• Platysma

Särkullbarn arvsrätt

25% av alla era gemensamma tillgångar (alltså 50% av hans halva av era gemensamma tillgångar).

• Platysma
    Sharper skrev 2018-09-15 16:23:59 följande:
    Tack för svar! :) så om gården är värd 1 350 000:- tex så handlar det om 337 500:- barnen ärver? Givetvis fler saker som spelar in också så klart:)
    Förlåt, jag svarade för fort och kände mig säker på en sak som jag uppenbarligen inte alls hade koll på! :( Så himla synd att man inte kan ta bort felaktiga inlägg här, vill inte sprida felaktig info!

Här finns ett jättebra svar om detta: www.lawline.se/answers/har-efterlevande-make-arvsratt

Viktigaste stycket är det som sammanfattar allt i slutet. Jag klipper in det: 
    "Vad innebär detta?

Du har således ingen arvsrätt efter din make eftersom du kommer få ut din del av er gemensamma egendom redan efter bodelningen. Således är du berättigad till 50 % av ert hus och även 50 % av de likvida tillgångarna du beskriver. Du har även rätt till hälften av ert övriga giftorättsgods. När bodelningen är klar kommer hans del således att tillfalla särkullsbarnen."

Svar på tråden Särkullbarn arvsrätt