• Anonym (Vad skulle motsvarigheten vara?)

Jag är för mesig för kriminalvården

Hej!

En person sa med ödmjukhet och den människan har jag stor förtroende och respekt för. Denne person sa att jag kanske inte skulle passa bra inom kriminalvården för att det är så tuffa människor där.

Jag är 1.61 cm lång och var ändå förut lite små nervös att min fysisk skulle vara något problem. Men det är det inte i det här fallet, men ett problem är att jag är nog för mesig. Min kompis använde dock inte ordet som mes. Han sa dock att det är i princip bara att låsa upp dörrar på anstalten och inte mer än så i alla fall.

Jag vill vara rehabiliterare, tänker utbilda mig till socionom. Jag kan dock inte riktigt tänka mig att vara en kurator eller terapeut och sitta i en och samma rum och vänta in person efter person. Det är helt enkelt kriminalvården som jag känner för.

Jag vill fortfarande utbilda mig till socionom och försöker nu finna någonting som kan vara liknade som kriminalvården.

Största frågan: Kan man ändra sin personlighet till att bli mer dominant. Nu vet jag egentligen inte om ordet mes är korrekt ord, det var snarare min egna ord. Men det som min kompis har sagt är att jag är tydligen ''för snäll'' ingenting som jag egentligen upplever hos mig själv.

Men hur kan man bli mer dominant och en person som är mer passande till yrken som kriminalvården?

Min kompis är schysst person och han sa bara det där för att hjälpa mig. Jag tänkte bara till vad jag kan bli istället och/eller hur jag skulle kunna bli mer dominant och bli mer passande för kriminalvården.

Jag är en man och har intresse att jobba inom anstalten där män sitter. Jag tänker att det kanske skulle vara enklare att ta hand om människor och förstå de om det är detsamma kön.

• Svar på tråden Jag är för mesig för kriminalvården
  • CitronTulo

Jag har jobbat på en öppen anstalt när jag var yngre (var ca 25 när jag började jobba där). Jag är 165 och vägde på den tiden 48-50 kg, så inte särskilt respektingivande utseendemässigt! Jag skaffade mig respekt genom att vara rättvis, hålla det jag lovade, och inte låta mig bli övertalad (många intagna kan vara väldigt manipulativa och försöker köra med dig). Jag behandlade de intagna med respekt och människovärde tillbaks! Man är ju inte där för att skaffa kompisar bland de intagna, men inte heller för att döma dem eller se ner på dem!
    Om man här för tuff och hård ses man snart som en fiende och det ger absolut inga fördelar! Att vara stor och stark kan så klart vara en fördel ibland vid hotfulla situationer, men det är oftare en fördel att vara en liten tjej då man inte ses som något hot som de måste sätta sig över!
    På öppna anstalter förekommer ensamarbete i olika former, bland annat vid transporter. Bara vissa arbetsuppgifter föreskrev att man var två eller fler personal (på isoleringen eller när man tog urinprov b.la.).

På häktet och slutna anstalter är man mer personal och jobbar sällan ensam ihop med intagna.

• mrsplupp

[quote=79657993][quote-nick]Anonym (Vad skulle motsvarigheten vara?) skrev 2019-05-30 18:48:20 följande:[/quote-nick]

JAA!! Vilket härligt inlägg!

När du jobbade inom de tuffa anstalterna, jobbade du med män då?

Hur mycket av rehabilitering var det? För det mest det som lockar mig.

Stort tack för ditt inlägg! :)

Lite dum fråga kanske, men när man jobbar på röda dagar och helgerna så får man väl OB i alla fall? Även om röda dagarna inte ''existerar''?

Kumla anstalten är ett klass 1 fängelse. Dvs det hårdaste i Sverige.

Där sitter män.

Rehabilitering.... nja jag skulle önska att det var mer så. Vi kriminalvårdare står ej högt i kurs hos klienterna och pratar man för mycket eller är för trevlig så kan den intagne åka på stryk.

Skulle tro att det ev är mer rehab på de anstalter med lägre säkerhetsklass.

På kunla blir det mest ?barnvakta? ronda, se till att de går till jobbet, räkna in klienterna, hämta mat.... och slåss lite ????

