följande:
    Hej och tack för svar! det låter som du har erfarenhet. Det var bra råd du gav mig.

Vi har haft vårat prat nu. Jag nämnde igen att jag är osäker på om att vi kan bo ihop, hon hotar då med att lämna mig och säger att hon inte litar på mig längre, det kan jag ioförsig förstå lite då vi pratat om detta i några månader nu att bo ihop, med de tjafs vi har gjort har legat undermedvetet och gjort mig osäker under tiden som gått.. Jag brottas just nu med tankar med mig själv om hur jag ska göra. Hon ville ha deadline till klockan 20.00 ikväll annars bokar hon inte tågbiljetten ner hit då utan det hon kommer ner senare i sommar och bor då på annan ort men hon verkar inte vilja ha med mig att göra då.

• Rudbeckius
    Atmosfaer skrev 2020-04-21 15:22:44 följande:

Kan du ringa och snacka med din farsa eller någon anna släkting/kompis som kan stötta dig i ditt beslut?
Svar på tråden Känns som jag befinner mig i en återvändsgränd