• levisen

Ohållbart med läggningen för vår 1,5 åring

Nu börjar det bli ohållbart för vår familj med läggningen. Vår son har alltid vaknat tidigt, runt 05-06. 1-2 timmar sömn på dagen runt lunch sedan ett halvår tillbaka (förut 1h på 2 tillfällen). Vid 18:00 påbörjar vi läggning och har små rutiner inför detta. Hittills har det varit ca. 45 min. som det tagit för honom att somna men sedan han för 1-2 veckor sen började prata lite mer så tar läggningen 1,5 timme ungefär. Ibland ger vi upp och låter honom sitta med oss i soffan men då klättrar han överallt och på oss tills han blir hyperaktiv och helt röd av ?action?.

Han har börjat sparka, slåss, kasta iväg nappen 100 gånger, vrida och vända och försöka gå ner från sängen och göra motstånd på ett helt annat sätt än innan. Det är riktigt jobbigt för oss att behöva vara stränga, hålla fast och vara bestämda vid läggning. Förut räckte det med ett lugnt nej. Nu börjar man bli riktigt frustrerad och tappa tålamodet.

Vi har försökt lägga honom från 19 istället med det är samma visa där... eftersom han vaknar 05-06 oavsett om han somnar 20-21 så är vi helt lost och vet inte hur vi ska göra alls med nattningen...

Någon som är med om samma? 5 min. Metoden tror jag inte alls på och klarar inte av att han gallskriker av panik i spjälsängen efter mig.

Vi nattar honom alltid bredvid i vår säng. Låter honom va kvar eller flyttar över till spjälsäng..

• Svar på tråden Ohållbart med läggningen för vår 1,5 åring
  • Drottningen1970
    Lojsen890 skrev 2020-04-18 21:57:00 följande:

Barn behöver lugna ner sig 1-2 timmar innan läggdags.

Detta innebär ingen tv, inga telefoner, inga skärmar! Inte ens tv på i bakgrunden... massera, läs bok, drick välling eller försök o göra andra saker som får barnet att slappna av.. lyssna på lugn musik o tänd lite ljus.. Rutiner är allt när de gäller barn!! Skriv upp exakt sovtid varje dag i en vecka så ser du ett mönster! Kanske han bara är övertrött på kvällen? Sen ska de ju gärna somna där de vaknar för att sova både djupare o bättre ...

Trams
  • Drottningen1970
    levisen skrev 2020-04-18 21:17:48 följande:

Tack för alla svar! Som några av er säger så har det blivit något negativt.

Vi kan absolut låta honom vara vaken längre, det gör inte oss något. Det är bara så att han blir så otroligt hyperaktiv om vi låter honom vara uppe. Klättrar och har sig busar något enormt. Har aldrig varit ett barn som velat sitta still i soffan. Bara om man ger honom Ipaden men det får han inte titta på mer än nån halvtimme tycker vi. Vad ska vi göra med honom medan han är vaken på kvällen? Vad gör ni ?

Det tar emot litegrann att sitta på golvet och bygga klossar och leka, men Är det vad som krävs så får man väl göra det?

Leker ni med era små eller låter ni dom få bara finna sig i ?kvällsrutinen för vuxna? dvs. Tv/ film i soffan?

Jag har på kvällarna inte aktivt aktiverat barnet, utan han har fått vara med, pyssla med sitt och till slut antingen somnat i en hög på mattan eller brevid i soffan. Smidigt och odramatiskt. Småttingar har så olika behov vid olika tillfällen beroende på mående, utvecklingsfaser etc ibland sover, äter, bajsar, leker de mer eller mindre och så länge vardagslivet tillåter det så tror jag stenhårt på att flexibilitet och att ta det som det fallet sig är så mycket bättre och mer harmoniskt än att snöa in på militäriska regler och rutiner för att det borde vara på ett visst sätt som nån fått för sig. Och PS, ungen kommer även att lära sig gå på potta, sova utan blöja etc när det faller sig..,
  • Andreaaaa

Tror barn är olika. Min son har aldrig kunnat ?somna i soffan?, han skulle isf bara bli mer och mer speedad och vara vaken halva natten om man inte aktivt lade honom. Så de tipsen hade inte alls funkat på honom.

