• Färsk bonus

    Biomamman textar/ringer konstant

    Vi sätter oss ner för att äta. Hans telefon plingar till, först en gång, sedan en gång till.


    ?Men oj, undrar vem det kan vara...?? säger jag med en gliring.


    ?Ja, gissa tre gånger...? svarar han lite besvärad.


     


    5 minuter senare plingar telefonen till igen.


    ?Är det något viktigt..?? frågar jag.


    ?Nej, inte ett dugg. Som vanligt.? svarar han trött. Nu är det inte speciellt kul längre.


     


    Någon timme senare ska vi precis sjunka ner i soffan, när hans telefon börjar ringa. Han svarar med lite ansträngd röst, försöker hålla samtalet kort. När de lägger på sänker sig en obekväm tystnad mellan oss. Irritationen växer.


     


    När telefonen 10 minuter senare plingar till igen är det ett faktum. Ännu en kväll är förstörd.


     


    På en lugn dag messar biomamman honom kanske 2-3 gånger. Andra dagar bombarderar hon honom med text efter text, och ringer dessutom ett par gånger, för att vara på den säkra sidan. På de 9 månader vi varit tillsammans kan jag räkna de dagar de inte haft någon kontakt på min ena hand. Jag kan däremot komma på flertalet gånger hon ringt sent på kvällen, och många turer när hon blivit sur/ledsen för att hon inte kan höra av sig HELA TIDEN. Hon tar honom och hans tid helt i besittning, och sätter inga gränser alls för sig själv. Hon uppför sig dessutom som att detta är helt normal kommunikation för två skilda parter.


     


    Jag litar på min pojkvän, och jag älskar deras två gemensamma barn (delad vårdnad). Det är frekvensen på kommunikationen som konstant tär på mig. Jag skulle väldigt gärna vilja veta vad ni andra tycker om saken.


     


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-09-26 13:20
    UPPDATERING: Barnen är 7 och 9, och de har bra kontakt med oss allihop.
    Inget av kommunikationen handlar om att hon vill prata med dem, eller om hur de mår (såvida inte någon av dem är sjuk). Nästan all kommunikation är saker hon just kommit på, som hon måste messa om genast, trots att det absolut kunde vänta några dagar att förmedlas. Det kan vara ett utlägg hon gjort, någon sak hon glömt i bilen, var en t-shirt är etc etc. Och detta händer på dygnets alla tider, varenda dag.
  • Svar på tråden Biomamman textar/ringer konstant
  • Ess
    Jw83 skrev 2018-09-29 07:08:24 följande:
    Precis, min poäng att ts måste klara av att exet är en aktiv del i hans familj resten av deras liv. Studentfirande brukar planeras tillsammans av föräldrarna. Vid bröllop brukar föräldrarna sitta vid brudparets bord, tillsamman längst fram i kyrkan osv. Nya partners brukar inte få plats och istället sitta längre bort. Det kommer bli jobbigt om man inte ens fixar sms-kontakt. Att passa barnbarn blev olyckligt då några ord föll bort. Jag menade att passa upp på barnbarn tillsammans. Ex vid dop, kalas, besök på BB osv. Det blir ju konstigt om den nya ska tränga sig på exempelvis på BB. Det blir många situationer, ofta flera gånger om året, då sambon och exet träffas och delar en glädje och upplevelse som ts inte förstår och inte är en del av. Det måste väl skapa mer svartsjuka än ett sms?

    Är ts redo att leva med sambons ex som en del av hans familj resten av hennes liv?
    Exet är ingen del av familjen, du vet ju inte ens vad du pratar om. Du tänker att du vill ha det så om ni går skiljda vägar. Det funkar inte så, en av er eller båda skaffar nya familjer och sen är det den nya familjen inkl tidigare barnen som är den sk familjen. Exet har ingen plats där och ska inte ha det heller. För med vuxna barn så hörs man med barnen och träffar barnen, exet är mer som en släkting till barnen som man springer på någon enstaka gång. Det är definitivt ingen som är närvarande i ens familj.
  • Brumma
    Jw83 skrev 2018-09-29 07:08:24 följande:

    Precis, min poäng att ts måste klara av att exet är en aktiv del i hans familj resten av deras liv. Studentfirande brukar planeras tillsammans av föräldrarna. Vid bröllop brukar föräldrarna sitta vid brudparets bord, tillsamman längst fram i kyrkan osv. Nya partners brukar inte få plats och istället sitta längre bort. Det kommer bli jobbigt om man inte ens fixar sms-kontakt. Att passa barnbarn blev olyckligt då några ord föll bort. Jag menade att passa upp på barnbarn tillsammans. Ex vid dop, kalas, besök på BB osv. Det blir ju konstigt om den nya ska tränga sig på exempelvis på BB. Det blir många situationer, ofta flera gånger om året, då sambon och exet träffas och delar en glädje och upplevelse som ts inte förstår och inte är en del av. Det måste väl skapa mer svartsjuka än ett sms?

    Är ts redo att leva med sambons ex som en del av hans familj resten av hennes liv?


