• Sharper

Särkullbarn arvsrätt

Är gift och både jag och mannen har barn sen tidigare. Vid bortgång ärver dennes barn 50% av ALLA våra tillgångar eller är det 25% av ALLA våra tillgångar?

• Svar på tråden Särkullbarn arvsrätt
  • Platysma

25% av alla era gemensamma tillgångar (alltså 50% av hans halva av era gemensamma tillgångar).

• Sharper
    Platysma skrev 2018-09-15 16:10:16 följande:

25% av alla era gemensamma tillgångar (alltså 50% av hans halva av era gemensamma tillgångar).

Tack för svar! :) så om gården är värd 1 350 000:- tex så handlar det om 337 500:- barnen ärver? Givetvis fler saker som spelar in också så klart:)
  • Platysma
    Sharper skrev 2018-09-15 16:23:59 följande:
    Tack för svar! :) så om gården är värd 1 350 000:- tex så handlar det om 337 500:- barnen ärver? Givetvis fler saker som spelar in också så klart:)
    Förlåt, jag svarade för fort och kände mig säker på en sak som jag uppenbarligen inte alls hade koll på! :( Så himla synd att man inte kan ta bort felaktiga inlägg här, vill inte sprida felaktig info!

Här finns ett jättebra svar om detta: www.lawline.se/answers/har-efterlevande-make-arvsratt

Viktigaste stycket är det som sammanfattar allt i slutet. Jag klipper in det: 
    "Vad innebär detta?

Du har således ingen arvsrätt efter din make eftersom du kommer få ut din del av er gemensamma egendom redan efter bodelningen. Således är du berättigad till 50 % av ert hus och även 50 % av de likvida tillgångarna du beskriver. Du har även rätt till hälften av ert övriga giftorättsgods. När bodelningen är klar kommer hans del således att tillfalla särkullsbarnen."

• XEmmabus

Ja ovan första svar var fel. Rätt är att boet delas och barnen ärver sin förälder. Det innebär 50% om det inte skrivs testamente. Jag utgår från att ni inte har gemensamma barn.

Om ni skriver testamente kan ni skriva bort hälften av barnets arv. Det innebär att de får ut 25%.

Ni kan sedan välja att barnet får ut resterande del när den andre bonusföräldern avlider.

Kom fram till hur ni vill ha det och kontakta därefter en familjejurist på er bank för att skriva testamente. Gör inga egna hemmasnickrade. Det är otroligt viktigt att det blir rätt juridiskt sett.

Svar på tråden Särkullbarn arvsrätt