Nej ingen extra ob på röda dagar. Ob bara över arbetstid på schema och lite ob på helg.

mrsplupp skrev 2019-05-30 20:11:49 följande:

[quote=79657993][quote-nick]Anonym (Vad skulle motsvarigheten vara?) skrev 2019-05-30 18:48:20 följande:[/quote-nick]

JAA!! Vilket härligt inlägg!

När du jobbade inom de tuffa anstalterna, jobbade du med män då?

Hur mycket av rehabilitering var det? För det mest det som lockar mig.

Stort tack för ditt inlägg! :)

Lite dum fråga kanske, men när man jobbar på röda dagar och helgerna så får man väl OB i alla fall? Även om röda dagarna inte ''existerar''?

Kumla anstalten är ett klass 1 fängelse. Dvs det hårdaste i Sverige.

Där sitter män.

Rehabilitering.... nja jag skulle önska att det var mer så. Vi kriminalvårdare står ej högt i kurs hos klienterna och pratar man för mycket eller är för trevlig så kan den intagne åka på stryk.

Skulle tro att det ev är mer rehab på de anstalter med lägre säkerhetsklass.

På kunla blir det mest ?barnvakta? ronda, se till att de går till jobbet, räkna in klienterna, hämta mat.... och slåss lite ????

Nej ingen extra ob på röda dagar. Ob bara över arbetstid på schema och lite ob på helg.

Men vänta lite, jaha?..Är det kanske rehab på lägre säkerhetsklass men inte på de högre?

Jag tänkte att kriminalvården innebär just rehab?

Hur ofta tränar ni olika greppar och teknik?

Blir det någon form av kurser som ni också går på, så som psykologi/hur man kan hantera olika människor m.m?
  • CitronTulo

Som kriminalvårdare har man inte mycket med rehabiliteringen att göra. De intagna erbjuds olika program för det beroende på vad de har för behov och vad de har dömts för för brott! Men det är särskilda personer som håller i det, inte vårdarna.

När jag jobbade fick alla gå en särskild kriminalvårdsutbildning när man jobbat ett tag. Kommer inte ihåg hur lång den var, kanske en termin? Man får lära sig hur man sätter handfängsel och vart man får slå med batongen.. självskydd och gripande/nedläggningsteknik. Hur mycket av detta man får lära sig beror nog på vart man jobbar.

• Meddelande borttaget
  • mrsplupp

Håller med. Som kriminalvårdare vaktar du i stort sett bara de intagna.

Skulle i så fall tipsa dig mer om att läsa till kurator eller psykolog och arbeta med detta inom kriminalvården.

Man har övningar på självförsvar ett par ggr/ halvår samt olika övningslarm där man övar på olika situationer som kan uppstå mellan de intagna och personal

CitronTulo skrev 2019-05-31 12:05:11 följande:

Som kriminalvårdare har man inte mycket med rehabiliteringen att göra. De intagna erbjuds olika program för det beroende på vad de har för behov och vad de har dömts för för brott! Men det är särskilda personer som håller i det, inte vårdarna.

När jag jobbade fick alla gå en särskild kriminalvårdsutbildning när man jobbat ett tag. Kommer inte ihåg hur lång den var, kanske en termin? Man får lära sig hur man sätter handfängsel och vart man får slå med batongen.. självskydd och gripande/nedläggningsteknik. Hur mycket av detta man får lära sig beror nog på vart man jobbar.

Man kanske kan jobba lite som kriminalvårdare och sedan övergå som rehabiliterare?

Kommer man få i sig massa saker om hur rehabiliteringen går till även om man jobbar som kriminalvårdare?

Vad skall man se till att satsa på om man vill fokusera på som rehabiliterare? Är de i anstalten?

Räcker socionomutbildningen?

Får rehabiliterare också gå någon form av utbildning och kurs hur man skall hantera de intagna någon per år eller så?

Får de också lära sig självförsvar/nedläggningsteknik och andra kurser m.m.

Väldigt spännande! :)

Det kanske skulle passa bättre inom på mig?

Det var någon här som skrev någonting om att man utvecklas när man jobbat som kriminalvårdare. Vad är det man får lära sig och på vilket sätt utvecklas man?
    mrsplupp skrev 2019-05-31 15:36:55 följande:

Håller med. Som kriminalvårdare vaktar du i stort sett bara de intagna.