Men du skriver att det pågått i 1-2 veckor bara i samband med en utvecklingsfas, han har börjat prata mer. Minns att sonen hade en rejäl sådan krånglig period i den åldern, varade säkert 3-4 månader (tyvärr) och att flera av hans jämnåriga kompisar hade liknande samtidigt. Tror inte att ni ska behöva rådda med nya läggningsstrategier utan gör som ni gjort, härda ut ett tag till, och bestäm tex att om ena föräldern börjat natta så måste den andra byta av efter 1h om han inte somnat, så slipper man ligga och känna panik över att man är fast för alltid i evighetsläggningen ifrån helvetet Håll ut, det är ev fas!

• Thells
    Drottningen1970 skrev 2020-04-18 23:01:55 följande:

Trams

Frågade någon om ditt onödiga tyckande? Personen i fråga var vänlig och vela ge tips.
  • Thells

Jag tycker att det låter som att ni redan försöker ert allra bästa, mer kan man inte begära. Ni tvivlar och vill ha råd och tips, bara det är bra. Jag skulle vela säga/ge tips om att så länge ni verkligen ser ert barn och dess behov och gör ert bästa har ni inget att oroa er för. Alla barn mår som sagt bra av rutiner. Det finns det mycket forskning bakom. Det finns dom som inte ens vill se åt sina barn och bara bestämmer sig för att rutiner ska man alltid hålla i vått och torrt och det är tragiskt. Så länge man har förmågan att kunna se sina barn och är flexibel då det behövs så man inte skapar en otrygghet eller till och med ett trauma . Då kommer det gå bra. Min personliga åsikt är att idag är alla så otroligt van med att ha tv och mobila enheter i sitt liv så man har glömt hur aktiv hjärnan faktiskt blir. Den bästa sömnen får man av trötta fötter är ett bra ordspråk. Men självklart håller inte det i alla lägen och vissa dagar kanske man själv inte orkar vara så jätte aktiv med sin lille. Ibland behöver barnen ta ut sig mer fysiskt om dagarna, och vissa dagar vill dom bara självklart inte lägga sig när dom vet att det finns massa roligt man kan fortsätta göra, men om dom bara förstod konsekvensen av att vara uppe till sena natten så hade dom säkerligen tagit sitt sunda förnuft och lagt sig i tid för dom vet att en helt ny morgon dag kommer som det finns massa ny rolig tid då man vill ha ork till att göra saker. Men små barn har ju inte det långa konsekvenstänket, knappt något konsekvenstänk alls har dom när dom bara är 1,5. Och då är det väl jätta bra att vi som förälder finns där och kan styra dom i rätt riktning. Försök hitta något som passar ert barn när den inte vill sova för att bryta den negativa bilden. Kanske bara byta miljö en stund och läsa bok i köket? Det viktigaste när tålamodet tryter är att inte missbruka sin makt och göra/säga dumma saker för att man egentligen känner sig liten å maktlös. Viktigaste då är att både kunna se sig själv och sitt barn. Fråga sig själv, vad kan jag göra nu för att jag inte ska brista och för att mitt barn ska ha det bra och känna sig trygg. Värsta scenariot är ju föräldrar som inte håller ihop i dessa lägen och istället väljer att geupp helt och knappt försöker igen med rutiner och låter barnet göra som den vill alltid. Barnet som inte har förmågan till långsiktigt konsekvenstänk. Då har man misslyckats och borde söka hjälp både för sitt eget mående och viktigast av allt för sitt barn. . Nu brann jag på vidare långt här men hoppas att det gav nånting. Och detta är ju då givetvis mina erfarenheter som jag har att ge. Lycka till!

• MallaL

Mina barn somnade bäst själva. Låg man bredvid i den åldern klättrade de bara runt och nattningen tog en evighet.

Efter nattningsrutin med bad, gonattvisa etc gav jag istället välling i spjälsängen, satt utanför sängen och höll i flaskan, ibland somnade de direkt, ibland var de fortsatt vakna ett tag till men somnade sedan.

De första gångerna satt jag bredvid, men gick sen ut ur rummet, ibland gick jag in igen men lyfte aldrig upp igen.

De hade speldosa och lite annat att roa sig med i sängen, de kunde hålla på att stöka runt ett tag innan de somnade.

När de sedan kunde klättra ur spjälsängen fortsatte vi ungefär likadant, ligga bredvid i sängen och läsa saga, sedan godnatt och gå ut. De kunde då gå upp igen och leka och ibland fick man gå in många gånger och säga gå och lägg dig

Men om man låg bredvid tog det mycket längre tid att somna, vi var ju tvungna att göra så ibland när man var på resa och det inte var helt barnsäkert att lämna barnet ensamt innan vi gick och la oss.

