• linn74

Efter barnet fyllt 1 år, fp-dagar

Hej alla!
    Hur funkar det med fp-dagar per vecka när barnet fyllt 1år?
    Hört att man måste ta 5 dagar per vecka. Men varför??
    Vad jag hört är att det är för att ens SGI sänks annars. Men vad innebär det i praktiken om ens SGI sänks?? Har jag förstått det rätt att det handlar om att om man blir sjuk, blir dagpenningen lägre?? Eller?
    Kan ens dagpenning på föräldrapenningen sänkas om man tar ut färre än 5 dagar per vecka när barnet fyllt 1 år? (har hört det av annan förälder)
    Så, hur gör ni ,med barn över 1 år?? Ni som inte jobbar extra utan är helt hemma alltså (jag är helt hemma  ) Jag undrar om jag måste ta 5 dagar per vecka eller om jag kan ta färre per vecka??
    Mvh L

• Svar på tråden Efter barnet fyllt 1 år, fp-dagar
  • Iowhannah
    AnkiC skrev 2018-02-11 20:00:21 följande:

Det jag menar är jag jag fyllde inte upp min tjänst med något och min SGI nollades inte. Fast jag kanske missförstår dig?

Förmodligen. Jag skrev lite fel också så det var nog lätt hänt. Någon annan hade skrivit att SGI nollas helt om man inte fyller upp sin tjänst och jag sa emot det.
  • Seven Costanza
    AnkiC skrev 2018-02-11 20:00:21 följande:

Det jag menar är jag jag fyllde inte upp min tjänst med något och min SGI nollades inte. Fast jag kanske missförstår dig?

Nej alltså om man efter ettårsdagen jobbar i mindre omfattning än vad ens SGI är baserad på, t ex jobbar 80% istället för 100% så sänks ens SGI helt enkelt till den omfattning man jobbar, den blir inte nollad. Men om man är helt föräldraledig efter ettårsdagen och tar ut mindre FP än fem dagar per vecka (t ex tar ut 80% dvs fyra FP-dagar i veckan) så sänks däremot INTE ens SGI till att motsvara den FP man tar ut utan som jag förstått det blir den då nollad och man får noll kronor om man vabbar eller själv blir sjukskriven längre tid än ens arbetsgivaren ersätter. Inte så kul om det skulle behövas.
  • AnkiC
    Seven Costanza skrev 2018-02-11 20:14:36 följande:

Nej alltså om man efter ettårsdagen jobbar i mindre omfattning än vad ens SGI är baserad på, t ex jobbar 80% istället för 100% så sänks ens SGI helt enkelt till den omfattning man jobbar, den blir inte nollad. Men om man är helt föräldraledig efter ettårsdagen och tar ut mindre FP än fem dagar per vecka (t ex tar ut 80% dvs fyra FP-dagar i veckan) så sänks däremot INTE ens SGI till att motsvara den FP man tar ut utan som jag förstått det blir den då nollad och man får noll kronor om man vabbar eller själv blir sjukskriven längre tid än ens arbetsgivaren ersätter. Inte så kul om det skulle behövas.

Aha då är jag med.
  • linn74

Hej igen!
    Kanske lite halvtrög gällande detta...förlåt isf... Men jag har(innan föräldraledigheten) en tjänst på 78% på mitt jobb. Vårt barn är nu 2 år fyllda. Jag har sedan barnets 1-årsdag tagit ut 5 dgr per vecka. Men tänkte om man kunde spara lite, för att vara hemma lite längre, utan att gå in o jobba.
    Var därför jag undrade ,vad händer om jag tar ut tex 3 dgr per vecka?
    Sänks min ersättning per dag på föräldrapenningen??
    Och ,om jag blir sjuk, får jag då något i ersättning per dag eller blir det då 0 kronor?
    Läst alla svar, men hängde inte helt med...Därför fler frågor...
    /L

• AnkiC
    linn74 skrev 2018-02-23 11:21:20 följande:

Hej igen!

Kanske lite halvtrög gällande detta...förlåt isf... Men jag har(innan föräldraledigheten) en tjänst på 78% på mitt jobb. Vårt barn är nu 2 år fyllda. Jag har sedan barnets 1-årsdag tagit ut 5 dgr per vecka. Men tänkte om man kunde spara lite, för att vara hemma lite längre, utan att gå in o jobba.

Var därför jag undrade ,vad händer om jag tar ut tex 3 dgr per vecka?

Sänks min ersättning per dag på föräldrapenningen??

Och ,om jag blir sjuk, får jag då något i ersättning per dag eller blir det då 0 kronor?

Läst alla svar, men hängde inte helt med...Därför fler frågor...

/L

Din föräldrapenningsersättning sänks inte. Din SGI bli helt nollad och du får ingen ersättning för egen sjukdom.
  • Seven Costanza
    AnkiC skrev 2018-02-23 11:31:44 följande:

Din föräldrapenningsersättning sänks inte. Din SGI bli helt nollad och du får ingen ersättning för egen sjukdom.

