• Anonym (TS)

Blivit anklagad för att ha kört på en bil och smitit från platsen.

Hej!

För en vecka sedan körde jag till min barnmorska för att göra ett ultraljud. På vägen hem mådde jag så illa (lider av graviditetsillamående/kräkningar) så jag svängde förbi ett köpcentrum i Kållered (Göteborg) då jag vet om att Rusta har en allmän toalett till sina kunder. Jag kör fram till den närmsta parkeringen vid ingången (dagtid på en vardag, inte många kunder ute således) och hade ingen bil varken till vänster eller höger om mig. Jag går till rusta för att försöka spy, handlar lite därefter och går tillbaka till bilen. Sitter i bilen i ca 30 min pga illamåendet sitter kvar och jag vill helst inte köra bil med det måendet. Till vänster om mig står en bil parkerad men personen hinner åka iväg innan jag slutligen åker hem.

Dagen därpå får jag ett samtal av polisen som säger att jag kört på en bil och smitit från platsen på samma köpcentrum. Jag är lugn och förklarar sakligt att det hade varit konstigt med tanke på att inga bilar fanns parkerade i närheten av mig förutom den bilen som då körde iväg innan mig (jag stod parkerad där innan hon parkera sin bil dessutom!) och jag satt dessutom kvar på ?brottsplatsen? i 30 min pga mitt mående. Jag har dessutlm en bra försäkring som täcker ifall liknande situationer skulle uppstå och arbetar själv på en myndighet - vad skulle jag tjäna på att göra något sådant och smita? Vet att smitning innebär stora konsekvenser. Polisen säger att jag antingen kan betala en bot eller komma till förhör. Jag berättade att jag gärna möter personen som anklagar mig för detta irl. Hon lägger på och jag får kort därefter ett sms om att ärendet läggs ner pga otillräckliga bevis.

Idag får jag brev hem från mitt försäkringsbolag där jsg ska fylla i händelsen osv. Jag ringer Folksam och undrar varför jag ska göra detta då ärendet är nedlagt men han menar ändå på att jag ändå måste skicka min redogörelse till motbolaget.

Detta är så absurd situation. Jag förstår nu att vem som helst kan bli ?körd? genom att ta ett random regnr. Det finns inga bevis men ändå ska jag besvära mig ännu en gång att fylla i lappen. Inga skador på min bil, ingenting då ?olyckan? aldrig skett.

Någon som varit med om samma och kan ge mig råd? Alltså, hur kan man ens ha samvete att göra något sådant mot en person. Helt sjukt att man så enkelt kan anmäla någon i syfte till att få ?skador? reparerade eller annat som denna person tydligen vill.

• Svar på tråden Blivit anklagad för att ha kört på en bil och smitit från platsen.
  • Anonym (qwer)

Det kan ju vara så att någon faktiskt blivit påkörd av en smitare och att man sedan sett fel på regnumret. Ett I som blir ett L eller liknande beroende på smutsig skylt, till exempel. Då kan det ha blivit ditt regnummer av ett rent misstag. 

Man måste inte tro det värsta.

• Egon den stora

Bara för att polisen inte har något så betyder inte det att försäkringsbolaget get sig, det är två helt olika saker.

Jag har skaffat en bilkamera just för sånt här.

• Anonym (TS)
    Anonym (qwer) skrev 2018-12-05 21:36:50 följande:

Det kan ju vara så att någon faktiskt blivit påkörd av en smitare och att man sedan sett fel på regnumret. Ett I som blir ett L eller liknande beroende på smutsig skylt, till exempel. Då kan det ha blivit ditt regnummer av ett rent misstag. 

Man måste inte tro det värsta.

Precis. Polisen sa detsamma! Men räcker det att skriva till försäkringsbolaget att man frånsäger sig alla anklagelser? Det enda beviset som finns är att jag befann mig på den platsen den dagen. Men inget annat. Har skrivit ner exakt var jag har parkerat och vad jag hade för ärenden, hur lång tid jag stod parkerad osv. Hänvisar även till mitt nr om vittnet vill lämna uppgifterna muntligt. Vad mer kan man skriva? Vill ju inte betala självrisk för något jag inte gjort.
  • Anonym (TS)
    Egon den stora skrev 2018-12-05 21:39:34 följande:

Bara för att polisen inte har något så betyder inte det att försäkringsbolaget get sig, det är två helt olika saker.

Jag har skaffat en bilkamera just för sånt här.

Okej. Men alltså, jag ska fylla i en blankett med kryss för var olyckan inträffa osv men finns ju inget att fylla i förutom rutan där jag frånsäger mig alla anklagelser pga olyckan aldrig inträffat. Räcker det?
  • Egon den stora
    Anonym (TS) skrev 2018-12-05 21:45:17 följande:

Okej. Men alltså, jag ska fylla i en blankett med kryss för var olyckan inträffa osv men finns ju inget att fylla i förutom rutan där jag frånsäger mig alla anklagelser pga olyckan aldrig inträffat. Räcker det?