• hammarhajen

Det naturliga för barn är ju att röra på sig, så kanske behöver barnet helt enkelt bli av med lite mer engergi på kvällen? Du skriver att han klättrar runt i soffan om han får vara uppe. 

Kanske ska ni alla gå ut en sväng kl. 18.00 istället för att påbörja läggning eller titta på TV? Nu är det ju ljust och fint ute. Busa, jaga och lek bort lite energi, sedan läggningsrutiner direkt när ni kommer hem. 

• levisen

Ni har alla jättebra poäng! Intressant att höra hur andra gör. Jag plockar med mig lite från alla här.

Vi bestämde oss idag för att testa låta honom vara uppe så länge som det gick ikväll. Tillslut grät han lite och visade tydligt att han ville sova. Det verkar som att sambon lyckas söva honom nu :) 10 minuters bråk men nu är det tyst så håller tummarna att det räckte att hålla honom vaken längre. Vi kommer fortsätta med samma rutin som vi haft fast vänta minst 1-2 timmar senare. Som någon sa, hålla koll på tiden och ge upp/bytas av vid 30-40 min. om det visar sig vara riktigt piggt och vaket.

Om vi väljer att låta honom vara vaken ännu längre så får vi antingen låta honom klättra och busa runt ett tag, kanske läsa en bok, sitta på golvet och göra lite björnen sover. Ge uppmärksamhet men ändå inte stoppa våra kvällsplaner oavsett om det gäller hämtmat, en film eller gäster över, haha. Han får helt enkelt lite friare tyglar på kvällarna. Känns befriande att släppa på måsten och att man ska va så himla fast vid exakta rutiner, klockslag och vanor.

Det är viktigt att känna efter vad ens egna familj passar med. Det är en fas just nu och när lillen börjar prata och förstå mer så kommer det bli lite annat med att berätta sagor, förstå bokläsning och generellt bara kunna kommunicera.

Tack det behövs med tips och råd !

• Bell58

Det verkar som om ditt barn försöker signalera att han inte är riktigt mätt och av den anledningen inte vill sova eller blir hyper. Så beter sig vår 1,5 åriga kille också nämligen! Ger man honom något att äta blir han lugn och redo för att sova. Han reagerar ALLTID med att bli hyper om han inte fått i sig tillräckligt.

Vägrar han att sova så kolla hur reaktionen blir med en grötklämmis, en fruktklämmis (kanske för lite) annan gröt, fil, välling, banan, macka, stekt ägg (vispa med mjölk/matlagningsgrädde och häll på stekpannan), stekt potatis eller korvbitar..

Prova er fram. Vår kille är svår när det gäller mat...därav alla dessa alternativ...hehe.. Viktigt dock att ni lyssnar till ert barns signaler! Han försöker förmedla något till er så ignorera det inte utan testa med mat och dryck i första hand!

Lycka till!!

• Bell58

Visst kan det vara så att han inte är redo att sova men det kan också vara att ditt barn inte är riktigt mätt och av den anledningen inte vill sova eller blir hyper. Så beter sig vår 1,5 åriga kille också nämligen! Ger man honom något att äta blir han lugn och redo för att sova. Han reagerar ALLTID med att bli hyper om han inte fått i sig tillräckligt.

Vägrar han att sova så kolla hur reaktionen blir med en grötklämmis, en fruktklämmis (kanske för lite) annan gröt, fil, välling, banan, macka, stekt ägg (vispa med mjölk/matlagningsgrädde och häll på stekpannan), stekt potatis eller korvbitar..

Prova er fram. Vår kille är svår när det gäller mat...därav alla dessa alternativ...hehe.. Viktigt dock att ni lyssnar till ert barns signaler! Han försöker förmedla något till er så ignorera det inte utan testa med mat och dryck i första hand!

Lycka till!!

• Bell58

Visst kan det vara så att han inte är redo att sova men det kan också vara att ditt barn inte är riktigt mätt och av den anledningen inte vill sova eller blir hyper. Så beter sig vår 1,5 åriga kille också nämligen! Ger man honom något att äta blir han lugn och redo för att sova. Han reagerar ALLTID med att bli hyper om han inte fått i sig tillräckligt.

Lycka till!!

• Bell58

Lycka till!!

• Bell58

Lycka till!!

Svar på tråden Ohållbart med läggningen för vår 1,5 åring