• Anonym (Lilja (TS))

Så ledsen, måste göra abort?

Hej

För ett par dagar sedan fick jag positivt på gravtest som det stod Gravid 3+. Jag har inga barn sedan tidigare, har gjort en abort för några år sedan vilket var väldigt tufft känslomässigt.

Jag har inte planerat barn utan skyddat mig då jag äter starka mediciner, tramadol och en likvärdig medicin. Har tagit dessa mediciner dagligen under flera år efter en allvarlig bilolycka.

Jag har drömt om barn i så många år, min sambo vill ej ha barn (han har ett barn sedan tidigare). Jag är närmre 40 och förstår att detta förmodligen är min sista chans.

Även om jag lyckas trappa ner medicinen relativt snabbt har väl barnet redan hunnit bli såpass skadat att jag måste göra abort? Det känns som jag inte har ett val och jag går snart sönder av sorg. Jag vill så gärna behålla, men det kan jag väl inte när fostret förmodligen redan är skadat? Det finns ingen chans att det kan gå bra va?

Det var som att mitt liv fick en mening, tills jag förstod att en abort förmodligen är det enda möjliga, då rasade allt. Jag har längtat så länge..

• Svar på tråden Så ledsen, måste göra abort?
  • Anonym (Lisa)

KUB-test kan inte visa på fosterskador pga medicin eller alkohol. KUB-test är ett test där man efter blodprov och ultraljud, matar in en del andra faktorer, som tex mammans ålder, och sedan får sannolikhetssiffror för kromosomavvikelser.

Hur som helst, gör inte abort pga medicinen, det är stor chans att barnet är oskadat.

• Unaangelita

Tror absolut inte fostret tagit skada, det är inte förrän lite senare in i graviditeten.
    Du tänker ju redan på att skydda den lilla ärtan i magen så varför skulle du göra abort?När du så tydligt vill bli mamma..??
    Nej vänta tills du gör ett KUB-test så kommer du säkert få svar på alla dina frågor.
    Lycka till med allt nu!

• Anonym (Lilja (TS))

Tack snälla ni för alla svar. Ni gav mig verkligen hopp och era inlägg betydde något på riktigt. Tyvärr är jag mitt uppe i ett konstaterat missfall nu. Det började i förrgår. Är så ledsen, hade precis börjat ställa om mitt huvud på att det kanske fanns en liten chans, började tänka på namn på skoj, kolla vad barnvagn kostar, när man kan börja göra olika undersökningar, började känna en ny mening med mitt liv så jag inte känt tidigare. Att det fanns något större liksom, något att finnas till för. Ja ni vet, sånadär grejer.. Så blev det ändå såhär.. Det känns så tungt. Igår grät jag hela dagen men idag är det mest tomt och blankt..

Har tid denna vecka för att se så allt kommit ut så jag ej behöver skrapas. Att bli mamma verkar inte ligga i min livsplanering. Det känns tungt för jag fick en sådan känsla av samhörighet, som tex när ni skrev här och gratulerade jag fick en sådan wow-känsla, som att jag förstod att jag fick vara lite glad. Svårt att förklara ni förstår säkert..

Kommer förmodligen inte orka gå in och skriva mycket mer i tråden nu, men vill tacka er för att ni gav mig hopp när det kändes så mörkt. Kram

• Anonym (Hej)

Åh vad tråkigt, beklagar sorgen Hjärta

• Anonym (Kram)

Blir sååå ledsen för din skull! Skickar en stor och lång kram! Gråt ut, ta till hjälp att prata ut med någon om detta om du känner att det behövs. Det är en sorg man får bearbeta, vissa klarar det lättare än andra och tvärt om. Men glöm inte att det inte är ditt fel, och du hade inte kunnat påverka det att det sluta såhär.

Stor kram och ta hand om dig <3<3

• Anonym (Kia)

Jag beklagar sorgen TS!
    Jag vill bara säga, eftersom jag är kristen, att du kan finna tröst i Jesu armar. Jag vet inte vilken syn du har på kristendom, om du är troende själv/om du är uppvuxen i kristet sammanhang eller något annat. Men Gud finns, och den Jesus som det står om i Bibeln finns och han lever just nu, idag. Om du ångrar allt ont du nånsin gjort och ber om förlåtelse, och ber om hjälp med allt som hänger över dig just nu, så kommer han att plocka upp dig och ta dig till sitt barn.

Om du tycker att det här låter galet och du inte är intresserad, så ignorera det bara. Jag vill bara dela av det vackraste jag har (har själv blivit räddad av honom). 