Skulle i så fall tipsa dig mer om att läsa till kurator eller psykolog och arbeta med detta inom kriminalvården.

Man har övningar på självförsvar ett par ggr/ halvår samt olika övningslarm där man övar på olika situationer som kan uppstå mellan de intagna och personal

Var det du som skrev att du hade jobbat som kriminalvårdare och skrev även att man utvecklas när man jobbat som det. På vilket sätt utvecklas man?
  • CClady

Om du känner att det är kriminalvård du vill jobba med tycker jag att du ska prova!

Och det man inte har i sig som person från början får man skaffa sig genom kunskap och erfarenhet. Jag arbetar med många utåtagerande ungdomar och lär mig mycket av Ross Greene och Bo Hejlskov (obs, plocka inte bara russinen ur kakan, för att det ska fungera behöver man anamma helheten). Skulle gärna gå utbildning i studio 3 också.

Är själv 1.60 och kvinna, men har aldrig varit med om att dessa utåtagerande ungdomar som kan gå på allt och alla har gått på mig. Jag är väldigt oauktoritär av mig, men samtidigt väldigt tydlig så har inga problem med att få folk att följa.

Det handlar så jäkla mycket om förhållningssätt och bemötande, och sånt kan de flesta lära sig.

• mrsplupp
    Anonym (Vad skulle motsvarigheten vara?) skrev 2019-05-31 16:40:55 följande:

Var det du som skrev att du hade jobbat som kriminalvårdare och skrev även att man utvecklas när man jobbat som det. På vilket sätt utvecklas man?

Hej

Japp det va jag som jobbat på Kumla anstalten.

Som kriminalvårdare kan du arbeta upp dig som tex kriminalinspektör. Där har du hand om inskrivningar och tar hand om många problem med de intagna. Tyvärr är kriminalinspektörerna inte speciellt älskade av de intagna. Då de är de som tex tar bort rättigheter om de inte sköter sig.

Jag skulle säga att kurator är kanske mer något dör dig och kurator kan man bli som socionom och därefter söka dig till kriminalvårde. Som kurator får du oxå genomgå grundkurserna i självförsvar. Men alla som arbetar på anstalten bär larm, så man är trygg ändå. Sedan ses annna personal som tex läkarna, psykologerna och lärarna i högre kurs och har oftast inga problem med de intagna. Det är vi kriminalvårdare som är hatade ????
    mrsplupp skrev 2019-05-31 19:49:41 följande:
    Hej

Japp det va jag som jobbat på Kumla anstalten.

Som kriminalvårdare kan du arbeta upp dig som tex kriminalinspektör. Där har du hand om inskrivningar och tar hand om många problem med de intagna. Tyvärr är kriminalinspektörerna inte speciellt älskade av de intagna. Då de är de som tex tar bort rättigheter om de inte sköter sig.

Jag skulle säga att kurator är kanske mer något dör dig och kurator kan man bli som socionom och därefter söka dig till kriminalvårde. Som kurator får du oxå genomgå grundkurserna i självförsvar. Men alla som arbetar på anstalten bär larm, så man är trygg ändå. Sedan ses annna personal som tex läkarna, psykologerna och lärarna i högre kurs och har oftast inga problem med de intagna. Det är vi kriminalvårdare som är hatade ????
    Då kan jag absolut tänka mig bli kriminalvårdare och därefter utbilda mig till psykolog efter ett tag eller kanske meddetsamma bli kurator efter att jobbat ett tag som kriminalvårdare. Missförstå mig korrekt, det är kriminalvårdare som jag vill bli. Men jag tänker mig att efter ett tag kanske man vill ha en variation och eftersom jag är intresserad av rehabilitering så kan jag tänka mig att bli kurator på anstalten efter ett tag. När jag skriver ''efter ett tag'' så pratar jag om flera års tid av arbete som kriminalvårdare. Möjligtvis efter 15-20 år senare kanske.

Hur ofta skrev du nu igen att man går på självförsvarskurser, 1 gång per halvår, va?

