• Anonym (Chockad)

Deltid inom vården tvingas jobba massor?

Varit hemma många år sjukskriven för utbrändhet och har för några månader sen fått en anställning som uska, är där fyra timmar per dag. Nu säger dom att jag måste jobba heltid och hjälpa till tills krisen är över. Jag får panik! Jag kan inte jobba så mycket!

Jag behöver jobbet, men fyra timmar är fullt nog och framför allt nu!

Har jag några rättigheter alls nu?

• Svar på tråden Deltid inom vården tvingas jobba massor?
  • Kusinen

Säger som ova . Har du en sjukskrivning gäller den.

• Kusinen

Du kanske tillhör kommunal? Hittar inget specifikt om deras kollektivavtal gällande detta. Men ring facjket och fråga. Det är skillnad om du har en sjukskrivning på 50% eller inte.

• Anonym (Ellen)

Är du anställd på deltid så kan du bli beordrad att jobba mer. Men om du har sjukpenning eller sjukersättning på resterande del så får du inte jobba mer än din deltid. Det borde din chef veta!

• fornminne

Är du sjukskriven på deltid kan chefen inte tvinga dig att jobba mer. Sen förstår jag inte hur chefen tänker. Visst är det tuffa tider nu, men om du pressas att jobba mer än du klarar av, kommer du ju ändå att bli sjukskriven och försvinna från jobbet.

• Anonym (...)

Säger som dem andra OM du är sjukskriven på halvtid kan inte chefen tvinga dig till något o är du inte sjukskriven på halvtd se till att bli det. Gå till läkaren o ta med intyg till din chef att du ej kab jobba mer!

• Anonym (ymber)

Jag tror att chefen endast kan tvinga ta till heltidsarbete om det finns avtal om heltid i botten. Annars kan chefen beordra om mertid/övertid men då blir det mycket högre lön.

Undrar hur det blir för folk som har flera deltidstjänster. Kan alla deras chefer tvinga dem till övertid? Någon stackare kommer bli tvingad att jobba 100 timmar i veckan.

• Anonym (ymber)

Frågan är om du kan tänka dig att jobba lite extra för att det är en extraordinär situation eller om du verkligen inte kommer klara av det? Det bästa är att ha en respektfull dialog med sin chef om läget. Förklara att man valt deltidstjänst för att man inte pallar med heltid. Kanske ni kan uppnå en kompromiss och mötas på mitten om att du bara jobbar lite extra.

• Anonym (Ellen)
    Anonym (ymber) skrev 2020-04-16 06:56:57 följande:

Jag tror att chefen endast kan tvinga ta till heltidsarbete om det finns avtal om heltid i botten. Annars kan chefen beordra om mertid/övertid men då blir det mycket högre lön.

Undrar hur det blir för folk som har flera deltidstjänster. Kan alla deras chefer tvinga dem till övertid? Någon stackare kommer bli tvingad att jobba 100 timmar i veckan.

Inom kommun och region är det inte så att man behöver ha heltid i botten. Däremot är det som du skriver att ersättningen räknas lite annorlunda. Man får mertid/fyllnad upp till heltid, därefter övertid. Men rätten att beordra någon att jobba utöver sin avtalade tjänstgöring har arbetsgivaren.

Inom kommun och region är det också så att en person är skyldig att meddela om hen har en bisyssla, dvs ett annat jobb. Om det kan strida mot ens anställning på något vis så kan den nekas. Alltså borde en person inte kunna hamna i den sits som du beskriver. Exempelvis är det ju inte ok att jobba 75% dag på ett ställe och 50% natt på ett annat, där kan ingen av arbetsgivarna ansvara för att lagar om vila etc följs? Och hur pigg är man om man ska jobba dag efter ett nattpass i en annan kommun?

Timavlönade kan man förstås vara men de kan inte beordras så då är det ett icke-problem.
  • Anonym (ymber)
    Anonym (Ellen) skrev 2020-04-16 07:11:08 följande:

Inom kommun och region är det inte så att man behöver ha heltid i botten. Däremot är det som du skriver att ersättningen räknas lite annorlunda. Man får mertid/fyllnad upp till heltid, därefter övertid. Men rätten att beordra någon att jobba utöver sin avtalade tjänstgöring har arbetsgivaren.

Inom kommun och region är det också så att en person är skyldig att meddela om hen har en bisyssla, dvs ett annat jobb. Om det kan strida mot ens anställning på något vis så kan den nekas. Alltså borde en person inte kunna hamna i den sits som du beskriver. Exempelvis är det ju inte ok att jobba 75% dag på ett ställe och 50% natt på ett annat, där kan ingen av arbetsgivarna ansvara för att lagar om vila etc följs? Och hur pigg är man om man ska jobba dag efter ett nattpass i en annan kommun?

Timavlönade kan man förstås vara men de kan inte beordras så då är det ett icke-problem.

Det jag menade var att man har det anställningsavtal som man har. Chefen kan inte omförhandla en deltidstjänst till en heltidstjänst utan samtycke från den anställde. All tid utöver villkoren i anställningsavtalet blir beordrad övertid/mertid.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (ymber) skrev 2020-04-18 21:46:20 följande:

Det jag menade var att man har det anställningsavtal som man har. Chefen kan inte omförhandla en deltidstjänst till en heltidstjänst utan samtycke från den anställde. All tid utöver villkoren i anställningsavtalet blir beordrad övertid/mertid.

Givetvis.
  • Anonym (Hej)

Bäst är såklart om du har en sjukskrivning på 50% för de kan beordra dvs "tvinga" med högre lön, något annat ska du aldrig gå med på du har valt 50% av en anledning. Så många som inte känner till sina rättigheter och många timmisar, ofta utländsk personal som blir utnyttjade av arbetsgivare just nu.

Svar på tråden Deltid inom vården tvingas jobba massor?