impa07 skrev 2019-09-20 12:20:19 följande:
Han vaknar inte på natten av bebisen men det har hänt att jag väckt honom och bett honom ta ett blöjbyte. Men oftast gör jag det själv eftersom jag redan är vaken och det då känns dumt att väcka. Men han har svårt att ta bebisen mellan amningarna även dagtid, funkar egentligen bara när de är ute och promenerar eftersom han inte riktigt kan ?roa? bebisen annars, bebisen är mest lugn hos mig.
Vaknar han inte på riktigt eller är han bara en mansbebis? Har hört samma historia från flera kvinnor. Mannen VET att du kommer ta bebisen. Därför sållar han bort bebisskriket och reagerar inte. Tycker ni kan prova att han sover med bebisen själv i ett rum och att du sover i ett annat och att han får komma in till dig med bebis för amning när bebis vaknar. Många män vaknar då, för de vet att de är den enda personen som kan hjälpa barnet. Nu vet han att du kommer göra det. Säger inte att det måste vara så, olika personer sover olika tungt, men har svårt att förstå hur han kan vakna av en väckarklocka men inte bebisskrik...
Finns det någon annan i din närhet som bebis kanske känner sig mer lugn med? Tex. din mamma? Eller någon väninna eller annan släkting? Tänkte att hon kanske kan ta bebisen en stund?
Bra att du tänker kring det här och förstår att det är fel. Tycker det vore mer rimligt att ni la hans hobby-pengar på städhjälp. Han glider på en räkmacka och det är inte ok. Du förtjänar mycket mer omtanke av din man ts. Även om bebisen självfallet är mer beroende av sin mamma när det kommer till närhet och amning, så kan han hjälpa till med allt annat så mycket det går för att underlätta för dig. Förstår att det inte är vad du vill nu men skulle verkligen ta studierna nästa år ist om jag vore dig. Skickar kraft och kärlek!