• Humlan88

Bör jag göra kub-test, hur läser man av svaren?

När jag var gravid i våras (slutade i missfall) ville jag göra kub-test då jag är en orolig person av mig. Dock blev man bara erbjuden om man var över 35. Viken man ha de var man tvungen att åka till sthlm. Nu är jag gravid igen, v 7. Och nu har de ändras så alla gravida i Dalarna har rätt till kub. Bör jag göra det? Hur fungerar det? Jag förstår inte de här med svars resultaten,? Kan någon snälla förklara, ni som gjort kub-test test, varför valde ni att göra det? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Bör jag göra kub-test, hur läser man av svaren?
  • Aliona
    meicc skrev 2017-12-30 12:19:35 följande:

Jag minns inte siffrorna så kan va fel, men enligt nya systemet var det medelhög. Jag är 37.

Allt under 1:250 är låg risk. Kan kanske ha varit 1:100?
  • meicc
    Aliona skrev 2017-12-30 13:52:32 följande:

Allt under 1:250 är låg risk. Kan kanske ha varit 1:100?

När jag väntade första sonen så hade de systemet att allt under 1:200 var hög risk och få rekommenderade de fostervattensprov, men nu tre år senare så var siffror s annorlunda. Första sonen var alla kromosomavvikelserna gemensamma i de ?1:200? resultatet de delade med sig av och då hade vi 1:12500. Första barnet skrev man ju upp allt hehe.

Denna gången hade vi 1:20000 ca på trisomi 21 medan de andra var då medelhög risk och vi hamnade så att vi fick NIPT:en kostnadsfritt som vårt landsting utförde via Karolinska då de inte har kompetensen själva.
  • Carabellis kusp
    Humlan88 skrev 2017-12-30 13:24:38 följande:

Tack för alla svar! Tror jag kommer passa på eftersom man blir erbjuden, vilket man inte blev första gången jag var gravid. Då var jag jättenojjig

Jag tycker du ska fundera igenom vad du ska göra med resultatet. Om du får lägsta risken,1:20000, är ju allt frid och fröjd, men om du halvbra, typ 1:400 och inte erbjuds vidare utredning? Ska du betala själv då? Om du får 1:2 och moderkaksprov visar down syndrom, är det en väg till abort? Trots att du är ung kan du inte ta för givet att du kommer att få toppsiffror och vad innebär det i så fall?

Jag skriver detta för att jag vid 27 år fick sämsta siffran 1:2. Vi blev helt förkrossade och gjorde moderkaksprov som lyckligtvis var ok, men jag fick graviditeten helt förstörd, så orolig och rädd. Nu är min flicka 2 år och ännu letar jag tecken på att något inte står rätt till. Vid en ny graviditet hade jag gjort nipt som är mycket säkrare.
  • Anotherone

Jag håller med ovanstående. Fundera över hur du tänker kring resultatet, hur du känner. Och tänk på att det handlar om sannolikhet, en beräkning. Det är inte rena fakta.

Du kan få 1:2 och gå vidare med nipt eller fvp som visar frisk bebis. Eller du kan få 1:20 000 och föda ett barn med Downs syndrom.

Jag och min man resonerade väldigt olika kring vårt resultat som var medelbra. Bättre än vad vi skulle fått enbart baserat på min ålder (var 36 år då) men inte i närheten av några 1:20 000. Så vi gick vidare och gjorde nipt på egen hand och fick i våras en frisk liten pojke.

Nu ska inte vi ha fler barn men OM jag blivit gravid igen så hade jag velat göra ultraljudet i v 11-13 eftersom det säger mycket bara att se anatomin på fostret och hur det rör sig, och sen hade jag kombinerat det med nipt.

• fanola

Viktigt att veta är att det endast är sannolikhet! Man kan få dåliga siffror och ett helt friskt barn men man kan också få superbra siffror men ett barn med avvikelser.. Så tänk verkligen igenom va dessa siffror ger dig!

• Maria2012

Nej, dels för att det inte finns någon behandling för Downs syndrom, vad är då poängen med att veta? Själva testningen kan också vara stressande, läs bara konversationen ovan där några kvinnor väntar på moderkaksprov och oroar sig så att de blir sjuka under tiden. Och KUB ger inget svar bara en sannolikhet.. Att vara förälder är att oroa sig, det går inte helt att undvika men hjälp finns att få om det blir övermäktigt.

• Maria2012
    fanola skrev 2018-01-14 21:08:09 följande:

Viktigt att veta är att det endast är sannolikhet! Man kan få dåliga siffror och ett helt friskt barn men man kan också få superbra siffror men ett barn med avvikelser.. Så tänk verkligen igenom va dessa siffror ger dig!

Ja och de flest barn med Downs syndrom är också friska.
  • 3hjärtan
    Maria2012 skrev 2018-01-14 21:20:32 följande:

Ja och de flest barn med Downs syndrom är också friska.

Dock vanligt med hjärtfel, ögonfel som

Kräver operationer. De flesta går inte före 3 års åldern.
  • jennie08

Vi valde att göra kub-test och vi ångrar det inte. Dels fick vi se bebisen och sen att få höra att sannolikheten för att barnet är sjukt är låg var skönt att få höra. Vi fick bästa möjliga resultat, 1:20 000 men vi är fortfarande medvetna om att bebisen ändå kan ha kromosomsavvikelser. Vi var mest oroliga för trisomi 13 och 18.

• InaLo

Någon som vet vad som räknas som normal,onormal och gränsvärde för mätning nackspalt?

Ska göra kub på onsdag.

• 3hjärtan
    InaLo skrev 2018-01-15 19:45:38 följande:

Någon som vet vad som räknas som normal,onormal och gränsvärde för mätning nackspalt?

Ska göra kub på onsdag.

Varierar beroende på vilken vecka du är i
  • InaLo
    Humlan88 skrev 2018-01-17 18:50:26 följande:

Får man svar samma dag som man gör ultraljudet?

Jag gjorde kub i dag och fick svar direkt när det var klart. Om man lämnat blodprovet i tid så får man svar samma dag.
Svar på tråden Bör jag göra kub-test, hur läser man av svaren?