• lullis94

Hur mycket pratar era 2 åringar?

Hej!

Jag har en son som precis fyllt 2 och vi tycker att han är så duktig på att prata nen vet inte hur andra jämngamla pratar. Hur mycket pratar era 2 åringar?

• Svar på tråden Hur mycket pratar era 2 åringar?
  • Jill 79

Min rätt nyblivna tvååring har rätt nyligen börjat prata bättre. Tyckte det var lite "dåligt" tidigare. Nu är han iochförsig tvåspråkig men tyckte nog att syskonen var mycket tidigare.

Men nu sista tiden har det släppt rejält och jag känner mig inte särskillt orolig. Han kan de flesta "vanliga" orden även om uttalet är sådär. Och han har börjat att sätta ihop enkla tvåords meningar:)

• Mia86a

Vi har en tjej som blir två snart och hon pratar hela tiden. Meningar på både tre, fyra och fem ord. Visst är uttalet inte helt rätt på alla ord men huvudsaken är att de försöker. Hon snappar upp allt man säger och försöker härma. Har inte reflekterat över hur hennes tal är jämfört med andra jämnåriga barn, men tror nog hon varken pratar bättre eller sämre än andra tvååringar.

• Mascaraklumpar

Dottern är 2 år 2 mån och pratar i fyra-fem-ordsmeningar. Det går ofta fort och är svårt att höra vad hon säger och hon uttrycker sig ganska enkelt både när det gäller meningsuppbyggnad och innehåll. "Titta fågel sitter trädet". Min son var betydligt tidigare och i samma ålder kunde han uttrycka funderingar som "man kan sitta upp och sitta ned, men man kan bara ligga ned, inte upp" , men han visade sig senare ha autism.

• legomum

Första barnet började prata redan vid 6 månader så vid två var talet väl utvecklat. Tvillingarna sa knappt ett ord vid två, däremot så släppte det vid 2,5 och sedan har de aldrig tystnat.

• Iowhannah

Vår son pratade några ord då, det släppte runt 2 år och 2 månader. Nu är han nästan 2,5 år och pratar ständigt (även i sömnen), långa meningar på 4-5 ord.

Jag började prata när jag var runt 10-11 månader, medan sambon var 2 år när han började, så det varierar mycket.

• lullis94

Låter som min son pratar ungefär som jämngamla. Han härmar ALLT vi säger. Tänkte jag skulle lära honom nationalencyklopedin bara för att :D annars är det 2-4 ords meningar. Vissa ord tysligare än andra men man förstår det mesta han vill :)

• trash panda

Mitt barn fyller 2 om två månader, pratar i tre- och fyraordsmeningar och lär sig typ tre nya ord varje dag de senaste veckorna.

• Iowhannah
    lullis94 skrev 2018-04-01 13:55:52 följande:

Låter som min son pratar ungefär som jämngamla. Han härmar ALLT vi säger. Tänkte jag skulle lära honom nationalencyklopedin bara för att :D annars är det 2-4 ords meningar. Vissa ord tysligare än andra men man förstår det mesta han vill :)

Samma här! Vi brukar kalla sonen för lilla papegojan eftersom han härmar allt ;D

Det är roligt när de kan göra sig mer och mer förstådda. Vår son har även en tendens att byta plats på konsonanterna så en del ord blir riktigt bakvända och lustiga :)
  • lullis94
    Iowhannah skrev 2018-04-01 14:16:39 följande:

Samma här! Vi brukar kalla sonen för lilla papegojan eftersom han härmar allt ;D

Det är roligt när de kan göra sig mer och mer förstådda. Vår son har även en tendens att byta plats på konsonanterna så en del ord blir riktigt bakvända och lustiga :)

Ja vi kallar också honom för papegojan ;) han var så rolig igår, en kompis sa "skrik Knut, aaaaaaaaa" och bår son som heter Knut sa "sch! ?
  • Physalis

Vår dotter är 2 år och 3 månader. Strax innan jul så någon månad innan 2 års dagen la vi märke till hennes första 3 ords meningar. Nu pratas det konstant, oftast 3-4 ords meningar ibland kommer det någon 5 ords mening. Hon kan lite grammatik, som nysa/nös och katt/katter. Sen finns det många ord som inte blir riktigt rätt så åsna= nåsa, sked = fed, försiktig = siktig.

Det går riktigt snabbt framåt och det är superkul att kunna ha samtal med henne.

Korrekturläser som en kratta
  • lullis94
    Physalis skrev 2018-04-02 09:58:57 följande:

Vår dotter är 2 år och 3 månader. Strax innan jul så någon månad innan 2 års dagen la vi märke till hennes första 3 ords meningar. Nu pratas det konstant, oftast 3-4 ords meningar ibland kommer det någon 5 ords mening. Hon kan lite grammatik, som nysa/nös och katt/katter. Sen finns det många ord som inte blir riktigt rätt så åsna= nåsa, sked = fed, försiktig = siktig.

Det går riktigt snabbt framåt och det är superkul att kunna ha samtal med henne.

Ja det går fort, på två månader har vår son gått från bara ett ord till 3-4 ords meningar :D
  • Nonym
    Mia86a skrev 2018-04-01 12:04:28 följande:

Vi har en tjej som blir två snart och hon pratar hela tiden. Meningar på både tre, fyra och fem ord. Visst är uttalet inte helt rätt på alla ord men huvudsaken är att de försöker. Hon snappar upp allt man säger och försöker härma. Har inte reflekterat över hur hennes tal är jämfört med andra jämnåriga barn, men tror nog hon varken pratar bättre eller sämre än andra tvååringar.

Låter precis som min dotter, fyller två denna veckan
  • Physalis
    lullis94 skrev 2018-04-02 10:02:55 följande:

Ja det går fort, på två månader har vår son gått från bara ett ord till 3-4 ords meningar :D

Det är rätt häftigt ^^
    Korrekturläser som en kratta
  • Jemp

Han pratar hela tiden och det börjar komma allt mer 2-3 ordsmeningar. Pratar inte rent dock.

Vissa tycker han är duktig, det har hänt mycket på sistone. Han pratar mer/bättre än vissa vi träffar och sämre än andra. Överlag är han nog snarare sen än tidig men inget onormalt.

• Beya

Vår dotter säger enstaka ord. Inga treords meningar. Hon har ett eget språk som man tyvärr inte förstår sig på.

Svar på tråden Hur mycket pratar era 2 åringar?