• impa07

Hur tidigt sambo borta efter ni fått barn?

Hej!

Hur tidigt efter förlossningen började era sambos vara borta på fritidsgrejer?

Vårt barn är tre veckor och jag känner mig tveksam till att sambon vill börja med ett nytt(dessutom kostsamt nu när vi har låg inkomst) föreningsengagemang som är lite svår att planera tidsmässigt.

Jag kan ju av förklarliga skäl (amning) knappt gå hemifrån ens en timme och känner mig väldigt sliten då jag är vaken om nätterna och försöker plugga heltid distans på dagarna. Sambon är pappaledig och repar med sitt band en gång i veckan redan, och går i kyrkan varannan vecka. Är jag ogin som känner att ytterligare ett engagemang blir för mycket? Hur har ni gjort med er sambos egentid och er egna och hur tidigt efter förlossning?

• Svar på tråden Hur tidigt sambo borta efter ni fått barn?
  • ALM82
    impa07 skrev 2019-09-20 11:36:06 följande:

Ja så är upplägget. Men han tar hand om det mesta av tvätt, städ, handling och matlagning för att det ska gå. Jag tar hand om bebis dygnet runt med undantag för när de är på promenad nån timme om dagen och pluggar heltid, eller försöker. Men det gör ju att det blir svårt med flera fritidsengagemang under dessa förutsättningar...Vi är väl båda ganska hårt pressade.

Jag tycker att han kan vänta med den 3:e aktiviteten. Nu är han faktiskt föräldraledig och ska ta hand om sitt barn! 
    De pengar han skulle lägga på aktiviteten kan ni ta och använda till städhjälp exempelvis och handla kan man göra online. 
    Om det ska funka för dig med plugg och amning så måste han ta barnet emellan amningen! Dessutom kan även han vakna på natten, även om du ammar, och t.ex ge dig barnet och lägga tillbaka barnet i sängen, så kan du bara somna om sen. Pappor kan vara delaktiga även fast man ammar...
  • anonymtjej2112
    2barnsmorsan skrev 2019-09-20 12:10:34 följande:
    Hur kan han vara pressad med det upplägget? Du tar hand om bebis dygnet runt och det enda han gör är att ta en timmes promenad och göra hemarbete, plus att han har en massa fritidsaktiviteter på kvällarna. Jag tycker det låter som att han glider och du gör två arbeten. 

Det är inte möjligt för er att helt enkelt byta så att du är föräldraledig och han arbetar, nu när du ändå måste ta hand om bebisen dygnet runt? 
    Håller verkligen med. Ska han vara föräldraledig så ska han ta hand om barnet. Hade blivit förbannad. Vill han inte ha en relation till sitt barn? Som ovanstående säger så tycker jag det kanske vore bättre för er att du är föräldraledig nu när bebis är så liten/ammar och att han tar över sen och att du pluggar då? Han verkar ju tro att föräldraledighet är någon form av semester... Som de andra har sagt jobbar du ju dubbelt. Medans han städar lite men sen har mycket tid till leka med sina hobbies? Nä fy, sätt ner foten TS. Det är inte ok. Visa honom tråden kanske? Så han förstår och du slipper känna dig som "the bad guy." Du är INTE elak för att du säger till, det är 100% rimligt. Det är han som gör fel som inte fattar det själv.... All kärlek till dig! Du kanske ska försöka ge pumpandet några gånger till? Eller om du kan tänka dig att ge ersättning bara 1-2 ggr för att kunna få några timmar själv? Det låter som att du och din kropp skriker efter egentid och jag tycker både du och din man borde göra allt i er makt för att du ska få egentid. Kanske att du efter amning går på en promenad eller går till ett annat rum och gör något du vill göra. Förstår att du måste känna dig väldigt instängd.
  • impa07

Han vaknar inte på natten av bebisen men det har hänt att jag väckt honom och bett honom ta ett blöjbyte. Men oftast gör jag det själv eftersom jag redan är vaken och det då känns dumt att väcka. Men han har svårt att ta bebisen mellan amningarna även dagtid, funkar egentligen bara när de är ute och promenerar eftersom han inte riktigt kan ?roa? bebisen annars, bebisen är mest lugn hos mig.

• anonymtjej2112
    impa07 skrev 2019-09-20 12:13:36 följande:

Ja det är faktiskt det jag överväger, att vi byter så han jobbar och jag är föräldraledig. Men hade så gärna velat klara att plugga eftersom jag måste vänta ett år annars att söka in. Plus att jag antar att jag får ta över hemarbetet plus bebis som föräldraledig så då blir det ändå ?två? jobb...

