• Anonym (Oroliga styv)

Hjälp! Biomamma raserar allt..

Jag har två barn sen tidigare. Min sambo har två barn sedan tidigare.
    Vi har barnen varannan vecka, vi har våra barn samtidigt på helgerna.
    Jag älskar mina barn och mina bonusbarn till världens ände. Likaså älskar jag min sambo till döden.
    Vi är ett team.
    Allt bra, kan man tänka..

Mina bonusar har en mamma också.

Min sambo lämnade henne efter flera års psykisk och fysisk misshandel mot honom.
    Men trots att snart 6 år har gått sedan de gjorde slut kontaktar hon min sambo på daglig basis om saker. Hon får mig att känna att jag är ett tredje hjul.
    Hon ringer barnen på sena kvällar, berättar vad hon saknar dem, får dem ur balans..
    Men som hon ser det är det för barnens skull. För att de är fängslade och inte får ringa henne, vilket är långt från sanningen. Barnen ber aldrig om att få ringa henne. Och det tar hårt på henne.
    Efter hennes samtal blir barnen ofta ängsliga och får svårt att somna, vilket vi förklarat för henne ? men hon ser det som sin rättighet att ringa på vår vecka, när hon vill, hur hon vill ? vilket hon säkert har. Men jag skulle aldrig vilja kontakta mina barn på deras pappas vecka, om jag visste att det gjorde dem ledsna. Skulle ni?

Så som vi förstått det så frågar hon barnen hur det varit hos pappa.
    ?Bra? svarar barnen, men hon fortsätter ? ?Är du säker? Var det inte något som var dåligt? När somnade du? Vad åt ni? Kommer du inte ihåg?.? Fick ni inte mat?? Har de bråkat något? Var någon sur på dig under veckan? Har pappa ordnat ..??
    Ända tills att barnen svarat något mindre bra (i hennes öron) för då vrider hon det till ett världskrig och ett mail är snart på ingång till oss, ofta med totala osanningar som hon hotar att kontakta socialen med.

Påtala om socialen så anmälde hon oss nyligen, men det gick inte vidare till utredning.
    Allt från bullar på en onsdag till att barnen är otrygga hos oss..
    Vi var så besvikna och ledsna. Vi gör allt för barnen. De är världens gladaste, mest välmående barn, med hela ? rena kläder, aktiviteter som de älskar, oss föräldrar/bonus som gillar att prata, mysa, diskutera, hemlagad mat varje dag, lördagsgodis och filmmys.

Hon har, så som vi ser det, mest troligt narcissistisk personlighetsstörning ? och vägrar acceptera att min sambo gått vidare med mig.
    De har varit på samarbetssamtal som lett till precis ingenting, snarare en försämring.

Hon anser det exempelvis vara min sambos uppgift att ta barnen till diverse aktiviteter på HENNES vecka! Om min sambo inte skulle kunna vid något tillfälle så matar hon in i barnen att ?pappa ville inte köra er, *något annat* var viktigare? och så tror de på det. De tror att det är pappas jobb att sköta hennes ärenden och körningar. Vad tycker ni om detta?

En av barnen berättade nyligen att mamma får frispel om de säger något bra om oss.
    Då börjar hon nästan grina och gormar:
    ?Om ni har det så bra hos pappa så kan ni flytta till honom istället!!!?
    ?Nej, det är inte så?.? får barnen på 9 och 11 svara då.

Hon hotar oss varje vecka med något. Och vi vet inte vad vi ska göra. Vi behöver hjälp.
    Jag känner mig så ledsen över att min familj blev såhär.

Sambons barn kommer varannan söndag med en helt vidrig attityd till oss, för att åka hem söndagen därpå då de är sina ?vanliga ljuvliga jag?. Nästa vecka får vi börja om. Värja för anklagelser. Lyssna på när barnen skriker till sin pappa att han är elak mot mamma, när han aldrig svarar elakt på något av hennes skit till mail.
    De använder ofta hennes ord (som vi sett i mail), ord som de inte förstår meningen bakom, så som att min sambo är respektlös, ansvarslös o.s.v.

