• Stardust74

Det här med föräldrapenning

Tycker det här är sååå svårt att sätta sig in i! Föräldrapenning. Hur får man ut så mycket som möjligt??
    Min situation är denna: Har fått veta att min arbetsplats kommer förmodligen att lägga ner så kommer bli uppsagd under min föräldraledighet. Har fast anställning sedan många år i privat butik. Ägaren ser inga möjligheter att fortsätta o har därför inget annat val än att lägga ner. Hon vill köra på så länge som det behövs så att hon lägger ner/säljer då jag går på föräldraledighet.
    Hur funkar det med föräldrapenning, ska man ta ut för 7 dagar eller 5 dagar?
    Visst finns det föräldrapenningstillägg att söka?
    Är ju medlem i handels, försäkring därifrån? (Har inte ringt o pratat med dom ännu, men ska se till o göra det)
    Hur har ni gjort om det finns någon annan därute som varit i liknande situation?
    Har ju en arbetande sambo så står ju inte helt på bar backe men visst kommer det bli skillnad i ekonomin mot vad man är van vid, det ingår ju;)

• Svar på tråden Det här med föräldrapenning
  • Knappklara

Det är knepigt det där. Men enkelt när man väl kommer in i det. Om du vart anställd i över ett år baseras föräldrapenningen på den inkomsten. Att ta ut dagar beror ju på hur länge du vill vara hemma med ditt barn, tar du ut 7 dagar i veckan så räcker ju inte dagarna så länge, när barnet fyllt 1 måste man ta ut minst 5 dagar i veckan (om man inte jobbar) och har man då plockat ut för många innan kanske dem inte räcker. Så det spelar ju också in! Jag tar ut 7 dagar/vecka vid semestern annars 4 dagar. Men det är ju såklart helt beroende på hur livet för övrigt ser ut ekonomiskt.

• Stardust74

Jag har läst att det är bra att ta ut 7 dagar, för den sjukpenningsbaserade inkomstens skull. På ett annat ställe läste jag minst 5 dagar så det där verkar ju vara lite olika:/ I dagsläget tjänar jag ett par tusenlappar mer än min sambo, så visst kommer det att märkas när jag är hemma. Min förhoppning är att kunna komma ut o jobba lite emellanåt för att fylla ut och även för att kunna ha chansen att få ett nytt jobb så snart föräldraledigheten är över. Så min tanke är att vara hemma med barnet till 1 årsåldern och därefter börja arbeta igen. Men eftersom jag blir arbetslös så är det ju inte säkert.

• MrsAJ88

För att skydda sin sjukpenninggrundande inkomst måste du ta ut minst 5 dagar i veckan EFTER det att barnet fyller 1 år. Innan 1 år är det bara din ekonomi som styr hur många dagar du måste ta ut, du behöver inte ta ut en enda dag.

• Knappklara

Som det skrivs ovan, du behöver inte ta ut en endaste dag innan barnet fyller 1år. Så vart du läst att du måste ta ut 7 dagar någonstans är ju helt galet fel information. Du väljer själv under barnets första år hur många dagar du vill ta ut i månaden.

• iasivol

Kan man ta ut halvdagar/kvartsdagar?
    Om jag arbetar ca. 25-30% hemifrån även under föräldraledigheten, kanske jag endast behöver ta ut så för att det ska gå ihop ändå. Det hade varit det ultimata, för då sparar jag dagar ännu längre.

• Anotherone
    iasivol skrev 2018-02-13 20:02:07 följande:

Om jag arbetar ca. 25-30% hemifrån även under föräldraledigheten, kanske jag endast behöver ta ut så för att det ska gå ihop ändå. Det hade varit det ultimata, för då sparar jag dagar ännu längre.

Det kan du absolut!

Jag har snålat mycket med dagarna, har en son på snart 9 månader och totalt har jag tagit ut 65 dagar. Så vi lever på en lön men det går bättre än jag trott. Jag menar vi visste ju att det skulle komma ett barn så vi försökte spara innan.

Sen ska jag vara ledig mer än ett år så efter 1-årsdagen måste jag ju ta ut för min SGI's skull.
  • MrsAJ88
    iasivol skrev 2018-02-13 20:02:07 följande:

Ja, föräldrapenningen kan betalas ut som hel (100 procent), tre fjärdedels (75 procent), halv (50 procent), en fjärdedels (25 procent) eller en åttondels ersättning (12,5 procent). Men du kan inte välja att ta ut föräldrapenning i någon annan omfattning än just dessa.

Det betyder att du till exempel kan jobba 50 procent och ta ut föräldrapenning på 50 procent. Däremot kan du inte jobba 80 procent och ta ut föräldrapenning med 20 procent. (Taget från försäkringskassans hemsida)
  • Seven Costanza
    MrsAJ88 skrev 2018-02-13 20:55:53 följande:

Ja, föräldrapenningen kan betalas ut som hel (100 procent), tre fjärdedels (75 procent), halv (50 procent), en fjärdedels (25 procent) eller en åttondels ersättning (12,5 procent). Men du kan inte välja att ta ut föräldrapenning i någon annan omfattning än just dessa.

Det betyder att du till exempel kan jobba 50 procent och ta ut föräldrapenning på 50 procent. Däremot kan du inte jobba 80 procent och ta ut föräldrapenning med 20 procent. (Taget från försäkringskassans hemsida)

Det står otydligt på försäkringskassans egen hemsida vilket är rätt dåligt, men visst går det att jobba 80% och ta ut 20% föräldrapenning. Bara det att det inte går att ta ut 20% PER DAG utan man får t ex jobba fyra dagar och vara helt ledig en dag och alltså ta ut en heldag = 20% FP, eller jobba tre heldagar och ta ut två halvdagar = 20% FP, eller jobba en heldag och fyra stycken tre fjärdedelsdagar och alltså ta ut fyra stycken fjärdedelsdagar föräldrapenning 5% x4 = 20%. Jobbar själv 60% och tar ut två heldagar per vecka och ska nu jobba 80% och ta ut en heldag per vecka.
  • nnnnnnnn
    MrsAJ88 skrev 2018-02-13 20:55:53 följande:

Vill bara påpeka att informationen du tog med här gäller per dag.

Du kan alltså ta ut hel DAG, tre fjärdedels DAG osv.

Så man kan jobba 80% av en heltid och ta ut 20% FP genom att ta ut en hel dag per vecka.
    Men man kan inte jobba 80% av en arbetsdag (6 h och 24 minuter) och ta ut 20% av en arbetsdag. Du kan däremot jobba 75% av en arbetsdag (6h) och ta ut 25% FP den dagen.
  • iasivol

Åh, men tack för era svar! För om jag kan arbeta ca. 25-50% hemifrån så kanske vi klarar oss på det och min sambos lön. Vi får se, men då vet vi i alla fall att det finns många möjligheter.

"Allt är inte som det ser ut"
Svar på tråden Det här med föräldrapenning