Men måste du göra allt hemmarbete bara för att du är föräldraledig? Tycker inte att det automatiskt behöver vara ditt jobb bara för att du är hemma. Tycker ni borde dela på det om han jobbar alt. att han får ta det själv! Att du gör det du orkar. Det är jobbigare och mer krävande att ta hand om en bebis än att jobba.... Städhjälp vore kanske även en ide som någon annan sa? 
  • impa07

Som sagt så är ju ekonomin lite ansträngd vilket är den andra anledningen till att jag inte är positiv till det tredje engagemanget, då det är en orden vill de att man kan ge donationer och det är en dyr årsavgift etc. Annars hade ju städhjälp varit toppen men vi har andra viktigare utgifter som pengarna behöver gå till.

• impa07

Men ja jag har ju lägre inkomst just nu så känns heller inte helt rätt att jag ska ha bestämmanderätt, dock har vi viktigare utgifter samt att övriga hobbies redan kostar.

• impa07

Bra synpunkter om hemarbetet och att ev ge ersättning, det ska jag fundera på som lösning.

• anonymtjej2112
    impa07 skrev 2019-09-20 12:20:19 följande:

Han vaknar inte på natten av bebisen men det har hänt att jag väckt honom och bett honom ta ett blöjbyte. Men oftast gör jag det själv eftersom jag redan är vaken och det då känns dumt att väcka. Men han har svårt att ta bebisen mellan amningarna även dagtid, funkar egentligen bara när de är ute och promenerar eftersom han inte riktigt kan ?roa? bebisen annars, bebisen är mest lugn hos mig.

Vaknar han inte på riktigt eller är han bara en mansbebis? Har hört samma historia från flera kvinnor. Mannen VET att du kommer ta bebisen. Därför sållar han bort bebisskriket och reagerar inte. Tycker ni kan prova att han sover med bebisen själv i ett rum och att du sover i ett annat och att han får komma in till dig med bebis för amning när bebis vaknar. Många män vaknar då, för de vet att de är den enda personen som kan hjälpa barnet. Nu vet han att du kommer göra det. Säger inte att det måste vara så, olika personer sover olika tungt, men har svårt att förstå hur han kan vakna av en väckarklocka men inte bebisskrik...

Finns det någon annan i din närhet som bebis kanske känner sig mer lugn med? Tex. din mamma? Eller någon väninna eller annan släkting? Tänkte att hon kanske kan ta bebisen en stund? 

Bra att du tänker kring det här och förstår att det är fel. Tycker det vore mer rimligt att ni la hans hobby-pengar på städhjälp. Han glider på en räkmacka och det är inte ok. Du förtjänar mycket mer omtanke av din man ts. Även om bebisen självfallet är mer beroende av sin mamma när det kommer till närhet och amning, så kan han hjälpa till med allt annat så mycket det går för att underlätta för dig. Förstår att det inte är vad du vill nu men skulle verkligen ta studierna nästa år ist om jag vore dig. Skickar kraft och kärlek! 
  • anonymtjej2112

Dessutom så är du den som behöver mest sömn. Du behöver det efter förlossning och i och med att du ammar. 

Tycker upplägget är tokigt och att han är tokig som tror att det är så man gör när man är föräldraledig.

• 2barnsmorsan
    impa07 skrev 2019-09-20 12:13:36 följande:

Ja det är faktiskt det jag överväger, att vi byter så han jobbar och jag är föräldraledig. Men hade så gärna velat klara att plugga eftersom jag måste vänta ett år annars att söka in. Plus att jag antar att jag får ta över hemarbetet plus bebis som föräldraledig så då blir det ändå ?två? jobb...

Nej du behöver inte göra allt hemarbete bara för att du är hemma med bebisen. Dessutom tar du ju redan hand om bebisen. Det finns ingen anledning att din kille ska vara hem för att byta en blöja eller två, det kan han göra när han kommer hem från jobbet lika gärna.

När jag/vi har varit föräldralediga så har vi delat ca 50/50 på hemarbetet. Självklart får den som är hemma diska, laga mat och fixa med sånt som händer under dagtid när den andra parten jobbar, men städning, tvätt, veckohandling osv som sköts på kvällar och helger delar man ju naturligtvis på.

Ett så litet barn som en treveckors plus heltidsamning är ett heltidsjobb. Plus att man inte är i skick att plugga när man är vaken på nätterna.
  • Hawk

Dina studier behöver såklart prioriteras före och du behöver komma ut ur huset. Funkar det verkligen inte att pumpa hade jag absolut förespråkat ersättning de gånger din sambo har barnet. Du kan fortfarande amma och allt positivt det innebär. Det ger också din sambo en fin möjlighet att knyta an till barnet på egen hand.

