JohannaSaGo skrev 2019-05-05 20:53:49 följande:
Tack alla ni för svaren =) Sonen har faktiskt blivit bättre med dessa höga ljud. Igår när vi åkte bil och det började regna så fick han inte panik. Men lite orolig och sa "inte farlig med regn, mamma, inte farligt" =) Så jag märker att det blivit betydligt bättre.
Kom in på detta med Autism te.x för när jag googlade om detta vad som skulle hjälpa honom kom så mycket saker in som passar precis på honom, saker som kanske är normalt för andra barn också? =)
sonen:
*rädd för höga ljud (som jag iofs tror grundar sig på borrningen i hyreshuset)
*radar upp bilar hela tiden, enformig lek
*väldig Kinkig med maten
*Sonen är mest iakttagande på förskolan enl lärarna (tror detta är ärvt från mig, är själv blyg osv.)
*Leker fortfarande mest brevid andra barn bara
Annars inga anmärkningar från BVC, och dessa tankar kom ju helt plötsligt för mig efter att ha snubblat in i olika forum om barn som är rädda för höga ljud. Blev förvånad att så många punkter passar in på min son.
Men barn kan väl vara känsligt och petiga utan att ha en diagnos? Borde BVC ha märkt något när dom gjorde test på 2,5 kontrollen? "JA-obs"
Det kunde varit min son du beskrev där, varenda punkt stämmer precis.
Han är 3,5 nu och jag har till och från funderat över ev diagnos, just på grund av rädslorna och känsligheten osv.
Har pratat med en duktig pedagog på dagis och vi har enats om att han med störst sannolikhet är just högkänslig som andra pratat om i tråden. Genom att prata mkt och förbereda inför olika situationer så har vi löst många knutar för honom.
Varken BVC eller ngn annan verkar fundera över diagnos så jag har det som en tanke i bakhuvudet, kanske är det ngt som blir tydligare när han blir äldre.
Mitt tips är att läsa på om högkänsliga barn, det har gjort mig tryggare i hur vi ska tackla vardagen ihop. De är ju helt fantastiska små känslosamma barn, våra grabbar, man får bara acceptera att vissa saker tar lite längre tid och kräver lite mer jobb.