    Fast det var inte vad du skrev - så Ess svar var fullkomligt rimligt..

    Du skrev gå TILLSAMMANS, planera tillsammans osv.

    Smskontakt samt samtal i ett sådant intervall som TS beskriver är inte normalt i de flesta fall där parterna separerat - SPECIELLT då den ena parten undan ett sig kontakten. Och det går helt enkelt inte att jämföra med att sitta tillsammans vid bröllop (vilket är det enda stället där en ny partner eventuellt inte skulle få plats bredvid sin partner).

    Vid dop och kalas gratulerar man sitt barn och barnbarn tillsammans med sin partner. Ibland kan man, tex vid dyrare presenter, även inkludera exet med familj.

    Nej, det behöver inte alls bli konstigt att den nya är med på BB- i väldigt många fall ser man som vuxen sin förälders partner sedan man själv var ett barn som en självklar del i familjen och därför självklar i liknande sammanhang.

    Och nej, det blir knappast upplevelser som faller under "situationer där sambon och exet träffas och delar upplevelser och glädje som inte ta förstår eller är en del av" flera gånger per år. Hon skriver att hon älskar barnen - i vardagliga situationer, kalas, uppvisningar osv är det högst troligt att TS och sambon kommer att glädjas tillsammans. Inte att hon blir lämnas utan för- DET vore ett tydligt tecken på att deras relation är skadad.

    TS sambos ex är knappast en del av hans familj. Det FINNS personer som behåller den relationen men det är knappast ngt som är vanligt. Däremot är båda föräldrarna en del av BARNENS familj, men det är ngt helt annat..
  • Jw83

    Ja vi har olika syn på det. För mig kommer mina barn alltid först och den som jag skapat och fostrat barnen med kommer alltid vara en viktig del i min familj. Ts får se hur framtiden ser ut. Just nu så är deras relation väldigt ny och det är inte säkert att det ens håller med den problematiken som finns med pojkvän som inte vill säga till exet osv.

    Jag är glad att jag och min make inte kommer kunna få barn med några nya. Jag hoppas att vårt äktenskap fortsätter som det gjort hittills för jag hade nog aldrig orkat med en särfamiljsoppa ;)

  • Brumma
    Brumma skrev 2018-09-29 08:57:46 följande:

    Fast det var inte vad du skrev - så Ess svar var fullkomligt rimligt..

    Du skrev gå TILLSAMMANS, planera tillsammans osv.

    Smskontakt samt samtal i ett sådant intervall som TS beskriver är inte normalt i de flesta fall där parterna separerat - SPECIELLT då den ena parten undan ett sig kontakten. Och det går helt enkelt inte att jämföra med att sitta tillsammans vid bröllop (vilket är det enda stället där en ny partner eventuellt inte skulle få plats bredvid sin partner).

    Vid dop och kalas gratulerar man sitt barn och barnbarn tillsammans med sin partner. Ibland kan man, tex vid dyrare presenter, även inkludera exet med familj.

    Nej, det behöver inte alls bli konstigt att den nya är med på BB- i väldigt många fall ser man som vuxen sin förälders partner sedan man själv var ett barn som en självklar del i familjen och därför självklar i liknande sammanhang.

    Och nej, det blir knappast upplevelser som faller under "situationer där sambon och exet träffas och delar upplevelser och glädje som inte ta förstår eller är en del av" flera gånger per år. Hon skriver att hon älskar barnen - i vardagliga situationer, kalas, uppvisningar osv är det högst troligt att TS och sambon kommer att glädjas tillsammans. Inte att hon blir lämnas utan för- DET vore ett tydligt tecken på att deras relation är skadad.

    TS sambos ex är knappast en del av hans familj. Det FINNS personer som behåller den relationen men det är knappast ngt som är vanligt. Däremot är båda föräldrarna en del av BARNENS familj, men det är ngt helt annat..


    För att förtydliga så måste naturligtvis inte partnern varit med sedan barnen var små för att ses som en självklar del i familjen. Ens föräldrars väl av partner bör naturligtvis respekteras även i de fall partnern kommer in sent i livet. Jag ser min mammas man som en del av min familj, trots att de träffades när jag själv nyligen fått mitt första barn. Men även om vi inte kommit varandra så nära hade det varit självklart att bjuda honom och min mamma på tillställningar som ett par. Precis som jag förväntar mig att min man är medbjuden på tillställningar där jag är bjuden.
  • Brumma
    Jw83 skrev 2018-09-29 09:05:11 följande:

    Ja vi har olika syn på det. För mig kommer mina barn alltid först och den som jag skapat och fostrat barnen med kommer alltid vara en viktig del i min familj. Ts får se hur framtiden ser ut. Just nu så är deras relation väldigt ny och det är inte säkert att det ens håller med den problematiken som finns med pojkvän som inte vill säga till exet osv.