Jag hade intentionen att bara pumpa, pluggade också heltid men ej på distans. Tyckte det var för jobbigt så började med ersättning när jag var borta och ammade i övrigt i ett år. Ditt barn är också väldigt litet och ganska snart klarar den sig iaf lite längre stunder utan mat än den gör just nu.

• knappert
    LoveRain skrev 2019-09-20 10:19:19 följande:

Personligen tycker jag att det är lite märkligt att vilja lägga så mycket tid på ett fritidsintresse när man har ett litet barn. Vill man inte spendera mer tid med barnet och mindre tid själv/med andra? Tycker det är en konstig prioritering av din sambo, han borde lägga mer tid på er som familj istället. Det är så kort tid ens barn är bebis, varför inte ta vara på den?

Detta
  • EmberEyes

Som jag ser det så är den som är FL ansvarig för barnet och inget annat under de 8 timmar + pendling som ett heltidsjobb (eller studier) innefattar. Resterande 16 timmar (minus pendling) per dygn är ansvaret för barnet gemensamt 50/50, och ansvaret för hem, mat, tvätt osv också 50/50. Och båda föräldrarna bör ha samma möjlighet till "fritid".

Om pappan är FL och har fritids-aktiviteter på låt oss säga 2 timmar per dag i snitt, så ser inte jag det som ett problem.

Det jag ser som ett problem är att du agerar som om du är FL istället för att låta ("tvinga") pappan ta sitt ansvar och bara lämna över barnet till "mjölkbaren" när det är dags för tutte.

Helt krasst så tycker jag att du curlar pappan. Kolla med bvc om det finns andra sätt att pumpa, kanske ersättning är ett alternativ till vissa mål.

Var hård med att du ska ha låt oss säga fyra pass om 2 timmar var per dag när du stänger dörren och inte blir störd till ditt pluggande. Och ytterligare 2 timmar per dygn till "fritid".

Se till att ni tar varannan natt eller halva natten var, pappan får lära sig att vakna alt ställa ett larm var 15 min för att se till att barnet får sin omsorg. Den som inte har barn-ansvaret kanske till och med får sova på soffan för att slippa bli väckt.

Om det nya fritidsintresset drabbar er ekonomiskt så är det inte läge att starta upp nu. Å andra sidan så var det nog inte läge att skaffa barn heller om ni lever såpass på marginalerna att det inte går att ta upp ett nytt intresse.

• Utvandraren
    impa07 skrev 2019-09-20 12:20:19 följande:

Om nu han ska vara pappaledig så är det väl bättre att ge flaska, ersättning eller om du vill pumpa. Han kan ju inte vakna om nätterna och amma ändå?

Nej, jag tycker inte man skaffar sig ett nytt dyrt fritidsintresse med oregelbundna tider när man precis fått en bebis.
  • impa07

5000-7000 kr per år för ett fritidsintresse är ändå en kännbar summa när man lever på FP och CSN, pengar som kan användas till annat vi behöver. Särskilt som övriga hobbies också kostar mer än så. Inga problem om man har två heltidsinkomster men det dröjer ju tills vi båda börjat jobba igen.

Testade efter era tips att sova i ett annat rum inatt. Pappan vaknade inte av bebisen men det gjorde jag. Värt ett försök iaf! Han har erkänt svårt att vakna trots väckarklockor etc, aldrig träffat nån som kan sova så djupt. Så antingen får jag försöka fixa studierna ändå trots vakna nätter eller vänta tills bebis blir större.

• Moder1

Vi fick vår första gemensamma son kl 11 på en. Jag kom hem från bb vid 17.30 och han åkte och tränade kl 19.

Andra sonen ihop kom kl 9 och jag var hemma från bb kl 16 , kl 19 åkte han och tränade.

• Myrkrypet

Min sambo reser i sitt arbete, inte samma sak men ändå, han började resa igen efter sina 10 pappadagar. Visst är det slitigt att va ensam men när han kom hem på helgerna så kunde jag sova ut och ta igen mig. Så egentligen inget större problem.

• 2barnsmorsan
    Moder1 skrev 2019-09-21 14:02:00 följande:

Vi fick vår första gemensamma son kl 11 på en. Jag kom hem från bb vid 17.30 och han åkte och tränade kl 19.

Andra sonen ihop kom kl 9 och jag var hemma från bb kl 16 , kl 19 åkte han och tränade.

Det är nog nåt av det mest känslokalla jag har läst. Att gå och träna en och en halv timme efter sitt nyfödda barn har kommit hem. Sorgligt...
  • Moder1
    2barnsmorsan skrev 2019-09-23 00:50:01 följande:

Det är nog nåt av det mest känslokalla jag har läst. Att gå och träna en och en halv timme efter sitt nyfödda barn har kommit hem. Sorgligt...

Ja
Svar på tråden Hur tidigt sambo borta efter ni fått barn?