Inlägg från: CitronTulo |Visa alla inlägg
  • CitronTulo

Jag är för mesig för kriminalvården

Jag har jobbat på en öppen anstalt när jag var yngre (var ca 25 när jag började jobba där). Jag är 165 och vägde på den tiden 48-50 kg, så inte särskilt respektingivande utseendemässigt! Jag skaffade mig respekt genom att vara rättvis, hålla det jag lovade, och inte låta mig bli övertalad (många intagna kan vara väldigt manipulativa och försöker köra med dig). Jag behandlade de intagna med respekt och människovärde tillbaks! Man är ju inte där för att skaffa kompisar bland de intagna, men inte heller för att döma dem eller se ner på dem!
    Om man här för tuff och hård ses man snart som en fiende och det ger absolut inga fördelar! Att vara stor och stark kan så klart vara en fördel ibland vid hotfulla situationer, men det är oftare en fördel att vara en liten tjej då man inte ses som något hot som de måste sätta sig över!
    På öppna anstalter förekommer ensamarbete i olika former, bland annat vid transporter. Bara vissa arbetsuppgifter föreskrev att man var två eller fler personal (på isoleringen eller när man tog urinprov b.la.).

På häktet och slutna anstalter är man mer personal och jobbar sällan ensam ihop med intagna.

• CitronTulo

Som kriminalvårdare har man inte mycket med rehabiliteringen att göra. De intagna erbjuds olika program för det beroende på vad de har för behov och vad de har dömts för för brott! Men det är särskilda personer som håller i det, inte vårdarna.

När jag jobbade fick alla gå en särskild kriminalvårdsutbildning när man jobbat ett tag. Kommer inte ihåg hur lång den var, kanske en termin? Man får lära sig hur man sätter handfängsel och vart man får slå med batongen.. självskydd och gripande/nedläggningsteknik. Hur mycket av detta man får lära sig beror nog på vart man jobbar.

Svar på tråden Jag är för mesig för kriminalvården