• Anonym (Lilja (TS))

Så ledsen, måste göra abort?

Hej

För ett par dagar sedan fick jag positivt på gravtest som det stod Gravid 3+. Jag har inga barn sedan tidigare, har gjort en abort för några år sedan vilket var väldigt tufft känslomässigt.

Jag har inte planerat barn utan skyddat mig då jag äter starka mediciner, tramadol och en likvärdig medicin. Har tagit dessa mediciner dagligen under flera år efter en allvarlig bilolycka.

Jag har drömt om barn i så många år, min sambo vill ej ha barn (han har ett barn sedan tidigare). Jag är närmre 40 och förstår att detta förmodligen är min sista chans.

Även om jag lyckas trappa ner medicinen relativt snabbt har väl barnet redan hunnit bli såpass skadat att jag måste göra abort? Det känns som jag inte har ett val och jag går snart sönder av sorg. Jag vill så gärna behålla, men det kan jag väl inte när fostret förmodligen redan är skadat? Det finns ingen chans att det kan gå bra va?

Det var som att mitt liv fick en mening, tills jag förstod att en abort förmodligen är det enda möjliga, då rasade allt. Jag har längtat så länge..

• Svar på tråden Så ledsen, måste göra abort?
  • Anonym (Kram)

Förstår dig faktiskt, jag gick själv 8 nästan 9 veckor ovetandes att jag var gravid, jag åt också stark smärtlindring, rökte, drack alkohol. (Sluta dock i abort, pga andra stora anledningar) men i början lever fostret av sin näring i gulsäcken, fram till lite senare i grav sen när den får näring av moderkakan.

Så jag tror, att det inte påverkas än? men du måste få komma i kontakt med en läkare omgående hur du ska göra med din smärtlindring, för kan vara farligt att sluta tvärs med ? (Är ingen läkare) ring även till gyn imorgon och skriv in dig, (om du nu väljer att fortsätta)

önskar dig all lycka till <3!

• Anonym (Anno)

Om du verkligen vill ha barnet, så gör inte en abort enbart pga tramadolen. Risken för att nått går fel så tidigt är rätt liten, ring till rosendahls mvc o rådfråga, de är förvisso för missbrukande mödrar men de har garanterat koll på vilka risker det finns med specifikt tramadol. Prata snälla med folk som är kunniga inom området innan du tar ett beslut som inte går att ångra. All lycka till dig!

• Anonym (Anno)

Rosenlunds mödravård skulle det stå, inte rosendahls*

• Anonym (Hållare)
    Anonym (Anno) skrev 2019-10-24 23:04:51 följande:

Om du verkligen vill ha barnet, så gör inte en abort enbart pga tramadolen. Risken för att nått går fel så tidigt är rätt liten, ring till rosendahls mvc o rådfråga, de är förvisso för missbrukande mödrar men de har garanterat koll på vilka risker det finns med specifikt tramadol. Prata snälla med folk som är kunniga inom området innan du tar ett beslut som inte går att ångra. All lycka till dig!

Bra råd! De kan säkert hjälpa till med nedtrappning alternativt hänvisning. Ts, prata med någon kunnig i ämnet innan du tar ett definitivt beslut. Lycka till!
  • Anonym (Hej)

Hej, kanske oplaneratgravid.se kan hjälpa och vara ett bollplank för dig?

Jag har hört om andra som fått hjälp där i alla fall.

Men det bästa är nog som andra säger, att vänta tills du kan bekräfta barnets hälsa istället för att gå på oroskänslor. Men man vill ju ofta veta på en gång såklart <3

Lycka till!

• Anonym (C)
    Anonym (H) skrev 2019-10-24 17:14:54 följande:

Just Tramadol har såvitt jag kan hitta inga säkerställda kopplingar till fosterskador, det känns som att man från tillverkarens sida avråder från användning under graviditet för att man inte kunnat garantera att det är helt ofarligt. Så risken för att det är något fel på fostret på grund av det läkemedlet förefaller vara väldigt lite. Däremot så kan det ju orsaka abstinensbesvär hos barnet efter födseln om man brukar det längre fram i graviditeten. Om du vill ha det här barnet får du sätta dig in i på vilket sätt din medicinering eventuellt kan ha för effekter på fostret. Att man per automatik skulle behöva göra abort för att det det skulle vara stor risk för fosterskador stämmer dock inte.

Instämmer med Anonym H. Kategori C betyder att läkemedlet inte visat sig orsaka missbildningar men att det av andra skäl inte är rekommenderat att använda under graviditet . För opioider som tramadol kan det nyfödda barnet till exempel få andningsstörningar på grund av att det föds med läkemedlet i kroppen (om mamman äter under hela graviditeten) och behöva extra övervakning i början. Be att få prata igenom situationen med en gynekolog innan du bestämmer något. De är experter på läkemedel och graviditet. Det är väldigt få läkemedel som är direkt farliga för fostrets utveckling (mycket starka akneläkemedel, cellgifter, anti-reumatiska läkemedel och neurosedyn)
  • Miss Skywalker

Byt läkare! Vilken idiot!

• Anonym (Kia)

Kära TS,
    vad menas med att testet visade 3+, betyder det att du är väldigt tidigt i graviditeten? 

För då är det inte ens säkert att barnet har börjat ta sin näring från dig. Det gör den först när det fäster vid livmoderväggen och moderkaka bildas. 

Miss Skywalker använder hårda ord men jag är villig att hålla med angående läkaren. 

Din moderinstinkt har helt klart redan satt in. Det första du tänkte på var medicinerna, och att du vill skydda barnet från det. Du har redan kontaktat läkare (tyvärr en läkare man kan fundera över om han är lämplig att göra ett utlåtande i det här ärendet...) och är långt gången i tankarna på hur du bäst skyddar ditt barn. 

Detta i kombination med att du dessutom gjort abort tidigare som skadat dig känslomässigt, tyder på att en abort skulle kunna ta ännu hårdare på dig den här gången. 

Om jag säger så här: Grattis, du ska bli mamma! Gör nu vad du kan för att skydda det här barnet, så att ni snart kan hålla om varandra. 

Vad känner du då?

• Anonym (Kia)

Har tänkt en del på dig TS, hur går det för dig? Hjärta

Svar på tråden Så ledsen, måste göra abort?