• Randigfotboll

Frågor ang. umgänge

Pappan till mitt barn skickat in stämningar till tingsrätten vart annat år för att få umgängesrätt med barnet, vilket han alla gånger fått igenom. Vid alla tillfällen har han funnits i bilden några veckor, sedan försvunnit i två år för att sedan på nytt skicka in en stämning där han påstår att allt är mitt fel och att jag hindrar deras kontakt (trots att han själv valt att inte finnas med i bilden). Detta har pågått i snart 8 år! Inte en enda gång under dessa 8 år har han personligen försökt kontakta mig. Detta handlar endast om att han vill visa att han har någon form av makt i det hela, samt se till att mitt barn inte glömmer bort att han finns.

Har förövrigt ensam vårdnad samt att han aldrig under 8års tid betalat underhåll.

Nu är det igång igen och hans advokat har tagit detta till tingsrätten. Har jag någon som helst chans att vinna detta?! Fick höra från en som jobbar på socialen att jag kan stämma honom till familjerätten och risken finns att han kan bli bötfälld då detta pågått under såhär pass många år. Dock har det nu gått direkt till tingsrätten. Kan man be hans advokat att ta det direkt till familjerätten, trots att jag sätter mig emot umgänget? Så att dom fattar beslutet där? Eller det måste gå via tingsrätten??

Undrar även om det finns någon advokat eller liknande som inte kostar pengar?
    Är för tillfället studerande och har inte dom pengarna. Samt om det kostar något om man förlorar i tingsrätten, när man enbart har inkomst från CSN?

Tingsrätten Familjerätten Umgänge
  • Svar på tråden Frågor ang. umgänge
  • Kjell2

Finns det ett fastställt umgängeschema? I så fall - varför stämmer han?
    Vad vill du ha för schema?

Om han nu stämmer kommer tingsrätten skicka er till familjerätten. Där får ni möjlighet att komma överrens om ett schema.

• Anna60
    Randigfotboll skrev 2018-02-05 13:07:55 följande:
    Pappan till mitt barn skickat in stämningar till tingsrätten vart annat år för att få umgängesrätt med barnet, vilket han alla gånger fått igenom. Vid alla tillfällen har han funnits i bilden några veckor, sedan försvunnit i två år för att sedan på nytt skicka in en stämning där han påstår att allt är mitt fel och att jag hindrar deras kontakt (trots att han själv valt att inte finnas med i bilden). Detta har pågått i snart 8 år! Inte en enda gång under dessa 8 år har han personligen försökt kontakta mig. Detta handlar endast om att han vill visa att han har någon form av makt i det hela, samt se till att mitt barn inte glömmer bort att han finns.

Har förövrigt ensam vårdnad samt att han aldrig under 8års tid betalat underhåll.

Nu är det igång igen och hans advokat har tagit detta till tingsrätten. Har jag någon som helst chans att vinna detta?! Fick höra från en som jobbar på socialen att jag kan stämma honom till familjerätten och risken finns att han kan bli bötfälld då detta pågått under såhär pass många år. Dock har det nu gått direkt till tingsrätten. Kan man be hans advokat att ta det direkt till familjerätten, trots att jag sätter mig emot umgänget? Så att dom fattar beslutet där? Eller det måste gå via tingsrätten??

Undrar även om det finns någon advokat eller liknande som inte kostar pengar? Är för tillfället studerande och har inte dom pengarna. Samt om det kostar något om man förlorar i tingsrätten, när man enbart har inkomst från CSN?
    Du ska överhuvudtaget inte kommunicera med hans advokat! Ring familjerätten.
  • Randigfotboll
    Kjell2 skrev 2018-02-05 13:36:49 följande:

Finns det ett fastställt umgängeschema? I så fall - varför stämmer han?
    Vad vill du ha för schema?

Om han nu stämmer kommer tingsrätten skicka er till familjerätten. Där får ni möjlighet att komma överrens om ett schema.

Han har tidigare haft scheman. Familjerätten la ner umgänget för 4 år sedan, för två år sedan fick jag ett brev från hans advokat men sen hände inget mer, och nu ytterligare 2 år senare stämmer han till tingsrätten.

Jag försöker förhindra umgänge eftersom han inte skött det under dessa 8år och skadar mitt barn genom att komma och gå som han vill..
  • Kjell2
    Randigfotboll skrev 2018-02-05 14:02:38 följande:
    Han har tidigare haft scheman. Familjerätten la ner umgänget för 4 år sedan, för två år sedan fick jag ett brev från hans advokat men sen hände inget mer, och nu ytterligare 2 år senare stämmer han till tingsrätten.

Jag försöker förhindra umgänge eftersom han inte skött det under dessa 8år och skadar mitt barn genom att komma och gå som han vill..
    Går det till tingsrätten lär han få någon form av umgänge. Det kan vara en fördel för dig då det då finns ett schema du kan förhålla dig till. Tider utanför schemat har du full möjlighet att säga nej till.

• Marcus Bäckström

Hej! 

Eftersom det i princip är omöjligt att uttala sig om vinstchanser utan att ha ingående kunskap om sakomständigheterna så avstår jag från att spekulera kring det. 

Apropå din fundering om kostnadsfri advokat kan jag dock erbjuda dig juridisk konsultation till ett fast pris. Jag driver en liten juristbyrå med affärsidén att aldrig ta betalt per timme, vilket brukar passa bra i den här typen av situationer. Skicka gärna ett privat meddelande om du vill ha mer information, annars önskar jag dig varmt lycka till med den fortsatta processen.

Vänligen, 

Marcus Bäckström 

P.S. Det kan vara värt att notera att det i teknisk mening inte finns något som heter "familjerätten". Det är tingsrätten som handlägger alla familjemål, så något alternativ till den instansen finns inte.

