Ohållbart med läggningen för vår 1,5 åring
Nu börjar det bli ohållbart för vår familj med läggningen. Vår son har alltid vaknat tidigt, runt 05-06. 1-2 timmar sömn på dagen runt lunch sedan ett halvår tillbaka (förut 1h på 2 tillfällen). Vid 18:00 påbörjar vi läggning och har små rutiner inför detta. Hittills har det varit ca. 45 min. som det tagit för honom att somna men sedan han för 1-2 veckor sen började prata lite mer så tar läggningen 1,5 timme ungefär. Ibland ger vi upp och låter honom sitta med oss i soffan men då klättrar han överallt och på oss tills han blir hyperaktiv och helt röd av ?action?.
Han har börjat sparka, slåss, kasta iväg nappen 100 gånger, vrida och vända och försöka gå ner från sängen och göra motstånd på ett helt annat sätt än innan. Det är riktigt jobbigt för oss att behöva vara stränga, hålla fast och vara bestämda vid läggning. Förut räckte det med ett lugnt nej. Nu börjar man bli riktigt frustrerad och tappa tålamodet.
Vi har försökt lägga honom från 19 istället med det är samma visa där... eftersom han vaknar 05-06 oavsett om han somnar 20-21 så är vi helt lost och vet inte hur vi ska göra alls med nattningen...
Någon som är med om samma? 5 min. Metoden tror jag inte alls på och klarar inte av att han gallskriker av panik i spjälsängen efter mig.
Vi nattar honom alltid bredvid i vår säng. Låter honom va kvar eller flyttar över till spjälsäng..