De är bara barn. De ska inte behöva få höra om allt vi vuxna diskuterar från sin mamma.
    Hon har inget filter. Hon berättar om alla vuxen-diskussioner vi haft, de vet allt. Deras mammas version förstås. Min sambo vill inte försvara sig inför dem, då han tycker att de är just barn.
    Barn som inte ska behöva ta i sådana här situationer och frågeställningar. Jag håller med honom, men familjen raserar. Jag vill inte heller att mina barn ska behöva ta del av det som händer.

Bio-mammans första dilemma är att vi inte låter 11 åringen sova i vår säng, som han gör hemma hos henne. Hon säger att vi gör honom otrygg. Att vi förstör honom, genom att lära honom sova på eget rum, med lampa och allt. Att hon ska anmäla oss för vanvård, för att vi lär en 11 (snart 12 åring) att sova på eget rum. Är det rimligt? Vad tycker ni? Är det inte hon som borde gå på vår linje så han inte behöver växla mellan trygg/otrygg (även om vi har olika tankar om vem av oss som gör honom till vad)..

Finns jätte mycket hemskt hon gjort mot oss. Det här var det mildaste. Vill bara höra om ni tycker att vi är ute och cyklar, eller om man faktiskt har rätt att känna att livet är lite jobbigt att leva ibland?

Barnen själva älskar vår familj, säger de ofta ? men mer sällan det senaste, då hennes försök till sabotage alltid ökar med alla dagar som går..
  • Svar på tråden Hjälp! Biomamma raserar allt..
  • Anonym (ååå)

Pappan får ta henne med på samarbetssamtal på familjerätten. Det är steg 1, de får försöka få henne inse att hon manipulerar barnen. 

Hur ringer hon barnen på kvällarna? Har de egna mobiler? Säg då åt barnen att de måste stänga av dem innan en viss tid på kvällen (inte för att undvika mamma utan för att de snart ska gå och lägga sig och man behöver varva ner). Lägg även undan era egna mobiler så att barnen ser hur ni menar + att då kan hon heller inte ringa till er vuxna om hon skulle f för sig det. 
    Har ni hemtelefon? Dra ur kontakten på kvällen. 

Då skapar ni lugn på kvällen och barnen behöver inte få dåligt samvete av att de inte svarade. Hon kommer säkerligen klaga på det här men ni bestämmer hur det ska vara i er familj och ingen kan ju påstå att ni gör något dåligt som tycker att barnen inte ska ha mobiler precis när de ska sova. 

Spela in om hon ringer och är otrevlig, antar hon ringer till pappan? Barnens mobiler kanske man inte kan spela in på, för man vill ju inte be barnen om att de ska göra det. 

Ring själva Soc om ni känner att ni behöver hjälp i hur ni ska hantera henne, det kan man göra. 

• Anonym (Samma sits)

Usch vad tråkigt att läsa. Kändes som att läsa om mitt liv, vi har det exakt likadant. Finns tyvärr inget att göra, familjerätten har lagt ner här då de inte lyckas nå fram till mamman som ser saker bara ur sitt perspektiv. Anmälningarna till soc kommer och går från hennes sida utan resultat med jämna mellanrum, vi är vana nu. Sänder dig en styrkekram. Vet hur det är <3

• Anonym (Oroliga styv)
    Anonym (ååå) skrev 2017-12-21 12:52:16 följande:

Pappan får ta henne med på samarbetssamtal på familjerätten. Det är steg 1, de får försöka få henne inse att hon manipulerar barnen. 

Hur ringer hon barnen på kvällarna? Har de egna mobiler? Säg då åt barnen att de måste stänga av dem innan en viss tid på kvällen (inte för att undvika mamma utan för att de snart ska gå och lägga sig och man behöver varva ner). Lägg även undan era egna mobiler så att barnen ser hur ni menar + att då kan hon heller inte ringa till er vuxna om hon skulle f för sig det. 
    Har ni hemtelefon? Dra ur kontakten på kvällen. 