Jag hade inte fyllt i mer än det du säger. Det borde räcka men 100% säker går ju inte att vara.
  • Anonym (TS)
    Egon den stora skrev 2018-12-05 21:47:34 följande:

Jag hade inte fyllt i mer än det du säger. Det borde räcka men 100% säker går ju inte att vara.

Har förklarat var jag parkerat, hur längr jag stod där, samt om det fanns parkerade bilar runt om osv. Har även skrivit att jag stannade på plats ca 30 min pga måendet innan jag körde iväg och skriver även att jag säkerligen fallit offer för någons annans skada.
  • Anonym (qwer)
    Anonym (TS) skrev 2018-12-05 21:45:17 följande:
    Varför inte ringa försäkringsbolaget ifråga? Kanske kan personen som eventuellt blivit påkörd eller vittnet/vittnena som såg smitaren lämna mer info, som modell, färg på bilen som smet, till exempel. Du skriver inget om de frågat dig om tidpunkt heller, kanske det inte skedde när du var där utan före/efter? Du kanske i så fall kan visa att du var någon annan stans?

Om du får reda på det påstådda händelseförloppet så kan man kanske avgöra om det borde finnas skador på det fordon som körde på? Kanske kan du filma när du går runt din bil så man ser att det inte finns några skador på den? 
  • Egon den stora
    Anonym (TS) skrev 2018-12-05 21:49:54 följande:

Har förklarat var jag parkerat, hur längr jag stod där, samt om det fanns parkerade bilar runt om osv. Har även skrivit att jag stannade på plats ca 30 min pga måendet innan jag körde iväg och skriver även att jag säkerligen fallit offer för någons annans skada.

Borde räcka tycker jag.

Väldigt märkligt dock att du råkar vara på den parkeringsplats där olyckan skall ha skett. Kan det vara så att någon försöker bluffa till sig pengar.? Lite långsökt kanske.
  • Anonym (TS)
    Anonym (qwer) skrev 2018-12-05 21:53:09 följande:

Varför inte ringa försäkringsbolaget ifråga? Kanske kan personen som eventuellt blivit påkörd eller vittnet/vittnena som såg smitaren lämna mer info, som modell, färg på bilen som smet, till exempel. Du skriver inget om de frågat dig om tidpunkt heller, kanske det inte skedde när du var där utan före/efter? Du kanske i så fall kan visa att du var någon annan stans?

Om du får reda på det påstådda händelseförloppet så kan man kanske avgöra om det borde finnas skador på det fordon som körde på? Kanske kan du filma när du går runt din bil så man ser att det inte finns några skador på den? 

När jag frågade polisen så sa de att uppgifterna inte är offentliga. Men jag kanske ska ringa tillbaka till Folksam och fråga mer, det har du rätt i! Av den infon jag fått så är det i princip att en kvinna med detta reg nr kört in i en bil, har därefter bytt p plats pga olyckan. Alltså vem skulle ens vara så dum och göra något sånt? Mer bevis borde ju ha funnits annars kan ju vem som helst bli anklagad.

Precis! Polisen sa att skadorna bör finnas på min vänstra eller högra sida av bilen. Finns inga skador alls där. De enda skador som finns är på min framfront som funnits där sedan inköp av bilen.
  • Egon den stora
    Anonym (TS) skrev 2018-12-05 22:02:21 följande:

När jag frågade polisen så sa de att uppgifterna inte är offentliga. Men jag kanske ska ringa tillbaka till Folksam och fråga mer, det har du rätt i! Av den infon jag fått så är det i princip att en kvinna med detta reg nr kört in i en bil, har därefter bytt p plats pga olyckan. Alltså vem skulle ens vara så dum och göra något sånt? Mer bevis borde ju ha funnits annars kan ju vem som helst bli anklagad.

Precis! Polisen sa att skadorna bör finnas på min vänstra eller högra sida av bilen. Finns inga skador alls där. De enda skador som finns är på min framfront som funnits där sedan inköp av bilen.

Okej, med risk för att bli konspiratiorisk. Någon har sett din skada på bilen och drar en rövare för att kunna fixa en skada på sin egna bil gratis?
  • Anonym (TS)
    Egon den stora skrev 2018-12-05 22:10:08 följande:

Okej, med risk för att bli konspiratiorisk. Någon har sett din skada på bilen och drar en rövare för att kunna fixa en skada på sin egna bil gratis?

Fast skadorna är ju inte på den delen av bilen där jag påståtts ha orsakat olyckan. Polisen sa att skadorna bör finnas på höger eller vänster bildörr. Dessa skador är på bilens framfront. Men förmodligen någon form av bedrägeri absolut!

När jag och syrran fick körkort för typ 7 år sedan så råkade hon köra på en bil bakifrån. Inga tvekan om att vi ringde personen som bilen stod på, betalade kostnaderna och ursäktade händelsen. Nä, kanske ska inskaffa sådan kamera.
  • Anonym (Jill)

Du har alltså inga skador på bilen där det påstås att du ska ha dem? Och skadan framme finns väl dokumenterad nånstans?

Det är lugnt.

Men vilken jävla polis!! Betala en bot för något man inte gjort?? Tror många betalar för att de blir skraja.

Svar på tråden Blivit anklagad för att ha kört på en bil och smitit från platsen.