Precis. Du får noll kronor per SGI-dag i föräldrpenning (lägstanivådagarna blir fortfarande värda 180kr per dag före skatt) och du får noll kronor om du själv blir sjukskriven längre tid än de två veckorna som arbetsgivaren betalar för. Innan du fått upp din SGI får du även noll kronor om du behöver vabba.
  • Seven Costanza

Om du vill fortsätta vara hemma men inte har kvar så många föräldradagar så att det räcker till fem dagar per vecka så är ju ett annat alternativ att börja plugga på distans. Om du tar ut CSN-bidrag räcker det att du pluggar på 50% för att skydda SGI. Om du inte är CSN-berättigad kan du istället skydda din SGI genom att byta föräldraledighet mot tjänstledig för studier inom eger yrkesområde, men detta måste din arbetsgivaren godkänna och intyga att studier är inom ditt yrkesområde.

• AnkiC
    Seven Costanza skrev 2018-02-23 13:56:52 följande:

Precis. Du får noll kronor per SGI-dag i föräldrpenning (lägstanivådagarna blir fortfarande värda 180kr per dag före skatt) och du får noll kronor om du själv blir sjukskriven längre tid än de två veckorna som arbetsgivaren betalar för. Innan du fått upp din SGI får du även noll kronor om du behöver vabba.

Men va? Vänta nu. Får hon sänkt ersättning per föräldradag också? Är det inte bara vid egen sjukdom och vab?
  • Iowhannah

Nu har ni tappat mig med. Hon jobbade 78 % innan föräldraledighet, borde hon då inte kunna ta 3,5 dagar FP utan att SGI påverkas? Om 5 dagar = 100 % jobb, är det inte samma gällande FP?

• Seven Costanza
    AnkiC skrev 2018-02-23 14:06:29 följande:

Men va? Vänta nu. Får hon sänkt ersättning per föräldradag också? Är det inte bara vid egen sjukdom och vab?

Ja värdet på föräldrapenningens SGI-dagar är bara skyddat till barnet fyller två är, sedan gör FK en kontroll på huruvida du skyddat SGI efter att barnet fyllde ett. Om man inte längre har SGI på den nivå som ens SGI-dagar var beräknade på så sänks (eller nollas) värdet på resterande SGI-dagarna efter att barnet fyller två.
  • Seven Costanza

Läs i länken under rubriken ?föräldrapenningen påverkas inte om din SGI sänks?. Rubriken är dock missvisande för det framgår alltså i texten att det precis som jag skrev är så att föräldrapenningen bara är skyddad tills barnet fyller två. Efter detta sänks värdet på FP om man inte skyddat sin sgi. Detta borde dock så tydligare men det var det svar jag fick när jag ringt till dem.

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/nar_barnet_ar_fott/foraldrapenning

• Seven Costanza
    Iowhannah skrev 2018-02-23 14:09:45 följande:

Nu har ni tappat mig med. Hon jobbade 78 % innan föräldraledighet, borde hon då inte kunna ta 3,5 dagar FP utan att SGI påverkas? Om 5 dagar = 100 % jobb, är det inte samma gällande FP?

Jag är hyfsat säker på att FK tyvärr inte räknar så utan fem dagar per vecka är det som gäller för att man ska skydda SGI oavsett vilken procent ens SGI-baserande anställning är på. Men som vanligt är det svårt att googla sig fram till rätt textavsnitt på FK.s hemsida så jag hittar inte var det står. Det står i FK:s vägledning om SGI.
  • AnkiC
    Seven Costanza skrev 2018-02-23 14:26:11 följande:

Ja värdet på föräldrapenningens SGI-dagar är bara skyddat till barnet fyller två är, sedan gör FK en kontroll på huruvida du skyddat SGI efter att barnet fyllde ett. Om man inte längre har SGI på den nivå som ens SGI-dagar var beräknade på så sänks (eller nollas) värdet på resterande SGI-dagarna efter att barnet fyller två.

Ja då är jag med igen. Trodde du menade att de nollades direkt.
  • AnkiC
    Iowhannah skrev 2018-02-23 14:09:45 följande:

5 dagar skyddar 100% av den anställningsgraden som hon hade, dvs 78%. Hon kan aldrig få mer än det.
  • Iowhannah
    AnkiC skrev 2018-02-24 07:17:27 följande:

5 dagar skyddar 100% av den anställningsgraden som hon hade, dvs 78%. Hon kan aldrig få mer än det.

Jaha, det är så det funkar! Då är jag med. Tack för den simpla förklaringen! :)
  • linn74

Tack! Känns lite krångligt, men har nog mer koll nu. Då är det bara att ta 5 dgr per vecka tills vidare känner jag. 
    Tack alla för era svar!

Svar på tråden Efter barnet fyllt 1 år, fp-dagar