• Anonym (Maria)

Några år efter skilsmässa - livsparadox och sorg

Känner just nu känslor jag inte vet hur jag ska hantera riktigt. Det jag känner är vemod, sorg, stor besvikelse inför mig själv och mitt liv.

För några år sedan, som jag upplevde det då, lämnades jag inget annat val än att efter 10 år tillsammans, skiljas från min man och mina barns pappa. Vi hade haft många tuffa år, kämpat både gemensamt och tillsammans utan några framsteg och slutligen kom en dag och en händelse inträffade som fick oss båda att förstå att det var över. Helt.

Vi separerade, lugnt och stillsamt under omständigheterna, eftersom jag var initiativtagaren var jag den som flyttade.

Våra liv fortsatte på varsitt håll, han träffade direkt en ny som flyttade in och bildade en ny familj med. Jag valde att prioritera barnen och att landa i det nya, samtidigt som jag njöt av min frihet i ensamheten och att försöka ta reda på mer vad jag själv önskade av livet. En ny chans, som jag såg det.

Men det jag känner nu, när allt verkligen lagt sig, är en stor sorg. Att mitt inre undrar om jag valt fel. Jag har haft fantastiska år på egen hand, utvecklats enormt och fått ett mycket vidare perspektiv i livet, stor erfarenhet jag inte kunnat få på något annat sätt.

Samtidigt som jag förstår att det här är priset jag kommer få betala för resten av mitt liv. Ingen riktig tillhörighet. Familjelivet jag går helt miste om. Halva livet med mina barn. Allt. Samtidigt som jag undrar vad jag hade för val, och att det faktiskt inte bara var mitt ansvar, äktenskapet som inte orkade.

Men den här känslan är så pass jobbig att det känns som att jag hade agerat annorlunda i mitt äktenskap om jag hade vetat det jag vet idag, känt det jag känner idag. Men det kan jag ju inte. Och jag tror inte ens det är honom jag saknar, eller sörjer, utan allt runt omkring. Hur det inte känns naturligt i livet, varken varannan vecka eller ensamheten, att få samma sak med min nya partner känns också otroligt avlägset och svårt.

Det känns... förbi bara. Borta. Som att minnena är stoff och att det aldrig räknades. År av drömmar och kamp som bara försvann, och ekot av frågorna om jag hade kunnat gjort annorlunda är kvar.

Känner någon igen sig? Hur tar jag mig ur detta mörker?

• Svar på tråden Några år efter skilsmässa - livsparadox och sorg
  • Anonym (K)

Ja och nej.. jag är inte skild med barn men jag är separerad och fick en sjukdom och har haft problem sedan dess med män.. ibland är det skönt att få vara själv och hitta sig själv men jag saknar verkligen tvåsamheten.. den som skulle vara min livspartner.. jag hade förhoppningar om giftemål och barn och nu kanske jag aldrig får uppleva det. Jag vill gå tillbaka i tiden till när jag var frisk och lycklig med min sambo. ..det blev inte som jag hade tänkt och det är väl den känslan vi delar.

Vet inte hur man tar dig ur... jag har försökt gå vidare från min stora kärlek... träffar andra men det funkar inte pga min sjukdom.. jag kommer liksom inte vidare.... för det går typ inte. Jag kan inte göra massa annat för jag e sjuk, jag kan inte få något att hålla... om du är frisk så e nog det bästa svaret att vara så aktiv som möjligt... tyvärr kan jag inte vara aktiv alls..

• Anonym (Ledsen)

Jag är också där. Är dock inte så lång kommen som du. 
    Jag skiljde mej för ett år sedan. Min mans initiativ. Inget som jag ville. 

