• JohannaSaGo

Gråter o tar sig på snopp

Sonen 1,5 år har 2 senaste gånger han badat vid ett tillfälle under badstunden tagit sig om snoppen och gråtit.. vad kan det bero på? Svider när kissar? Gråter för kissar i badkaret ?

Han har inte gjort så förut.. men hade en tanke..

För ett par veckor sen gick han utan blöja o kissade på golvet. Och han började gråta. Kanske skämdes och tyckte det var konstigt.. ja sa förstås att det inte är någon fara.

Kan det vara så ayt han nu kissar i badkaret o kopplar det till att han kissar utan blöja o blir ledsen o skäms? Eller mest sannolikt ont? Inget ser rött eller irriterat ut. Vad göra?

Se om det fortsätter vid badandet eller ringa fråga bvc??

• Svar på tråden Gråter o tar sig på snopp
  • Jodyanna

Ni borde absolut göra ett urinprov på honom. Kanske UVI vilket ska behandlas.

• Anonym (X)

Ring BVC och ta urinprov. Kan vara urinvärksinfektion.

Tror inte att han skämms om han kissar på golvet eller dylikt om han bara är 1.5 år.

• Anonym (trådstartare)

Ok detta har endast skett under badet. 
    Ikväll när han badade så kollade han på mig ett tillfälle och tog sig på snoppen, men grät inte. JAg försökte leka och plaska lite så han typ glömde bort det och lekte vidare.. 

Sen efter några minuter gjorde han likadant, men glömde bort det lika fort av plaskandet.

sen när jag skulle torka honom efter badet kissar han på sig, och när han ser kissen på golvet börjar han gråta.

Så fick en känsla av att han verkligen inte vill kissa utan blöja, att det var det som gjorde honom ledsen, för han gråter aldrig annars när han kissar.

Men ska ringa BVC och rådfråga imorgon :O

Och att han tittade på mig i badet och tog på snoppen förknippade jag kanske med att han ville kissa men höll sig, eftersom han kissade på sig när vi torkade honom, och han har nog inte kissat på sig efter bad och dylikt på flera månder, inte sen han var spädis typ.. hmm

• Anonym (flower)

Håller med övriga att det bör göras ett test. Men testa även att sätt honom på pottan och ge beröm när han sitter där och speciellt om han kissar

• JohannaSaGo
    Anonym (flower) skrev 2018-04-03 22:05:47 följande:

Håller med övriga att det bör göras ett test. Men testa även att sätt honom på pottan och ge beröm när han sitter där och speciellt om han kissar

Har provat att ha pottan framme flertal gånger.. han vägrar sitta på den utan blöja tyvärr.. föe ca 2 veckor sedan när vi uppmunttade att testa pottan och han gicl utan blöja.. då kissade han på sig.. o blev ledsen.. efter denna incident gråter han vid badet. Blev kanske för mkt med pottan samt att han kissade på sig.. men som sagr.. undrar om en sån liten krabat kan påverkas aå mkt av det
  • Anonym (Ralf)

Barn kan ha issues med kiss/bajs rätt högt upp i åldern. Kolla upp uvi men det behövet inte vara det. Blöjan kan vara en trygghetsfaktor, inget annat. Vet barn som varit blöjfria hela dagarna men tagit på blöja vid kiss/bajs dags. Helt normalt upp till ca 3-5 års ålder.

• Anonym (candy candy)

Det kan kanske vara så att han inte vill kissa utan blöja? Om han kissar med blöja på blir han ledsen då också? 
    En del barn vill bara ha det de är vana vid

• JohannaSaGo

Nej han gråter aldrig annars när han kissar, endast utan blöja när det kommit på golvet. Därför misstänker jag att han inte vill kissa utan blöja i badkaret heller. (badar cirka var 3e dag,)

Tog upp detta med BVC imorse, hon frågade om rodnad svullnad.. om han gråter annars, feber osv osv.. 

Förklarade även detta med att han gråter när han kissat på sig (vid luftning) och hon tror att det beror på det. Att han helt enkelt inte vill kissa i vattnet.

