• eviz08

7 månaders vänder sig ej och inget stöd ifrån BVC

Jag skulle behöva lite peppning då jag idag känner mig som den sämsta mamman i världen. Jag har en 7 månaders son som ännu inte kan vända sig varken ifrån magen till rygg eller tvärtom, jag är lite orolig även om jag har lovat mig själv att inte oroa mig en massa för det är vad det är även hur mycket man oroar sig. 
    Jag var idag hos BVC på läkarkontroll och dom checkade av sitt papper och va då bekymrade över att han inte kan vända sig och att han inte kan sitta själv. När vi va där så va han väldigt lugn och tittade mest runt på alla nya saker, men han ville inte hålla i de saker som dom gav honom och dom försökte få honom att titta på någon boll dom släppte på golvet men det va han helt ointresserad av. Jag påpekar då att han kan följa blicken med saker och att han håller i saker hemma, men då fick jag bara till svar att det är därför han är här idag för att dom ska kolla om han kan det (ungefär som att jag skulle hitta på att han kan detta). Dom sa inget om att barn lär sig i olika takt eller om det möjligen är något fel på honom, mer att jag måste göra spännande saker med honom och vara på golvet och att det är mitt "fel" att han inte kan dessa saker. 
    Jag känner mig så otroligt dålig och otillräcklig som mamma. Detta är mitt tredje barn, så jag har inte lika mycket tid med honom som jag har haft med de andra och eftersom han är en sån nöjd liten bebis så kanske man "glömmer" bort honom ibland och han får mest följa med om ni förstår vad jag menar. Dom andra barnen är 6 och 8 år så det händer ju en hel del i livet med läxor, aktiviteter och så vidare. Dessutom sover minstingen oftast större delen när dom stora barnen är i skolan.
    Någon som har några tips, idéer eller uppmuntrande ord så tar jag tacksamt emot dessa då jag inte fick något av detta på BVC!

• Svar på tråden 7 månaders vänder sig ej och inget stöd ifrån BVC
  • Anonym (Stina)

Min dotter är snart 11 månader. Hon vände sig aldrig heller. Nu vänder hon sig ibland från rygg till mage i sömnen och från mage till rygg när hon ålar omkring. Men hon är rädd och gör det inte frivilligt och varje gång hon råkar göra det blir hon ledsen. Jag var också orolig, men har släppt det helt nu.

• legomum

Mina tre har aldrig varit sådana så vänt sig heller, tror den ene gjorde det vid 5 månader och den andre vid sju. Den första gjorde nog aldrig ens det.
    Däremot har de varit vakna och uppmärksamma, nyfikna att greppa tag i saker om man håller något framför dem.

Visst lär sig barn samma saker ungefär i samma ålder och självklart finns det barn som gör precis tvärtom. Men om bvc sköterskan inte lyckas fånga en 7 månaders uppmärksamhet eller att du gör det för att bebis ska greppa tag i fingrarna eller någon leksak så tycker jag att det låter märkligt.
    Men om bvc inte är oroliga men du är det så ring dit och fråga eller byt bvc till där du får förtroende.

• legomum

Men främst av allt Du Ska Inte känna dig som världens sämsta mamma.  Hjärta

Ibland känns det som om bvc sköterskorna  sätter en "fjäder i hatten" för varje familj de trycker ner eller förminskar.
    Har hört så många föräldrar som är helt knäckta pga vad de säger eller antyder.

• eviz08
    Anonym (Stina) skrev 2018-01-18 11:54:12 följande:

Min dotter är snart 11 månader. Hon vände sig aldrig heller. Nu vänder hon sig ibland från rygg till mage i sömnen och från mage till rygg när hon ålar omkring. Men hon är rädd och gör det inte frivilligt och varje gång hon råkar göra det blir hon ledsen. Jag var också orolig, men har släppt det helt nu.