Jag tror att jag även frågade om man får gå på kurser om hur man skall handskas med de intagna på bästa sätt, någon typ av psykolog kurser, är det också en gång per halvår?
  • Föreståndaren

Du skall arbeta som frivårdsinspektör inte kriminalvårdare. Jag är socionom och det är det bästa som har hänt mig!

Föreståndaren skrev 2019-05-31 20:52:04 följande:

Du skall arbeta som frivårdsinspektör inte kriminalvårdare. Jag är socionom och det är det bästa som har hänt mig!

Berätta om arbetet och just dina erfarenheter. Får du gå på kurser som självförsvar m.m?
  • Föreståndaren
    Anonym (Vad skulle motsvarigheten vara?) skrev 2019-05-31 21:05:25 följande:

Berätta om arbetet och just dina erfarenheter. Får du gå på kurser som självförsvar m.m?

Jag har arbetat på flera anstalter innan jag utbildade mig. Kriminalvården utbildar dig om du anställs. Ja det finns kurser i självförsvar dock så är det munnen som är ditt främsta skydd. Jag trivdes väldigt bra på mitt jobb, bra arbetskamrater och bra chefer. Skifttur gillade jag inte men det är en del av jobbet.
  • mrsplupp

[quote=79660462][quote-nick]Anonym (Vad skulle motsvarigheten vara?) skrev 2019-05-31 20:17:57 följande:[/quote-nick]Då kan jag absolut tänka mig bli kriminalvårdare och därefter utbilda mig till psykolog efter ett tag eller kanske meddetsamma bli kurator efter att jobbat ett tag som kriminalvårdare. Missförstå mig korrekt, det är kriminalvårdare som jag vill bli. Men jag tänker mig att efter ett tag kanske man vill ha en variation och eftersom jag är intresserad av rehabilitering så kan jag tänka mig att bli kurator på anstalten efter ett tag. När jag skriver ''efter ett tag'' så pratar jag om flera års tid av arbete som kriminalvårdare. Möjligtvis efter 15-20 år senare kanske.

Hur ofta skrev du nu igen att man går på självförsvarskurser, 1 gång per halvår, va?

Jag tror att jag även frågade om man får gå på kurser om hur man skall handskas med de intagna på bästa sätt, någon typ av psykolog kurser, är det också en gång per halvår?[/

Om du söker dig till kriminalvården som sommarjobbare så får du först en två veckors kurs inom kriminalvård. Du får lära fig självförsvar och hur du hanterar stressade situationer och hur du ska bete dug i sådana. Väljer du sen att fortsätta så får du går 70 veckor kurs med fördjupning inom kriminalvård, självförsvar stress mm. Därefter är du utbildad kriminalvårdare. Sedan kan man vidare utbilda sig med oC spray och batong om man vill det. Vill man utbilda sig yttligare finns inre säk. Det är de som jobbar på tex Fenix huset i Kumla där de värsta sitter. Alt kriminalvårdsinsprktör. Allt detta kräver yttligare kurser som man går inom kriminalvårderns regi.

Tycker absolut du ska prova åå att jobba inom detta om det känns intressant.

Sen är det en stor skillnad på klass 1, e och tre anstalter. Kumla som ör klass 1 är mest säkerhet. Du jobbar aldrig själv med klienter osv. De intagna är de som avtjänar 4 år eller mer. Där finns riksmotagningen där alla hamnar som döms till 4 år eller mer. Innan det bestäms vilken anstalt de hamnar på. På Kumla finns även en psyk avdelning. Där sitter de som är för ?friska? för att hamna inom rätts psykiatrisk vård men för ?sjuka? för att vara på en vanlig normal avdelning. Det finns sjukan. Där sitter de äldre, eller de som har någon funktionsnedsättning tex. Sedan finns en stor verkstad där de intagna arbetar och inom dessa arbetar ej kriminalvårdare utan tex en vanlig snickare osv som lär ut sona kunskaper. Dessa har dock larm och är med på självförsvaret. Sedan finns lärcentrum. Där arbetar lärare och kriminalvårdare som övervakar bara.

Det är på Kumla. På öppnare avdelningar är det inte lika stor säkerhet tex. De intagna reder sig mer själv oxh har en annan kontakt med kriminalvårdarna. Det ses inte som lika fult där att va shysst mot oss.

Svar på tråden Jag är för mesig för kriminalvården