• Kvinnaimedelåldern

Ni med sommarstuga: har ni extra många vänner på sommaren?

Är lite nyfiken på att höra hur ni som har kustnära sommarbostäder gör med vänner som sällan hör av sig under vinterhalvåret men sedan gärna kommer förbi på sommarhalvåret, (gärna några dygn v28-32).

• Svar på tråden Ni med sommarstuga: har ni extra många vänner på sommaren?
  • MalinMalin

Jag förstår hur du menar. Har även hört att personer som har pool på tomten har liknande problem ;)

Men säg bara att ni ska ägna sommaren åt renovering och underhåll och därför inte har möjlighet att ta emot någon.

Eller att er familj är där då så ni kan inte ta emot fler.

• Themis
    Kvinnaimedelåldern skrev 2020-03-06 22:34:45 följande:
    Ja, så är det säkert. Och det ÄR väldigt trevligt. Jag blev bara lite trött häromdagen när tredje bekanta (med familj) ville boka in något under perioden v 28-32. Väldigt trevligt att folk vill hälsa på men semestern blir inte semester för oss - känns snarare som att vi driver hotell. Hur säger man ifrån på ett snyggt sätt?
    Men "spärra" 1-2 veckor i kalendern att vara för er själva då i stugan. 

Och säg till de som vill komma att "ja ni är välkomna då men då har vi redan en familj på besök så kan ni ta med tält/husvagn/bo på hotell"?

Så får man väl se hur sociala de känner sig då.
    Never mind leg day. Don't skip brain day. /tips från coachen
  • Kusinen
    Persikaplommon skrev 2020-03-07 09:01:59 följande:

Inte konstigt att folk utan sommarställe svarar. ;)

Det är skillnad mellan goda vänner som har mer tid på sommaren , jämfört med folk som klart och tydligt vill bara bo och äta gratis.

Men såna kan väl inte vara sbvrt att säga nej till? Om man inte alls är vänner eller vill vara vänner och vet att personerna bara vill äta och bo gratis - hur kan det i det läget vara svårt attsäga nej?

Svårigheten borde väl uppstå om det är närmare vänner/bekanta eller familj som man vill ha en bra relation med men ändå inte ha boende i sin stuga då man vill ha lite egentid med familjen?
  • Kusinen
    Persikaplommon skrev 2020-03-07 08:50:52 följande:

Visst har man mer tid att umgås under sommaren , men är man en god vän visar man detta hela året.

Ja är man nära vänner lär man ha kontakt hela året, men det kan vara lättare att träffas på sommaren. På sommaren när man är ute och far kanske man också kommer på att man åker förbi nån gammal bekants sommarhus och kommer på att det vore trevligt att träffas. Man är helt enkelt oftare flexibel då.

Bor man långt ifrån varandra ärdetlättare att få tid till träffar på sommaren, samt att sommarstugan kanske är i ett område som man ändå besöker.

Det är väl också ofta när man planerar sommaren som man kommer på det där "det var ju länge sen vi träffade Sara och Kalle, borde vi inte ta en sväng förbi dem på semestern"? Vi är ofta bättre på att planera för "ta igen" och upprätthålla bekantskaper när vi har planerad långledighet. Jag tror inte att det är ovanligt att ha vänner och bekanta som man trivs med men ändå främst träffar under semestern för att det helt enkelt "blir så".
  • Persikaplommon
    Kusinen skrev 2020-03-07 13:48:01 följande:

Men såna kan väl inte vara sbvrt att säga nej till? Om man inte alls är vänner eller vill vara vänner och vet att personerna bara vill äta och bo gratis - hur kan det i det läget vara svårt attsäga nej?

Svårigheten borde väl uppstå om det är närmare vänner/bekanta eller familj som man vill ha en bra relation med men ändå inte ha boende i sin stuga då man vill ha lite egentid med familjen?

Jag har inte svårt att säga nej , men det finns en del människor som är konflikträdda.
  • Persikaplommon
    Kusinen skrev 2020-03-07 13:58:05 följande:

Ja är man nära vänner lär man ha kontakt hela året, men det kan vara lättare att träffas på sommaren. På sommaren när man är ute och far kanske man också kommer på att man åker förbi nån gammal bekants sommarhus och kommer på att det vore trevligt att träffas. Man är helt enkelt oftare flexibel då.

Bor man långt ifrån varandra ärdetlättare att få tid till träffar på sommaren, samt att sommarstugan kanske är i ett område som man ändå besöker.

Det är väl också ofta när man planerar sommaren som man kommer på det där "det var ju länge sen vi träffade Sara och Kalle, borde vi inte ta en sväng förbi dem på semestern"? Vi är ofta bättre på att planera för "ta igen" och upprätthålla bekantskaper när vi har planerad långledighet. Jag tror inte att det är ovanligt att ha vänner och bekanta som man trivs med men ändå främst träffar under semestern för att det helt enkelt "blir så".

Men då vill man väl inte säga nej?

Om det är ens goda vänner man vill gärna träffa.

Jag tolkar TS att dessa är inte så goda vänner man faktist vill bjuda in.
  • Kusinen
    Persikaplommon skrev 2020-03-07 14:09:24 följande:

Jag har inte svårt att säga nej , men det finns en del människor som är konflikträdda.