Då skapar ni lugn på kvällen och barnen behöver inte få dåligt samvete av att de inte svarade. Hon kommer säkerligen klaga på det här men ni bestämmer hur det ska vara i er familj och ingen kan ju påstå att ni gör något dåligt som tycker att barnen inte ska ha mobiler precis när de ska sova. 

Spela in om hon ringer och är otrevlig, antar hon ringer till pappan? Barnens mobiler kanske man inte kan spela in på, för man vill ju inte be barnen om att de ska göra det. 

Ring själva Soc om ni känner att ni behöver hjälp i hur ni ska hantera henne, det kan man göra. 

Hej, tack snälla du för svar.

Vi har försökt att prata med både henne och barnen om detta.
    När vi några gånger försökt att lägga undan deras iPads, så haglar telefonsamtalen på snapchat, eller facetime in på löpande band. Kedjeringning.

Sedan får min sambo ett mail

"Be *** svara i telefonen nu! NU!"

Varpå min sambo antingen inte svarar alls, eller säger att de försöker sova, vilket aldrig räcker som svar. Hon fortsätter ringa, eller kontaktar min sambos föräldrar med att de ska säga till honom. 

Underlättar vi inte för henne vid det laget hotar hon om polis eller soc-anmälan.

Barnen har möjlighet till att ladda både ipads och telefoner för att kontakta henne, men de lever ju livet med oss just då - ända tills de blir påminda om att de måste ta hand om mamma också.

11-åringen ringde mamma för några veckor sedan, en söndagkväll när de precis hade kommit till oss och sa till henne i telefonen:

"Hej.. nu ringde jag, som du sa att jag skulle göra, men jag vet inte riktigt vad jag ska säga"

-

Samarbetssamtal har de varit på. De eskalerade enormt och blev till en försämring av kommunikationen. Min sambo vill inte ha kontakt med henne alls. 

Hon har utsatt oss för så mycket terror och brottsligheter (som datorintrång, läst alla meddelanden mellan mig och min sambo på messenger, alla våra privata samtal och och använder info till att black-maila oss) och försöker vända barnen mot oss, fast att vi lever ett helt vanligt svensson-liv kantat med skratt och kärlek och vardagsgnabb.

• Anonym (Oroliga styv)
    Anonym (Samma sits) skrev 2017-12-21 12:58:48 följande:

Usch vad tråkigt att läsa. Kändes som att läsa om mitt liv, vi har det exakt likadant. Finns tyvärr inget att göra, familjerätten har lagt ner här då de inte lyckas nå fram till mamman som ser saker bara ur sitt perspektiv. Anmälningarna till soc kommer och går från hennes sida utan resultat med jämna mellanrum, vi är vana nu. Sänder dig en styrkekram. Vet hur det är <3

Åh... kram <3

Vad jag önskar att du fanns i mitt liv just nu.
    Går sönder...

• Anonym (M)

Jag håller med om att ta bort mobiler osv. Det kommer eskalera men hon gräver sin egen grav. Det måste va fruktansvärt för barnen att ha det såhär, och kanske måste det bli lite sämre ett tag för att det ska ta slut. Hon är ju utom all kontroll. Om hon eskalerar o fortsätter anmäla och kanske ringer polis till slut så kommer ju alla runt er och myndigheter få ett grepp om vad hon sysslar med.

Jag vet hur det är att ha en i sin närhet som behandlar en så och det är fruktansvärt. Barnen behöver att ni står upp för dem och är starka, även om det kan kännas som de blir arga på er så är det vad de behöver. De ska inte behöva ta det ansvaret.

• isofija

Spara och logga allt. Det finns appar som automatiskt spelar in alla inkommande samtal så då slipper barnen veta/välja själva att spela in.

Så ni får bevis mot henne så att säga.

