• Evert2

Sandlådan i Riksdagen fortsätter nu efter C:s nej till S-hur tror/hoppas ni det slutar?

Visst börjar det bli ganska löjeväckande hur turerna löser av varandra utan några märkbara framsteg i regeringsbildningen? Så hur kommer det att till slut landa eller närmar sig ett nyval oundvikligen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Sandlådan i Riksdagen fortsätter nu efter C:s nej till S-hur tror/hoppas ni det slutar?
  • Evert2

I den senaste SIFO-mätningen ökar SD och både C och L tappar stort såpass att L riskerar att åka ur riksdagen.

• Anonym (..)
    Evert2 skrev 2018-12-14 17:51:44 följande:

I den senaste SIFO-mätningen ökar SD och både C och L tappar stort såpass att L riskerar att åka ur riksdagen.

Bra där.
  • karljan
    Solarn skrev 2018-12-14 15:08:04 följande:
    Lika underhållande som det är att läsa extremhögerns bölande om att sd mobbas, fast i verkligheten så har det uteblivna samarbetet handlat om olika värderingar och politik, och nu dessutom närmar sig m och kd men det bölas fortfarande om mobbning.
    Evert2 skrev 2018-12-14 14:53:46 följande:

Vad folket tycker är oviktigt bara dom hemska SD:arna inte får något inflytande. Politikerföraktet når nya höjder varje dag.

Olika värderingar är avgränsat till en enda fråga. Jag tror väljarna förväntar sig att övriga partier driver sin egen politik även om sd råkar tycka lika.
  • Solarn
    karljan skrev 2018-12-14 23:44:41 följande:

Olika värderingar är avgränsat till en enda fråga. Jag tror väljarna förväntar sig att övriga partier driver sin egen politik även om sd råkar tycka lika.

Är det? Männislosyn är ju såklart en rätt avgörande fråga. Nu är vi ju faktiskt i ett nytt läge också, både m och kd närmar sig som sagt sd. Ebba Busch Thor har ju flörtat med dom länge, och Kristersson vill bli statsminister, han utropade sig som segrare på valnatten, så om sd inte lyckas förhandla till sig något nu så får kanske deras väljare inse att de suger på sina jobb istället för att tycka synd om dom och tro att andra riksdagspartier ska ge sd makt och därmed representera sd:s väljare istället för sina egna.
  • Anonym (..)

• Snake

Att björklund och mp åker åt pipan vid nyval är bara att välkomna.
    What has four legs and an arm? A happy pitbull...
  • TeenageFanclub
    Snake skrev 2018-12-16 19:59:30 följande:
    Att björklund och mp åker åt pipan vid nyval är bara att välkomna.
    Vill jag med. Blir mer lätthanterligt med 6 partier i riksdagen.
  • Evert2

Annie provar nog snart sin julklapp en kappvändarkappa

• Evert2

Även i SVT:s mätning går SD starkt framåt men även sossarna ökar lite.

• Evert2

Annie kanske planerar en ny karriär som såpaskådis efter nyvalet? Passar bra i den bimboklubben.

• Anonym (Ja, sandlåda är det.)

Kan inte låta bli att hoppas på nyval.
    Tror dock C röstar fram Kristersson till statsminister.

• Anonym (Eh!)
    Anonym (..) skrev 2018-12-10 14:58:23 följande:

Om någon bara kunde samarbeta med SD så skulle problemet vara löst. Svårare än så är det inte. Dom bygger sin egen sandlåda

Varför samarbeta med ett parti som man ligger så långt från ideologiskt. Tror du SD skulle vilja samarbeta med V eller S? SD har kallat C och L för vänster, vilket de i valrörelsen ändrade till vänsterliberala. Varför skulle då C och L samarbeta med SD?
  • Anonym (Eh!)
    TeenageFanclub skrev 2018-12-12 13:43:03 följande:

Hoppas på nyval/extraval då jag tror det skulle gynna M + KD + SD.

I senaste opinionsmätning från IPSOS går alla partier bakåt utom V S och KD (alltså även SD). C minskar mest. S ökar mest.
  • Anonym (Ja, sandlåda är det.)
    Anonym (K) skrev 2018-12-12 20:24:46 följande:

Folk kommer väl rösta samma i ett omval..?

Tror inte jag. 
    Tror att C och L minskar i popularitet. Samma gäller MP.

V oförändrad. M oförändrad.
    SD ökar och ökar mest av alla procentuellt.
    S ökar något (1-1,5 %).
    KD ökar.
  • Simon 681

Annie Lööf höll fast med det hon med all önskvärd tydlighet lovat inför valet, nämligen nej till Löfven och nej till en regering beroende av SD. Detta innefattar dock alla regeringsalternativ.

Det kan nog bara bli nyval. Lika bra det.

How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • Anonym (Bygg inte två små-glober invid Kaknästornet!)
    Anonym (Eh!) skrev 2018-12-30 23:45:33 följande:
    Varför samarbeta med ett parti som man ligger så långt från ideologiskt. Tror du SD skulle vilja samarbeta med V eller S? SD har kallat C och L för vänster, vilket de i valrörelsen ändrade till vänsterliberala. Varför skulle då C och L samarbeta med SD?
    Jag tror SD och S skulle ha haft utmäkta förutsättningar för att samarbeta. Inte minst tror jag man hade kunnat komma överens om en mer sansad invandringspolitik - som varken innebär fri invandring (dvs C:s politik) eller ett evigt totalstopp - men även en mer nationaliserad arbetsrättslig politik (som S företräder tillsammans med facket). 

Huruvida detta är bra eller dåligt för Sverige är an annan fråga. 
  • Anonym (Eh!)
    Simon 681 skrev 2018-12-31 11:01:47 följande:

Annie Lööf höll fast med det hon med all önskvärd tydlighet lovat inför valet, nämligen nej till Löfven och nej till en regering beroende av SD. Detta innefattar dock alla regeringsalternativ.

Det kan nog bara bli nyval. Lika bra det.

Tydligen är majoriteten sv C-väljarna för samarbete med S.
  • Anonym (Eh!)
    Anonym (Bygg inte två små-glober invid Kaknästornet!) skrev 2018-12-31 11:13:41 följande:

Jag tror SD och S skulle ha haft utmäkta förutsättningar för att samarbeta. Inte minst tror jag man hade kunnat komma överens om en mer sansad invandringspolitik - som varken innebär fri invandring (dvs C:s politik) eller ett evigt totalstopp - men även en mer nationaliserad arbetsrättslig politik (som S företräder tillsammans med facket). 

Huruvida detta är bra eller dåligt för Sverige är an annan fråga. 

Fast SD anser ju att S tillhör tokvänstern så det går ju inte. Dessutom har de partierna totalt olika värderingar. SD är emot hela demokratitanken. Min förhoppning är att S och M tar ett gemensamt grepp om migrationsfrågan. De är båda för en mer restriktiv politik. Detta borde de förövrigt ha gjort FÖRE valet!
Svar på tråden Sandlådan i Riksdagen fortsätter nu efter C:s nej till S-hur tror/hoppas ni det slutar?