Inlägg från: Anonym (Anonymious) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonymious)

Är en 13 åring för stör för bältesstol?

Anonym (pappa) skrev 2018-08-12 15:39:08 följande:

Man ska sluta sätta barnen i bältesstol när de är 10 år och ca 135 cm långa. Det är också av säkerhet. Ja, du överdriver, eller har inte förstått att du numera utsätter ditt barn för onödig fara.

Där har du fel. Ett barn ska helst sitta tills de växt ur bältesstolen. NTF rekommenderar att man använder bältesstol upp till 10-12 års ålder.

Dvs upp till 12 år om man får plats. Min 10-åring är 150 cm och får plats i bältesstol utan problem. En 10-åring som bara är 135 cm borde verkligen sitta i bältesstol.
  • Anonym (Anonymious)

Jag blir så frustrerad när varenda människa verkar ta bort både bältesstol och kudde när barnet blir 135 cm, bara för att man då enligt lag inte behöver det.

Jag har dock läst undersökningar som har visat att det kan vara lika säkert att åka utan bältesstol när barnet blir äldre, om bältet sitter helt rätt. Nu gör det ju inte det eftersom barn somnar och inte sitter stilla; bältet sitter således inte alltid rätt pga det! Ser ständigt hemska bilder på barn på sociala medier som somnat i bilen och bältet sitter sisådär.

För mig går säkerhet före lag, och jag bryr mig inte om vad alla andra tycker. Jag tycker det är viktigt att barnen åker säkert i bil.

Till er som kastat bältesstolarna vid 135 cm; kör sakta, undvik motorvägar & gå in på NTF sida gällande rekommendationer och inhämta kunskap!!

Svar på tråden Är en 13 åring för stör för bältesstol?