Blivit anklagad för att ha kört på en bil och smitit från platsen.
Hej!
För en vecka sedan körde jag till min barnmorska för att göra ett ultraljud. På vägen hem mådde jag så illa (lider av graviditetsillamående/kräkningar) så jag svängde förbi ett köpcentrum i Kållered (Göteborg) då jag vet om att Rusta har en allmän toalett till sina kunder. Jag kör fram till den närmsta parkeringen vid ingången (dagtid på en vardag, inte många kunder ute således) och hade ingen bil varken till vänster eller höger om mig. Jag går till rusta för att försöka spy, handlar lite därefter och går tillbaka till bilen. Sitter i bilen i ca 30 min pga illamåendet sitter kvar och jag vill helst inte köra bil med det måendet. Till vänster om mig står en bil parkerad men personen hinner åka iväg innan jag slutligen åker hem.
Dagen därpå får jag ett samtal av polisen som säger att jag kört på en bil och smitit från platsen på samma köpcentrum. Jag är lugn och förklarar sakligt att det hade varit konstigt med tanke på att inga bilar fanns parkerade i närheten av mig förutom den bilen som då körde iväg innan mig (jag stod parkerad där innan hon parkera sin bil dessutom!) och jag satt dessutom kvar på ?brottsplatsen? i 30 min pga mitt mående. Jag har dessutlm en bra försäkring som täcker ifall liknande situationer skulle uppstå och arbetar själv på en myndighet - vad skulle jag tjäna på att göra något sådant och smita? Vet att smitning innebär stora konsekvenser. Polisen säger att jag antingen kan betala en bot eller komma till förhör. Jag berättade att jag gärna möter personen som anklagar mig för detta irl. Hon lägger på och jag får kort därefter ett sms om att ärendet läggs ner pga otillräckliga bevis.
Idag får jag brev hem från mitt försäkringsbolag där jsg ska fylla i händelsen osv. Jag ringer Folksam och undrar varför jag ska göra detta då ärendet är nedlagt men han menar ändå på att jag ändå måste skicka min redogörelse till motbolaget.
Detta är så absurd situation. Jag förstår nu att vem som helst kan bli ?körd? genom att ta ett random regnr. Det finns inga bevis men ändå ska jag besvära mig ännu en gång att fylla i lappen. Inga skador på min bil, ingenting då ?olyckan? aldrig skett.
Någon som varit med om samma och kan ge mig råd? Alltså, hur kan man ens ha samvete att göra något sådant mot en person. Helt sjukt att man så enkelt kan anmäla någon i syfte till att få ?skador? reparerade eller annat som denna person tydligen vill.