• Anonym (Osäker)

Kommunen vill ha lägenheterna

Tog för några år sen över ett gammalt vårdboende. Det har åtta lägenheter, restaurang/café-del och några andra gemensamma ytor.

Jag har sen dess renoverat och fixat och min plan var att hyra ut till turister under sommaren först och främst och på sikt ha för längre tid också.

På något sätt har nu kommunen fått nys om mitt hus och säger att de behöver lägenheterna till flyktingar.

Har de rätt att göra så? Jag äger ju huset? Vem blir ansvarig om något händer? Någon som vet? Jag vill ju följa min plan och själv avgöra vem som får bo här, inte att kommunen lägger beslag på det.

• Svar på tråden Kommunen vill ha lägenheterna
  • Kjell2
    Anonym (Osäker) skrev 2020-01-13 11:19:31 följande:
    Du är säker på att jag kan säga nej? Jag är inte alls bra på att tolka text.
    Ja, du kan säga nej. Å andra sidan kan det röra sig om lättförtjänta pengar, 100% beläggning under längre tid. Du slipper marknadsföring, avtal med hotellsiter, dålig beläggning, kunder som inte betalar osv.

• Kjell2
    Anonym (Osäker) skrev 2020-01-13 11:20:30 följande:
    Ville ha lite kött på benen innan, vill inte riskera att bli överkörd för att jag missförstått något.
    Och du tror du får bra kött på benen via en anonym internetsite?

Om du ska bedriva någon form av kommersiell hotellverksamhet bör du nog läsa på lite om allt från brandskydd till livsmedelslagstiftning, moms, skatt  och kommissionsförsäljning.
  • Anonym (S)
    Anonym (Osäker) skrev 2020-01-13 11:20:30 följande:
    Ville ha lite kött på benen innan, vill inte riskera att bli överkörd för att jag missförstått något.
    Och då väljer du FL?

Som sagt, känns inte seriöst...

Du planerar att öppna en rörelse och har ingen annan rådgivare än FL?
  • Anonym (Osäker)
    Kjell2 skrev 2020-01-13 11:24:08 följande:

Och du tror du får bra kött på benen via en anonym internetsite?

Om du ska bedriva någon form av kommersiell hotellverksamhet bör du nog läsa på lite om allt från brandskydd till livsmedelslagstiftning, moms, skatt  och kommissionsförsäljning.

Varför skulle jag inte kunna få svar här?

Jag hinner ännu, det blir antagligen inte förens nästa år ändå.
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (S) skrev 2020-01-13 11:26:59 följande:

Och då väljer du FL?

Som sagt, känns inte seriöst...

Du planerar att öppna en rörelse och har ingen annan rådgivare än FL?

Självklart kommer jag ha andra rådgivare sen.
  • Anonym (Josefin)
    Anonym (Osäker) skrev 2020-01-13 11:31:42 följande:

Det är ju ingen här som vet i detalj hur ditt avtal eller ägande. Således är det heller ingen här som exakt kan svara på vad som gäller eller vad exakt som kommunen önskar.
  • Kjell2
    Anonym (Osäker) skrev 2020-01-13 11:32:12 följande:
    Självklart kommer jag ha andra rådgivare sen.
    Fixa lite proffsrådgivare och prata sen med kommunen.

• Kjell2
    Anonym (Osäker) skrev 2020-01-13 11:31:42 följande:

Är det först nästa år du ska hyra ut kan detta vara ett perfekt exempel att få in pengar. Säker kund, tryggt avtal, stabil volym, beläggning under lågsäsong

Istället för att ha en tom fastighet som kostar pengar och binder kapital under många månader kan detta var ett sätt att få in pengar. 
  • Kerubmamman

När du renoverar måste du ha koll på brandskyddsreglerna, annars är risken att du måste göra om.

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Kjell2

Om du ska laga och servera mat bör du nog kolla upp regler kring det innan du bygger om.

• viseversa
    Anonym (Osäker) skrev 2020-01-13 11:08:00 följande:
    Jag har fått huset så det är mitt, men vad spelar det för roll?
    Då är det ju du som äger det så har VÄLDIGT svårt att kommunen kan bara komma och ta det. Fan vad arg jag hade varit. Säg nej helt enkelt. 
Svar på tråden Kommunen vill ha lägenheterna