Jag som kristen är övertygad om att ditt barn är hos Gud nu, och att det har det alldeles fantastiskt där. För Bibelns Gud så räknas en människa som en fullvärdig människa redan i livmodern, och han har ett alldeles särskilt beskydd om barn, som jag tror kommer direkt till Honom :) Och jag hoppas att ni ska få återse varann en dag :) 

Kram!

• Anonym (nä)
    Anonym (Kia) skrev 2019-10-29 14:51:01 följande:

Jag beklagar sorgen TS!
    Jag vill bara säga, eftersom jag är kristen, att du kan finna tröst i Jesu armar. Jag vet inte vilken syn du har på kristendom, om du är troende själv/om du är uppvuxen i kristet sammanhang eller något annat. Men Gud finns, och den Jesus som det står om i Bibeln finns och han lever just nu, idag. Om du ångrar allt ont du nånsin gjort och ber om förlåtelse, och ber om hjälp med allt som hänger över dig just nu, så kommer han att plocka upp dig och ta dig till sitt barn.

Om du tycker att det här låter galet och du inte är intresserad, så ignorera det bara. Jag vill bara dela av det vackraste jag har (har själv blivit räddad av honom). 

Jag som kristen är övertygad om att ditt barn är hos Gud nu, och att det har det alldeles fantastiskt där. För Bibelns Gud så räknas en människa som en fullvärdig människa redan i livmodern, och han har ett alldeles särskilt beskydd om barn, som jag tror kommer direkt till Honom :) Och jag hoppas att ni ska få återse varann en dag :) 

Kram!

Så bara att skita i allt här och kola vippen då, om allt ska bli bättre efter döden?
  • Miss Skywalker

Beklagar ts. Eftersom du verkligen vill ha barn varför inte försöka att bli gravid igen?

• Anonym (förlossningsläkare)
    Anonym (Lilja (TS)) skrev 2019-10-24 17:30:56 följande:

Tack för era svar. Jag har pratat med min läkare redan och han avrådde från att behålla för att ?dina båda mediciner ingår i kategori C? eller vad han sa och kan ha inverkan på organutvecklingen. Jag har försökt läsa på på Janusinfo och på FASS, men är nog i lite av en chock då allt var så oväntat. Och efter jag pratade med min läkare känns det mer eller mindre som en mycket dålig idé att överväga att behålla.

Jag kan lida och ha ont om det är det som krävs såklart, men det känns ju som att skadan redan är skedd när jag ätit medicin de här första veckorna.

När jag gjorde abort för några år sedan hade jag samma läkare och åt samma mediciner. Då sa han inte alls samma sak, men då hade jag å andra sidan redan gjort aborten när jag kom till honom.

Fan mitt liv har varit så fyllt utav sorg under så många år, och jag kände en sådan obeskrivlig glädje när jag såg testet. Men efter läkarsamtalet försvann det fort.

Jag har tid hos kvinnokliniken om två veckor och kommer väl få prata med kurator osv, men fram tills dess är det ju två hela veckor..

Tala med en förlossningsläkare eller barnmorska istället. Din läkare är ju antagligen allmänläkare. Se till att tala med rätt personer. 3 veckor är inte så lång tid.

Det finns hopp. Behåll.
  • Anonym (Maja)

Oj vad trist! Men du, försök att bli gravid igen. Du vet ju iaf att du kan bli det nu :)

Miss Skywalker skrev 2019-10-26 16:28:00 följande:

Byt läkare! Vilken idiot!

+1

ok, nu såg jag. Beklagar.

Låter som du är rätt nedstämd. Som att du ser världen i ett mörker. 

Kanske du behöver samtalsterapi? 

Om du orkar, försök skaffa barn igen!

• Anonym (Anonym)

Jag vet att det var ett tag sedan någon skrev i den här tråden, men jag ville bara säga att jag hoppas att du mår bra under omständigheterna.

Min mamma fick mig, sitt första barn, när hon var 38, och min lillasyster när hon var 42. Vi mår alla bra! Det var svårare för henne att bli gravid med min syster, men det gick ju till slut.

Om du vill ha ett barn och du inte ens är 40 än så är det bara att köra på. Få hjälp att se över hur du ska göra med medicinerna, men låt ingen annan bestämma om du ska ha barn eller inte. Det är ditt val!

Lycka till i framtiden! <3

Svar på tråden Så ledsen, måste göra abort?