• Kjell2
    Marcus Bäckström skrev 2018-02-05 15:24:17 följande:

Hej! 

Eftersom det i princip är omöjligt att uttala sig om vinstchanser utan att ha ingående kunskap om sakomständigheterna så avstår jag från att spekulera kring det. 

Apropå din fundering om kostnadsfri advokat kan jag dock erbjuda dig juridisk konsultation till ett fast pris. Jag driver en liten juristbyrå med affärsidén att aldrig ta betalt per timme, vilket brukar passa bra i den här typen av situationer. Skicka gärna ett privat meddelande om du vill ha mer information, annars önskar jag dig varmt lycka till med den fortsatta processen.

Vänligen, 

Marcus Bäckström 

P.S. Det kan vara värt att notera att det i teknisk mening inte finns något som heter "familjerätten". Det är tingsrätten som handlägger alla familjemål, så något alternativ till den instansen finns inte.

Är du advokat?
  • Randigfotboll
    Marcus Bäckström skrev 2018-02-05 15:24:17 följande:

Hej! 

Vänligen, 

Marcus Bäckström 

Detta har tidigare gått igenom familjerätten och jag har även pratat med tingsrätten nu som har godkänt att familjerätten fattar beslut utanför tingsrätten, om båda parter går med på det.
  • Kjell2
    Randigfotboll skrev 218-02-05 16:34:50 följande:

Detta har tidigare gått igenom familjerätten och jag har även pratat med tingsrätten nu som har godkänt att familjerätten fattar beslut utanför tingsrätten, om båda parter går med på det.

Se då till att det blir ett rimligt fastställt schema. Gå inte med på något annat.
  • Marcus Bäckström
    Kjell: Jag är inte advokat utan jur. stud. Det torde dock vara omöjligt att få kostnadsfri hjälp av en advokat, varför det kan vara en bra reservlösning att få bistånd av någon som har åtminstone grundläggande familjerättsliga och processuella kunskaper (vilket jag har). Rättshjälp är förstås ett bättre alternativ - men det förutsätter att vissa privatekonomiska krav är uppfyllda.

Randigfotboll: Det jag menade är att tingsrätten är det organ som har rätt att avgöra umgängestvister. Någon formell instans som heter just "familjerätten" existerar inte. Däremot kan tingsrätten, om båda parterna går med på det, utse en medlare som då verkar för att uppnå en frivillig lösning (6 kap. 18 a § föräldrabalken).
  • Anonym (ett tips)
    Marcus Bäckström skrev 2018-02-06 10:47:07 följande:
    Kjell: Jag är inte advokat utan jur. stud. Det torde dock vara omöjligt att få kostnadsfri hjälp av en advokat, varför det kan vara en bra reservlösning att få bistånd av någon som har åtminstone grundläggande familjerättsliga och processuella kunskaper (vilket jag har). Rättshjälp är förstås ett bättre alternativ - men det förutsätter att vissa privatekonomiska krav är uppfyllda.

Randigfotboll: Det jag menade är att tingsrätten är det organ som har rätt att avgöra umgängestvister. Någon formell instans som heter just "familjerätten" existerar inte. Däremot kan tingsrätten, om båda parterna går med på det, utse en medlare som då verkar för att uppnå en frivillig lösning (6 kap. 18 a § föräldrabalken).
    Du krånglar nog till det lite grann för oss vanliga dödliga och det hjälper faktiskt inte. Vi vet alla att familjerätten finns men du krånglar till det genom att du ska försöka förklara juridiska exaktheter som inte spelar så stor roll när man är klient - blir man hänvisad till familjerätten så är det dit man ska, liksom. 

Min man ska tex till familjerätten nu i denna vecka för ett samtal, eftersom han yrkat på ett interimistiskt beslut i en vårdnadstvist. Mamman ska på ett eget samtal också, sedan ska barnen på ett - allt detta sker hos just familjerätten men det är givetvis Tingsrätten som bestämt att det är så det ska gå till. Därefter ska parterna ses med sina juridiska ombud på ett förberedande samtal hos Tingsrätten och Tingsrätten ska då ha fått all info som familjerätten samlade in under dessa samtal. Givetvis är det inte familjerätten som tar några beslut. 
  • Anna60
    Marcus Bäckström skrev 2018-02-06 10:47:07 följande:

Jodå, "familjerätten" finns. Det är en avdelning som sorterar under socialförvaltningen som har hand om att lösa konflikter inom familjen bl a, där barn är inblandade. Dvs ge rådgivning ang umgänge och annat. Men man kan inte STÄMMA någon till familjerätten. Tror ni pratar bredvid varandra här.
  • Marcus Bäckström

Min avsikt var naturligtvis inte att krångla till det och jag ber om ursäkt om det blev resultatet. Juridiska begrepp har, förstås, inget självständigt värde även om det kan vara bra att hålla isär äpplen och päron.

Min egentliga poäng var att om nu mannen gjort ett tingsrättsärende av det hela, vilket indikerar att det blir svårt att nå en frivillig uppgörelse, så får man nog ställa in sig på en regelrätt domstolsförhandling. Sedan är det naturligtvis långt mycket bättre med överläggningar i socialförvaltningens (eller om man väljer att kalla det familjerättens) regi.

• Marcus Bäckström

Eftersom jag uttryckte mig luddigt i tidigare inlägg vill jag uttryckligen rekommendera Randigfotboll att undersöka möjligheten att få "rättshjälp". Det är då staten som, under förutsättning att man har låg inkomst och saknar rättsskyddsförsäkring, betalar merparten av kostnaden för ett juridiskt biträde. Dock måste man först uppsöka en jurist/advokat för inledande rådgivning, vilket kostar någon eller ett par tusenlappar.

Svar på tråden Frågor ang. umgänge