I dag står jag vid en punkt där jag inte vill ha honom tillbaka. Jag saknar att var en familj. Att vara två vuxna som ser sitt barn som världens viktigaste. Om jag någon gång träffar en ny kommer han aldrig att se mitt barn som viktigast och mitt barn kommer aldrig betrakta honom som sin far. Vi kommer aldrig bli en familj på riktigt igen. Jag vet inte om jag ens orkar börja om igen för att sen kanske hamna i den här situationen igen.  Det meste känns rätt meningslöst. 

• Anonym (Hgvv)

Ts hur hade du agerat annorlunda? Gick ni parterapi?

Vågar du berätta att du saknar honom han kanske känner samma

• Anonym (mmm)

Vet du TS, jag tror du efterkonstruerar lite. Du är här och nu! Det som hände då var rätt och du kan inte sitta och ångra det nu. Nu sitter du och känner dig ensam, kanske blir lite nostalgisk till det som ändå var bra en gång i tiden. Det är lätt att hamna i såna tankar "tänk om". 
    Men du ska inte tänka så. Du har byggt upp ditt liv och du kan ju bara tänka dig hur det faktiskt hade blivit om du hade stannat kvar.

• Anonym (hello)

Håller med "Mmm". Du efterhandskonstruerar. Oavsett, så kan du bara se framåt!

Du har ju på ett sätt redan svaret då du säger att du utvecklats enormt på dessa år - dvs du gjorde rätt val då.

Så kanske du börjar bli redo att träffa en ny, men av nåt skäl tvekar, det kanske finns nåt inre obearbetat hos dig, en sista sten att vända på. 
    Och då blir du deppig när du insett att du saknat tvåsamheten. Och så låter du det färga hela din livshistoria.

• Anonym (Hgvv)

Hur vet man vad som är o bearbetat?

• Anonym (Jo)
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-10-21 18:31:11 följande:

Jag är också där. Är dock inte så lång kommen som du. 

Jag skiljde mej för ett år sedan. Min mans initiativ. Inget som jag ville. 

I dag står jag vid en punkt där jag inte vill ha honom tillbaka. Jag saknar att var en familj. Att vara två vuxna som ser sitt barn som världens viktigaste. Om jag någon gång träffar en ny kommer han aldrig att se mitt barn som viktigast och mitt barn kommer aldrig betrakta honom som sin far. Vi kommer aldrig bli en familj på riktigt igen. Jag vet inte om jag ens orkar börja om igen för att sen kanske hamna i den här situationen igen.  Det meste känns rätt meningslöst. 

Jag är i din situationen som jag tror TS och du var innan hon och din man tog beslutet att separera. Är så kluven. Tänker också mkt på barnet. Jag har ett särkullsbarn och ett gemensamt och ser ju skillnaden. Tänker att srparerar vi får jag aldrig uppleva det du beskriver igen.
  • Anonym (Hgvv)

Men man kan ju alltid träffa en ny.. Kanske

• Anonym (Hgvv)
    Anonym (Jo) skrev 2018-10-21 20:12:38 följande:

Jag är i din situationen som jag tror TS och du var innan hon och din man tog beslutet att separera. Är så kluven. Tänker också mkt på barnet. Jag har ett särkullsbarn och ett gemensamt och ser ju skillnaden. Tänker att srparerar vi får jag aldrig uppleva det du beskriver igen.

Ser skillnaden på vad?
  • Anonym (A)
    Anonym (hello) skrev 2018-10-21 19:27:41 följande:
    Håller med "Mmm". Du efterhandskonstruerar. Oavsett, så kan du bara se framåt!

Du har ju på ett sätt redan svaret då du säger att du utvecklats enormt på dessa år - dvs du gjorde rätt val då.

Så kanske du börjar bli redo att träffa en ny, men av nåt skäl tvekar, det kanske finns nåt inre obearbetat hos dig, en sista sten att vända på. 
    Och då blir du deppig när du insett att du saknat tvåsamheten. Och så låter du det färga hela din livshistoria.
    Håller med
Svar på tråden Några år efter skilsmässa - livsparadox och sorg