    Jag är glad att jag och min make inte kommer kunna få barn med några nya. Jag hoppas att vårt äktenskap fortsätter som det gjort hittills för jag hade nog aldrig orkat med en särfamiljsoppa ;)


    Fast du kan liksom aldrig veta säkert hur det skulle bli om ni skulle separera. Inte heller kan du veta om dina barns pappa i framtiden skulle skaffa barn med ngn annan.

    Håller dock med om att en stor del av problemet är hos pappan. Det är han sim måste stå för vad han tycker, oavsett vad det är - och hantera frågan.
  • Jw83
    Brumma skrev 2018-09-29 09:10:40 följande:

    Fast du kan liksom aldrig veta säkert hur det skulle bli om ni skulle separera. Inte heller kan du veta om dina barns pappa i framtiden skulle skaffa barn med ngn annan.

    Håller dock med om att en stor del av problemet är hos pappan. Det är han sim måste stå för vad han tycker, oavsett vad det är - och hantera frågan.


    Han kan inte få fler, vill inte få fler, tycker det är fel mot barn att få särkullsbarn och han är snart för gammal för att få hjälp att få barn. Men visst kan alltid ändras och han kan väl alltid hitta en väg om han verkligen vill.

    Men nu hoppas jag det inte händer. Vi har dessutom statistiken på vår sida så sannolikheten att vi håller ihop är väldigt hög ;) Jag skulle nog gå under utan min fantastiska man.

    Ts kille verkar tyvärr sätta sitt ex välmående framför ts välmående varje kväll. Att göra det redan är ett dåligt tecken
  • Färsk bonus

    Jag visade honom denna tråden, och igår pratade han allvar med biomamman. Jag hoppas innerligt att det gick in och att saker kommer förändras. Vi har mycket arbete att göra, men vi älskar varandra och barnen, och vill verkligen få detta att fungera på lång sikt.

  • Deceree1
    Färsk bonus skrev 2018-09-29 09:57:24 följande:

    Jag visade honom denna tråden, och igår pratade han allvar med biomamman. Jag hoppas innerligt att det gick in och att saker kommer förändras. Vi har mycket arbete att göra, men vi älskar varandra och barnen, och vill verkligen få detta att fungera på lång sikt.


    O gud, va bra :) hoppas det går vägen nu och att exet respekterar och accepterar nu då:) håller tummarna för dig :))
  • Celaena
    Jw83 skrev 2018-09-29 07:08:24 följande:
    Precis, min poäng att ts måste klara av att exet är en aktiv del i hans familj resten av deras liv. Studentfirande brukar planeras tillsammans av föräldrarna. Vid bröllop brukar föräldrarna sitta vid brudparets bord, tillsamman längst fram i kyrkan osv. Nya partners brukar inte få plats och istället sitta längre bort. Det kommer bli jobbigt om man inte ens fixar sms-kontakt. Att passa barnbarn blev olyckligt då några ord föll bort. Jag menade att passa upp på barnbarn tillsammans. Ex vid dop, kalas, besök på BB osv. Det blir ju konstigt om den nya ska tränga sig på exempelvis på BB. Det blir många situationer, ofta flera gånger om året, då sambon och exet träffas och delar en glädje och upplevelse som ts inte förstår och inte är en del av. Det måste väl skapa mer svartsjuka än ett sms?

    Är ts redo att leva med sambons ex som en del av hans familj resten av hennes liv?
    Jag har verkligen aldrig varit med om att folk behandlar sina nya partners/bonusföräldrar på det viset. I normalfallet så räknas bonusföräldrar till familjen och man delar upp ansvaret familjevis. Inte tusan kommer jag planera studentfirande ihop med deras pappa utan med min man. Och otroligt märkligt om jag och exet ska gå till BB tillsammans och välkomna ett nytt barnbarn, varför i hela friden skulle vi göra det, och vadå att den nya ska "tränga sig på"? Jag vet inte men för både mig, exet, barnen och våra "nya" partners så är vår relation typ preskriberad. Jag har varit gift längre tid med min man än jag var tillsammans med exet totalt. Det är helt absurt att tänka att vi ska ha så mycket med varandra att göra för att vi har barn med varandra. 
  • Brumma
    Färsk bonus skrev 2018-09-29 09:57:24 följande:

    Jag visade honom denna tråden, och igår pratade han allvar med biomamman. Jag hoppas innerligt att det gick in och att saker kommer förändras. Vi har mycket arbete att göra, men vi älskar varandra och barnen, och vill verkligen få detta att fungera på lång sikt.


    Vad skönt - hoppas han håller kvar vid kravet. Extra viktigt nu när han pratat med henne att han står emot att svara (o läsa - eftersom det påverkar er vardag) flera gånger om dagen :) Kanske kan du stötta honom i det nu när han själv faktiskt vågar ta upp det :)
  • Färsk bonus

    Tack så mycket för uppmuntran!

    (Om någon undrar så ignorerar jag Jw83s verklighetsfrånvända kommentarer.
    Men att säga att jag skulle "tränga mig på på BB" - om typ 20 år - är ju bara för mycket...)

Svar på tråden Biomamman textar/ringer konstant