• Kvinnaimedelåldern

Ni med sommarstuga: har ni extra många vänner på sommaren?

Är lite nyfiken på att höra hur ni som har kustnära sommarbostäder gör med vänner som sällan hör av sig under vinterhalvåret men sedan gärna kommer förbi på sommarhalvåret, (gärna några dygn v28-32).

• Svar på tråden Ni med sommarstuga: har ni extra många vänner på sommaren?
  • Kvinnaimedelåldern
    Caliot skrev 2020-03-06 23:00:08 följande:

Hade aldrig gått med på de. Hade klargjort att familjen (om det finns nån) kommer dom veckorna eller som nån annan skrev, att ni ska rusta upp och inte har tid

Tack för input och pepp!
  • Aurora Borrealis
    Kvinnaimedelåldern skrev 2020-03-06 22:30:10 följande:

Ja, absolut. Men hur hanterar man ytliga bekanta som bjuder in sig själva till högsäsongsveckorna? Då är man helt plötsliga väldiga goda vänner :)

Man ringer till dem på vintern och ber om en tjänst. Hitta på något att be om hjälp med på vintern. Du vet ju inte, de kanske ställer upp att hjälpa vid flytt eller så? Annars, be om hjälp med något när de kommer till sommarstugan, hjälp med att borra eller att måla om eller så
  • Nicco123
    Kvinnaimedelåldern skrev 2020-03-06 22:25:33 följande:

Jättetrevligt att folk vill komma. Långrandigt blir det aldrig. Fullt hus. ????

Jag menade att det kan bli långrandigt att sitta i sommarstugan själv vecka ut och vecka in utan besök.
  • Kjell2
    Kvinnaimedelåldern skrev 2020-03-06 22:34:45 följande:

Ja, så är det säkert. Och det ÄR väldigt trevligt. Jag blev bara lite trött häromdagen när tredje bekanta (med familj) ville boka in något under perioden v 28-32. Väldigt trevligt att folk vill hälsa på men semestern blir inte semester för oss - känns snarare som att vi driver hotell. Hur säger man ifrån på ett snyggt sätt?

Man säger

"Tyvärr, vi kan inte ta emot mera gäster i sommar"
  • Kvinnaimedelåldern
    Kjell2 skrev 2020-03-07 06:48:30 följande:

Man säger

"Tyvärr, vi kan inte ta emot mera gäster i sommar"

Ja... det kanske är så enkelt. :) Jag blandar in så mycket mer i det.
  • Kusinen
    Kvinnaimedelåldern skrev 2020-03-06 22:34:45 följande:

Ja, så är det säkert. Och det ÄR väldigt trevligt. Jag blev bara lite trött häromdagen när tredje bekanta (med familj) ville boka in något under perioden v 28-32. Väldigt trevligt att folk vill hälsa på men semestern blir inte semester för oss - känns snarare som att vi driver hotell. Hur säger man ifrån på ett snyggt sätt?

Kan ni inte bara säga som det är? Att ni redan har så mycket besök den perioden så att det tyvärr inte passar. Och om ni vill lägga till atyni gärna träffas vid ett annat tillfälle istället "henma istan" .
  • Kjell2
    Kvinnaimedelåldern skrev 2020-03-07 07:14:33 följande:

Ja... det kanske är så enkelt. :) Jag blandar in så mycket mer i det.

Gör inte det, säg nej bara.
  • Persikaplommon
    Kusinen skrev 2020-03-06 07:40:39 följande:

Lite roligt hur man kan tolka en rubrik innan man läser. Jag hann få bilden av att det handlade om en person som ville skaffa sommarstuga för att utöka umgänget :)

Har ingen sommarstuga själv men tror att det är ganska vanligt med mer besök och umgänge på sommaren. Då har ju många mer tid och det känns mer avslappnat att hälsa på på ett semesterställe under ledigheten. Jag tror att det är ganska vanligt med vänner som man bara umgås med på sommaren eller i fjällstugan osv.

Visst har man mer tid att umgås under sommaren , men är man en god vän visar man detta hela året.
  • Persikaplommon
    Kvinnaimedelåldern skrev 2020-03-06 22:30:10 följande:

Ja, absolut. Men hur hanterar man ytliga bekanta som bjuder in sig själva till högsäsongsveckorna? Då är man helt plötsliga väldiga goda vänner :)

Inte konstigt att folk utan sommarställe svarar. ;)

Det är skillnad mellan goda vänner som har mer tid på sommaren , jämfört med folk som klart och tydligt vill bara bo och äta gratis.
Svar på tråden Ni med sommarstuga: har ni extra många vänner på sommaren?