Ja så är det. Jag tänker bara att det gör väl inget att ha en "konflikt" med nån man ändå inte vill ha umgänge med? Och bara nån riktigt konfliktsökande människa lär bli sur över att det inte passar med ett besök hos en ytlig bekant i en sommarstuga (en och annan blir nog till och med lättade då de frågat av nån slags pliktskyldighet).

Men det kanske bara är för att jag inte är konflikträdd som jag tänker så?

Om det däremot handlar om folk som man VILL ha en relation med förstår jag att det kan kännas jobbigt att säga nej. Men inte till folk som man tror bara vill uttnyttja en.
  • HejsanJenny

Vi har ett landställe i Dalarna, hyfsat idylliskt med bastu och sjö osv. Kan bli lite småirriterad på familjemedlemmar som absolut vill komma över midsommar, men när man bjuder över dem i maj för att klippa sly eller rensa diken i augusti så är det ingen som vill komma på besök.

• Kusinen
    Persikaplommon skrev 2020-03-07 14:11:44 följande:

Ibland vill man kanske säga nej för att man inte känner att man har tid och ork trots att detär folk man egentligen gillar? Har man många bekanta som villhälsa på kan det bli jobbigt även om det egentligen är folk man gillar.

Mitt svar som du citerade först och som jag sen förtydligade var på trådstarten. Där frågar ts om det är vanligt när man har sommarstuga vid kusten med vänner som främst hör av sig under semestertider. Och mitt svar är att detär nog ganska vanligt generellt oavsett om man har stuga vid kusten eller ej.
  • Kusinen
    HejsanJenny skrev 2020-03-07 14:15:24 följande:

Vi har ett landställe i Dalarna, hyfsat idylliskt med bastu och sjö osv. Kan bli lite småirriterad på familjemedlemmar som absolut vill komma över midsommar, men när man bjuder över dem i maj för att klippa sly eller rensa diken i augusti så är det ingen som vill komma på besök.

Varför blir du irriterad på det?

Jag skulle inte tycka att det var ett dugg konstigt om nån jag känner ska på ett evenemang där jag bor och vill passa på atthälsa på mig då. Sen om jag har tid och lust är en annan sak. Är det kosntigt att de inte vill komma och rensa era diken?
  • HejsanJenny
    Kusinen skrev 2020-03-07 14:23:40 följande:

Varför blir du irriterad på det?

Jag skulle inte tycka att det var ett dugg konstigt om nån jag känner ska på ett evenemang där jag bor och vill passa på atthälsa på mig då. Sen om jag har tid och lust är en annan sak. Är det kosntigt att de inte vill komma och rensa era diken?

Men kom igen, jag menar inte att man smsar familjemedlemmar och säger, hej vill ni komma hit och rensa våra diken? Men det är aldrig någon som hör av sig och frågar om de får komma och hälsa på förutom midsommarhelgen när det är fest och firande uppe på logen. Det är trist.
  • Kusinen
    HejsanJenny skrev 2020-03-07 14:27:31 följande:

Men kom igen, jag menar inte att man smsar familjemedlemmar och säger, hej vill ni komma hit och rensa våra diken? Men det är aldrig någon som hör av sig och frågar om de får komma och hälsa på förutom midsommarhelgen när det är fest och firande uppe på logen. Det är trist.

Ja ok, då förstår jag bättre tror jag. Förstod inte det där med dikena dock. Tycker inte det är konstigt om folk hellre häslar på när de är i Dalarna för att fira midsommar än åker dit för att rensa diken. Men det är förstås tråkigt om ingen vill hälsa på er om och när ni vill ha besök. Det förstår jag.
  • Kvinnaimedelåldern
    Kusinen skrev 2020-03-07 14:20:16 följande:

Ibland vill man kanske säga nej för att man inte känner att man har tid och ork trots att detär folk man egentligen gillar? Har man många bekanta som villhälsa på kan det bli jobbigt även om det egentligen är folk man gillar.

Precis så! Det jag hade önskat, är att de bekanta som gärna bjuder in sig själva, på något vis bjöd tillbaka. Det är inte det monetära värdet som är det viktiga, utan gesten. De vänner som vi själva bjuder in, år efter år, är de som hjälper till att duka, plocka av bordet, kanske erbjuder sig att ansvara för en eller flera måltid(er), bjuder över en när man är ?i stan? etc. MEN - det allra viktigaste är att man hör av sig löpande och inte bara när man planerar semestern.

Det hör väl ihop; är man nära vänner så förstår man att det inte är ett ?hotell? man checkar in på utan man hälsar på goda vänner för att man vill umgås, oavsett om det är när man plockar ur diskmaskinen ihop, går och badar eller dricker rosé på en klippa. :)
  • Kvinnaimedelåldern
    Kusinen skrev 2020-03-07 13:58:05 följande:

Persikaplommon skrev 2020-03-07 14:11:44 följande:

Precis. Nära vänner har vi ofta och gärna runt oss.
  • silverkatten

Har ej kustnära sommarställe, inte heller sjötomt eller nära någon mysig stad och då finns inte detta "problem. Vänner åker mer gärna till andra vänner med dessa tillgångar. Låter kanske lite häftigare att msn varit hos NN i skärgården på semester än hos NN i skogen.

Svar på tråden Ni med sommarstuga: har ni extra många vänner på sommaren?