Följer hon sin utveckling i övrigt?
    legomum skrev 2018-01-18 12:47:18 följande:

Mina tre har aldrig varit sådana så vänt sig heller, tror den ene gjorde det vid 5 månader och den andre vid sju. Den första gjorde nog aldrig ens det.

Däremot har de varit vakna och uppmärksamma, nyfikna att greppa tag i saker om man håller något framför dem.

Visst lär sig barn samma saker ungefär i samma ålder och självklart finns det barn som gör precis tvärtom. Men om bvc sköterskan inte lyckas fånga en 7 månaders uppmärksamhet eller att du gör det för att bebis ska greppa tag i fingrarna eller någon leksak så tycker jag att det låter märkligt.

Men om bvc inte är oroliga men du är det så ring dit och fråga eller byt bvc till där du får förtroende.

Tack för svaret. Jag är en orolig människa, men eftersom detta är mitt tredje barn så hade jag bestämt mig för att inte oroa mig denna gång...

Jag tror bara hela bemötandet på BVC fick mig ur balans och jag mår inget vidare av det.

Min son är väldigt med i vanliga fall och han "svarar" om man pratar och han håller i saker och flyttar till den andra handen. Jag vet faktiskt inte varför han inte gjorde det till BVC sköterskan, det enda jag kan säga är att det alltid är väldigt stressigt där och dom tar sig inte tid. Sonen vill ofta ta in allt först och då är han ofta stilla och bara tittar.

Jag kanske ska byta helt enkelt. De ville följa upp om en månad och då har min man lovat att följa med då han är lite bättre på att ta plats och inte ge sig även om det blir obekvämt.

Tack för att ni tig er tid och svarade!
  • eviz08
    legomum skrev 2018-01-18 12:49:47 följande:

Men främst av allt Du Ska Inte känna dig som världens sämsta mamma. 

Ibland känns det som om bvc sköterskorna  sätter en "fjäder i hatten" för varje familj de trycker ner eller förminskar.

Har hört så många föräldrar som är helt knäckta pga vad de säger eller antyder.

Helt sjukt... men känns ju skönt att man inte är ensam om att tycka så iallafall!
  • legomum
    eviz08 skrev 2018-01-18 13:27:15 följande:
    Min son är väldigt med i vanliga fall och han "svarar" om man pratar och han håller i saker och flyttar till den andra handen. Jag vet faktiskt inte varför han inte gjorde det till BVC sköterskan, det enda jag kan säga är att det alltid är väldigt stressigt där och dom tar sig inte tid. Sonen vill ofta ta in allt först och då är han ofta stilla och bara tittar.
    Många barn gör inte saker på beställning heller. De har fullt upp med att ta in alla synintryck innan de ska göra saker på beställning. Kan ju vara så enkelt.

Vad bra att ni går båda två så har du lite stöd med dig.
  • Anonym (Stina)
    eviz08 skrev 2018-01-18 13:27:15 följande:

Följer hon sin utveckling i övrigt?Tack för svaret. Jag är en orolig människa, men eftersom detta är mitt tredje barn så hade jag bestämt mig för att inte oroa mig denna gång...

Jag tror bara hela bemötandet på BVC fick mig ur balans och jag mår inget vidare av det.

Jag kanske ska byta helt enkelt. De ville följa upp om en månad och då har min man lovat att följa med då han är lite bättre på att ta plats och inte ge sig även om det blir obekvämt.

Tack för att ni tig er tid och svarade!

Kan men det tycker jag! Hon är glad och livlig, vill gärna gå utefter möbler, babblar, har fint pincettgrepp och pekar och vinkar. Dock har hon varit lite senare i utvecklingen än många bebisar runt omkring oss. Men ingenting som avviker från det normala :)
  • Saral92

Min son rulla inte runt fören efter 8 månader, han var totalt ointresserad av de. Han kröp inte heller, men sen kunde han gå helt plötsligt vid 10 månader. Så de är så otroligt olika.

Och du är den bästa mamman dina barn kan ha, intala dig inget annat!

Svar på tråden 7 månaders vänder sig ej och inget stöd ifrån BVC