Inlägg från: JohannaSaGo |Visa alla inlägg
  • JohannaSaGo

Snart 3 år rädd för "allt"!

Min son har alltid varit en känslig kille. Rädd för borrljud (renoverats mkt i hyreshuset) som satt sina spår. Men det har liksom typ bara varit sånna höga ljud liksom.

Förra veckan köpte vi ny bil och åkte in i en biltvätt. Ett stort misstag. Sonen blev hysterisk.

Eftter det har allt gått överstyr. Igår var vi i en lekpark och sonen skrek hysteriskt när han såg vattenspridare. Ville hem. Försökte avleda.. köpa glass.. trösta.. förklara.. funkade inte.

Under vägen hem såg han en stor karusell i luften. Blev hysteriskt ledsen.

Idag åkte vi bil i regnet. Han fick panik. Aldrig varit rädd för det förut.. men antar att han kopplar det med biltvätten..

Och nu på e.m när vi satt hemma ocj det började regna blev han rädd.

Hur ska jag göra? Avleda? Trösta? Kommer denna skräck gå över? Att det helt enkelt blev för mkt för biltvätten? En fas?

Läste lite om tips på nätet. Står bara om diagnoser osv hmm..någon med erfarenhet.

• Svar på tråden Snart 3 år rädd för "allt"!
  • JohannaSaGo
    Anonym (Regina) skrev 2019-05-01 19:35:10 följande:

Min flicka på 3år är nästan likadan. Hon blir rädd för motorcykel ljud och normal höga skratt ljud. Även när man pratar lite högre. Hon är rädd för musik som är lite högt hemma. Rädd att gå till sitt rum själv. Följer mig som ett plåster överallt. Funderar på ljudöverkänslighet.

Jaa jag läste lite om ljudkänslighet.verkar ju stämma överens på din dotter. Har du tänkt ta upp det med bvc eller hur har du tänkt? Sonen blir nu rädd bara han såg regn på bilen. Alltså inget ljud. Utan att bilen var blöt.. kopplar det fortfarande till tvätten. Men många skriver om autism i forum liknande som min
  • JohannaSaGo

Tack alla ni för svaren =) Sonen har faktiskt blivit bättre med dessa höga ljud. Igår när vi åkte bil och det började regna så fick han inte panik. Men lite orolig och sa "inte farlig med regn, mamma, inte farligt" =) Så jag märker att det blivit betydligt bättre. 

Kom in på detta med Autism te.x för när jag googlade om detta vad som skulle hjälpa honom kom så mycket saker in som passar precis på honom, saker som kanske är normalt för andra barn också? =) 

sonen:

*rädd för höga ljud (som jag iofs tror grundar sig på borrningen i hyreshuset)
    *radar upp bilar hela tiden, enformig lek
    *väldig Kinkig med maten
    *Sonen är mest iakttagande på förskolan enl lärarna (tror detta är ärvt från mig, är själv blyg osv.)
    *Leker fortfarande mest brevid andra barn bara

Annars inga anmärkningar från BVC, och dessa tankar kom ju helt plötsligt för mig efter att ha snubblat in i olika forum om barn som är rädda för höga ljud. Blev förvånad att så många punkter passar in på min son.

Men barn kan väl vara känsligt och petiga utan att ha en diagnos? Borde BVC ha märkt något när dom gjorde test på 2,5 kontrollen? "JA-obs" 

• JohannaSaGo
    Erkens mamma skrev 2019-05-05 21:04:02 följande:

Har ett ljudkänsligt barn med autismdiagnos.

För oss hjälper det mycket att förbereda honom på att ljud kan komma. Tex åker man in i en biltvätt berättar jag att här finns borstar som kommer att snurra och att det kommer spruta vatten på bilen. Det som är självklart för mig är inte det för små barn ännu mindre utifall de har diagnos.

När det blir för intensivt har min kille hörselskydd alt hörlurar på.

Min kille börjar gymnasiet till hösten och är högpresterande i skolan. Han har hittat många strategier som hjälper honom med svårigheterna han har i och med sin diagnos.

Så även om det är så att ditt barn har en diagnos så behöver inte det vara någon katastrof. Livet kan bli toppen ändå.

Absolut =) Det är mer ovissheten att jag vill veta.. Om detta är fullt "normalt" om man kan säga så för min son i hans ålder, eller om det är bra att vända sig till BVC och prata med henne? 

Förutom det jag skrev så är min son även väldigt fixerad vid sina bilar. Te.x dom ska ALLTID med om vi ska åka någonstans. och han ska ha med ALLA bilar. Man får inte missa någon, för då blir det utrbrott. Eller har vi bara gjort detta till en grej tro? 

Visade din son andra tecken på Autismdiagnos förutom ljudkänslig? 

Hur tidigt visade det sig? =) 

Svar på tråden Snart 3 år rädd för "allt"!