• Jonas92

Är en 13 åring för stör för bältesstol?

Som rubriken lyder är min 13 snart 14 åring 145 cm för gammal för bältesstol? Ja vill att hon ska sitta i bältesstol så länge de bara går eftersom ja anser att de är de säkraste. Tyvärr är de andra föräldrar som tycker att ja överdriver så hur ska ja göra?

• Svar på tråden Är en 13 åring för stör för bältesstol?
  • Jonas92

Jaha är de så fel att hon sitter i bältesstol? Har pratat med flera tilväaker och försäljare och alla säger att åldern har ingen betydelse så länge inarbetade sitter bra och bekvämt och att inte huvudet är mer än halvvägs över ryggstödet på bältesstolen

• Anonym (Celia)
    Jonas92 skrev 2018-08-12 16:22:42 följande:

Jaha är de så fel att hon sitter i bältesstol? Har pratat med flera tilväaker och försäljare och alla säger att åldern har ingen betydelse så länge inarbetade sitter bra och bekvämt och att inte huvudet är mer än halvvägs över ryggstödet på bältesstolen

Men varför frågar du då när du ändå tror dig själv veta bäst? Hon är för stor och det är faktiskt lite sjukt att du behandlar henne som en femåring.
  • Anonym (123)
    Jonas92 skrev 2018-08-12 16:22:42 följande:

Haha dom skiter i ditt barn. Dom vill sälja sina produkter.
  • Anonym (K)
    Anonym (pappa) skrev 2018-08-12 15:39:08 följande:

Man ska sluta sätta barnen i bältesstol när de är 10 år och ca 135 cm långa. Det är också av säkerhet. Ja, du överdriver, eller har inte förstått att du numera utsätter ditt barn för onödig fara.

Det du skriver är ju helt fel. Barn bör sitta i bältesstol/kudde helst tills de är 12 år och ca 150 cm. Sen brukar de vara för långa och då är det inte säkert längre. 135 cm är minimikravet för att få åka utan kudde, precis som att 9 kg är minimikravet för att åka framåtvänd. Enligt rekommendationerna bör man åka längre än minimikraven.
  • Anonym (hej)
    Anonym (K) skrev 2018-08-12 19:02:20 följande:

Det du skriver är ju helt fel. Barn bör sitta i bältesstol/kudde helst tills de är 12 år och ca 150 cm. Sen brukar de vara för långa och då är det inte säkert längre. 135 cm är minimikravet för att få åka utan kudde, precis som att 9 kg är minimikravet för att åka framåtvänd. Enligt rekommendationerna bör man åka längre än minimikraven.

Källa på det?
  • Anonym (Jag)

I Sverige är gränsen 135 cm men i te x Polen är det 150 cm oavsett ålder. Inte en glad 12åring som tvingades åka bältesstol när vi bilade i Europa. I Sverige åker han utan.

• Anonym (Agneta)

Snart 14 och bältesstol? Tycker du gör helt rätt! Trafiken idag är inte säker och det handlar faktisk om din ögonstens säkerhet. Har du köpt stolen nyligen? Tänkte om det är den största modellen för långa barn. Då kanske du kan skruva fast den på moppen nästa år.

• Anonym (Anonymious)
    Anonym (pappa) skrev 2018-08-12 15:39:08 följande:

Man ska sluta sätta barnen i bältesstol när de är 10 år och ca 135 cm långa. Det är också av säkerhet. Ja, du överdriver, eller har inte förstått att du numera utsätter ditt barn för onödig fara.

Där har du fel. Ett barn ska helst sitta tills de växt ur bältesstolen. NTF rekommenderar att man använder bältesstol upp till 10-12 års ålder.

Dvs upp till 12 år om man får plats. Min 10-åring är 150 cm och får plats i bältesstol utan problem. En 10-åring som bara är 135 cm borde verkligen sitta i bältesstol.
  • Anonym (Anonymious)

Jag blir så frustrerad när varenda människa verkar ta bort både bältesstol och kudde när barnet blir 135 cm, bara för att man då enligt lag inte behöver det.

Jag har dock läst undersökningar som har visat att det kan vara lika säkert att åka utan bältesstol när barnet blir äldre, om bältet sitter helt rätt. Nu gör det ju inte det eftersom barn somnar och inte sitter stilla; bältet sitter således inte alltid rätt pga det! Ser ständigt hemska bilder på barn på sociala medier som somnat i bilen och bältet sitter sisådär.

För mig går säkerhet före lag, och jag bryr mig inte om vad alla andra tycker. Jag tycker det är viktigt att barnen åker säkert i bil.

Till er som kastat bältesstolarna vid 135 cm; kör sakta, undvik motorvägar & gå in på NTF sida gällande rekommendationer och inhämta kunskap!!

• cosinus

Min 156 cm långa 14-åring sitter ibland i bältesstol när den råkar vara i framsätet och hon inte orkar flytta den.

Det går faktiskt men ser rätt kul ut och det är inga långa sträckor.

Vid 145 cm satt barnen ibland i bältesstol, framförallt på på långresor så de tyckte det var skönare att somna med huvudstödet i bältesstolen.

Min 10-åring är inte 135 cm lång än men han kommer fimpa stolen så fort han bara får, dock kommer jag nog iaf till 140 cm tycka han ska ha den på långa resor. Bältet i vår bil sitter rätt högt och går inte justera på alla platser så de sitter faktiskt bättre i bältesstol en bit över 135.

• nernu

Var du tretton när hon föddes också :P

• Anonym (Rudolf Ruude)

Jag vet hur du har det, jag får knappt på min 17 åring knäskydden när vi ska åka bil. Han tycker det känns som jag överdriver. Men jag tänker ju bara på hans säkerhet. Som tur är har han inte börjat klaga på den flamsäkra dräkten eller hjälmen ännu. Och tack vare att vi kör cab så får han ju plats i barnstolen också.
    Tack gode gud. Prisad vare herren.
    Nu ska jag gå ut och göra mig en laktoorgansik smoothie på gröna blad jag hittade i skogen i går.
    God afton.

Svar på tråden Är en 13 åring för stör för bältesstol?