• Kjell2

Frågor ang. umgänge

Finns det ett fastställt umgängeschema? I så fall - varför stämmer han?
    Vad vill du ha för schema?

Om han nu stämmer kommer tingsrätten skicka er till familjerätten. Där får ni möjlighet att komma överrens om ett schema.

• Kjell2
    Randigfotboll skrev 2018-02-05 14:02:38 följande:
    Han har tidigare haft scheman. Familjerätten la ner umgänget för 4 år sedan, för två år sedan fick jag ett brev från hans advokat men sen hände inget mer, och nu ytterligare 2 år senare stämmer han till tingsrätten.

Jag försöker förhindra umgänge eftersom han inte skött det under dessa 8år och skadar mitt barn genom att komma och gå som han vill..
    Går det till tingsrätten lär han få någon form av umgänge. Det kan vara en fördel för dig då det då finns ett schema du kan förhålla dig till. Tider utanför schemat har du full möjlighet att säga nej till.

• Kjell2
    Marcus Bäckström skrev 2018-02-05 15:24:17 följande:

Hej! 

Eftersom det i princip är omöjligt att uttala sig om vinstchanser utan att ha ingående kunskap om sakomständigheterna så avstår jag från att spekulera kring det. 

Apropå din fundering om kostnadsfri advokat kan jag dock erbjuda dig juridisk konsultation till ett fast pris. Jag driver en liten juristbyrå med affärsidén att aldrig ta betalt per timme, vilket brukar passa bra i den här typen av situationer. Skicka gärna ett privat meddelande om du vill ha mer information, annars önskar jag dig varmt lycka till med den fortsatta processen.

Vänligen, 

Marcus Bäckström 

P.S. Det kan vara värt att notera att det i teknisk mening inte finns något som heter "familjerätten". Det är tingsrätten som handlägger alla familjemål, så något alternativ till den instansen finns inte.

Är du advokat?
  • Kjell2
    Randigfotboll skrev 218-02-05 16:34:50 följande:

Detta har tidigare gått igenom familjerätten och jag har även pratat med tingsrätten nu som har godkänt att familjerätten fattar beslut utanför tingsrätten, om båda parter går med på det.

Se då till att det blir ett rimligt fastställt schema. Gå inte med på något annat.
Svar på tråden Frågor ang. umgänge