För saken är att hittils när han luftats från blöjan har han faktiskt inte kissat på sig nånsin (sen han kunde gå)
    Fram tills typ 2 veckor sedan, då kissade han på sig för första gången och blev typ skärrad och ledsen =( 
    Sen efter det har han gråtit i badet och tagit sig på snoppen, som att han är rädd att kissa på sig.

Men.. att jag ska återkomma om han skulle verka ha ont eller blir illaluktande, men det tyder inte på UVI enligt henne :O 

• JohannaSaGo

Men blir ju samtidigt orolig nu när man läser ..att hon inte bad oss komma in och göra ett Urinprov, borde kanske stå på mig, men hon lät så betryggande.
    Imorgon blir det ett bad igen och försöka se om han får ont eller bara vill kissa. hmm 

• Iowhannah
    JohannaSaGo skrev 2018-04-04 21:16:40 följande:

Nej han gråter aldrig annars när han kissar, endast utan blöja när det kommit på golvet. Därför misstänker jag att han inte vill kissa utan blöja i badkaret heller. (badar cirka var 3e dag,)

Tog upp detta med BVC imorse, hon frågade om rodnad svullnad.. om han gråter annars, feber osv osv.. 

Förklarade även detta med att han gråter när han kissat på sig (vid luftning) och hon tror att det beror på det. Att han helt enkelt inte vill kissa i vattnet.

För saken är att hittils när han luftats från blöjan har han faktiskt inte kissat på sig nånsin (sen han kunde gå)

Fram tills typ 2 veckor sedan, då kissade han på sig för första gången och blev typ skärrad och ledsen =( 

Sen efter det har han gråtit i badet och tagit sig på snoppen, som att han är rädd att kissa på sig.

Men.. att jag ska återkomma om han skulle verka ha ont eller blir illaluktande, men det tyder inte på UVI enligt henne :O 

Vad gör ni när han råkar kissa på golvet t ex? Vår son blev också förskräckt de första gångerna men jag försöker vara noga med att förklara att det kom kiss ur honom och helt enkelt inte göra en grej av det. Bara typ ?oj, nu kom det lite kiss här. Ingen fara, det torkar vi upp snabbt? och sen fortsätta med det vi gjorde innan.

Fortsätt låta honom gå utan blöja (utan krav på potta) så han lär sig att det är helt naturligt att det kommer kiss ur snoppen ibland. Om man inte vet vad som sker så är det klart att det är lite skrämmande.
  • JohannaSaGo
    Iowhannah skrev 2018-04-05 00:29:45 följande:

Vad gör ni när han råkar kissa på golvet t ex? Vår son blev också förskräckt de första gångerna men jag försöker vara noga med att förklara att det kom kiss ur honom och helt enkelt inte göra en grej av det. Bara typ ?oj, nu kom det lite kiss här. Ingen fara, det torkar vi upp snabbt? och sen fortsätta med det vi gjorde innan.

Fortsätt låta honom gå utan blöja (utan krav på potta) så han lär sig att det är helt naturligt att det kommer kiss ur snoppen ibland. Om man inte vet vad som sker så är det klart att det är lite skrämmande.

Jo.. jag har förklarat för honom typ som du skrev.. oj och förklarat så gott man kan aty det är naturligt och helt normalt. Men nu vill han inte gå omkring utan blöja längre så han är väl rädd att kissa på sig igen.. :/ hur ska man lösa det. Låta honom gå utan blöja ändå fast han blir ledsen?
  • Iowhannah
    JohannaSaGo skrev 2018-04-05 12:04:37 följande:

Jo.. jag har förklarat för honom typ som du skrev.. oj och förklarat så gott man kan aty det är naturligt och helt normalt. Men nu vill han inte gå omkring utan blöja längre så han är väl rädd att kissa på sig igen.. :/ hur ska man lösa det. Låta honom gå utan blöja ändå fast han blir ledsen?

Hm. Då är nog enda alternativet att ta en paus och låta honom ha blöja hela tiden i några månader. Så små barn glömmer snabbt :)
  • Iowhannah

Och vid badstund kan ni försöka vara så snabba som möjligt så han inte hinner bli orolig. Och kanske bada lite mer sällan ett tag.

Svar på tråden Gråter o tar sig på snopp