• Anonym (Osäker)

Kommunen vill ha lägenheterna

Tog för några år sen över ett gammalt vårdboende. Det har åtta lägenheter, restaurang/café-del och några andra gemensamma ytor.

Jag har sen dess renoverat och fixat och min plan var att hyra ut till turister under sommaren först och främst och på sikt ha för längre tid också.

På något sätt har nu kommunen fått nys om mitt hus och säger att de behöver lägenheterna till flyktingar.

Har de rätt att göra så? Jag äger ju huset? Vem blir ansvarig om något händer? Någon som vet? Jag vill ju följa min plan och själv avgöra vem som får bo här, inte att kommunen lägger beslag på det.

• Svar på tråden Kommunen vill ha lägenheterna
  • Anonym (Josefin)
    Anonym (Osäker) skrev 2020-01-13 11:08:00 följande:
    Jag har fått huset så det är mitt, men vad spelar det för roll?
    Det är ju av ganska stor vikt. Om du hyr kan kommunen (nu får någon rätta mig om jag har alldeles fel) säga upp ditt hyresavtal. Äger du däremot huset så har kommunen ingen rätt till lokalerna mer än att du kan välja att hyra ut till dem.

Kan det vara en sådan förfrågan du fått kanske? De har behov av lokaler och frågar om de får hyra av dig?
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (Josefin) skrev 2020-01-13 11:12:28 följande:

Det är ju av ganska stor vikt. Om du hyr kan kommunen (nu får någon rätta mig om jag har alldeles fel) säga upp ditt hyresavtal. Äger du däremot huset så har kommunen ingen rätt till lokalerna mer än att du kan välja att hyra ut till dem.

Kan det vara en sådan förfrågan du fått kanske? De har behov av lokaler och frågar om de får hyra av dig?

De kan väl inte säga upp någons hyresavtal hur som helst?

Jag vet inte, de säger bara att de önskar tillgång, inget om att hyra.
  • Kjell2
    Anonym (Osäker) skrev 2020-01-13 11:08:00 följande:
    Jag har fått huset så det är mitt, men vad spelar det för roll?
    Vill du inte ha en kund säg nej. Eller ge ett erbjudande som du tjänar bra på.

• Kjell2
    Anonym (Osäker) skrev 2020-01-13 11:13:53 följande:
    De kan väl inte säga upp någons hyresavtal hur som helst?

Jag vet inte, de säger bara att de önskar tillgång, inget om att hyra.
    Om du tänkte bedriva någon form av uthyrnings/hotellverksamhet bör du läsa på lite kring områdets lagstiftning.

• Anonym (Vill och vill)

Nu tror jag inte att det här är helt riktigt men "önskar tillgång" säger du ju själv att det står, de vill alltså hyra men det är ju helt upp till dig... de betalar dock rätt bra

• Anonym (Osäker)
    Kjell2 skrev 2020-01-13 11:15:54 följande:

Om du tänkte bedriva någon form av uthyrnings/hotellverksamhet bör du läsa på lite kring områdets lagstiftning.

Jag är inte där än, jag är inte färdig med renoveringen.
  • Anonym (S)
    Anonym (Osäker) skrev 2020-01-13 10:27:04 följande:
    Vet faktiskt inte vad du pratar om. Jag förstår att de behöver boende, men sån kris är det väl inte att man måste låna ut sitt eget? Hade jag registrerat mig som hyresvärd (om man nu gör det, inte läst på än) hade det varit en sak att de frågade, men nu?
    Och varför frågar du här och inte på kommunen?

Känns ju inte så seriöst att vända sig till FL med ditt problem...
  • Anonym (Osäker)
    Kjell2 skrev 2020-01-13 11:14:38 följande:

Vill du inte ha en kund säg nej. Eller ge ett erbjudande som du tjänar bra på.

Du är säker på att jag kan säga nej? Jag är inte alls bra på att tolka text.
  • Kjell2
    Anonym (Osäker) skrev 2020-01-13 11:18:21 följande:
    Jag är inte där än, jag är inte färdig med renoveringen.
    Dags att göra det nu tror jag och även om regler kring matservering. Ska du ha kunder till sommaren är det nu du måste börja marknadsföra och ha koll på regelverket.

• Anonym (Osäker)
    Anonym (S) skrev 2020-01-13 11:19:14 följande:

Och varför frågar du här och inte på kommunen?

Känns ju inte så seriöst att vända sig till FL med ditt problem...

Ville ha lite kött på benen innan, vill inte riskera att bli överkörd för att jag missförstått något.
Svar på tråden Kommunen vill ha lägenheterna