Men tror också som de andra att ni får begränsa tiden med telefonerna allihopa gemensamt och förklara det med att ni tycker det är bra med telefonfri tid.
    Kanske till och med bara meddela mamman att om samtal ska se är det en viss bestämd tidpunkt och ingen annan.

Usch, lider med er och framförallt barnen som ska behöva stå ut med det här :(
    Om föräldrarna inte kan komma överens/kommunicera så ska man kunna få en kontaktperson som all kontakt går via istället, som är med vid överlämning och som är ett filter i mellan.

• Anonym (Samma sits)

Om hon gör något olagligt mot er så måste ni anmäla. Även om det inte blir nåt av det så blir det iaf en markering och slutligen så måste det bli nån konsekvens.

Biomamman i mitt fall kontrollerar tonåringens telefon så jag får inte smsa hen när hen är hos sin mamma. Jag för det väldigt sällan men jag undrade sist vad han ville ha i julklapp vilket blev ett stort bråk från hennes sida. Tonåringen gör inget av det, det är ju hens mamma men jag anmäler alla olagligheter hon gör mot oss vuxna.

• Anonym (Oroliga styv)
    isofija skrev 2017-12-21 14:15:50 följande:

Spara och logga allt. Det finns appar som automatiskt spelar in alla inkommande samtal så då slipper barnen veta/välja själva att spela in.

Så ni får bevis mot henne så att säga.

Men tror också som de andra att ni får begränsa tiden med telefonerna allihopa gemensamt och förklara det med att ni tycker det är bra med telefonfri tid.

Kanske till och med bara meddela mamman att om samtal ska se är det en viss bestämd tidpunkt och ingen annan.

Usch, lider med er och framförallt barnen som ska behöva stå ut med det här :(

Om föräldrarna inte kan komma överens/kommunicera så ska man kunna få en kontaktperson som all kontakt går via istället, som är med vid överlämning och som är ett filter i mellan.

Finns det såndana kontaktpersoner? Hur får man fatt i en sån? Måste man inte ha ett beslut från en familjerätt för att bli berättigad en sådan?

Barnens mamma är en sådan person som skulle bestrida ett besöksförbud. Så jag vet inte vad det skulle göra för nytta iofs ????
  • Anonym (Oroliga styv)
    Anonym (Oroliga styv) skrev 2017-12-21 14:52:30 följande:

Finns det såndana kontaktpersoner? Hur får man fatt i en sån? Måste man inte ha ett beslut från en familjerätt för att bli berättigad en sådan?

Barnens mamma är en sådan person som skulle bestrida ett besöksförbud. Så jag vet inte vad det skulle göra för nytta iofs ????

Jag gjorde en symbol, men det blir frågetecken istället.. så du inte tror att jag menade att vara otrevlig..
  • Anonym (Anmäl)

Jag tycker att ni ska göra en orosanmälan hos soc. Risken finns att det blir jävligare för er, men det är främst barnen jag tänker på, de måste ha ett rent helvete
    En orosanmälan kan förhoppningsvis ge er lite mer manöverutrymme i att undvika vissa av sakerna, åtminstone tillfälligt. Sen tycker jag att ni ska överväga att stämma för vårdnad med motivering att mamman utsätter barnen för mental misshandel, för det är det hon gör. Alla brott ska polisanmälas, utan undantag.

Min mamma fick en knäpp när hon och pappa skildes, och gjorde massor av såna saker. Jag var 17 och satte till sist ner foten. Sa att jag skulle ta mina småsyskon och dra om hon inte sökte hjälp, och då gjorde hon det.
    I efterhand har hon erkänt att hon hade planer på att döda mina småsyskon och sig själv och det var först när jag röt till som hon fattade hur knäpp hon var och faktiskt sökte hjälp

• isofija
    Anonym (Oroliga styv) skrev 2017-12-21 14:52:30 följande:

Läste på lite mer om det nu och det verkar inte riktigt vara applicerbart eftersom barnen bor hos båda föräldrarna och det är delad vårdnad. Men annars är det något som man kan få efter att man varit i familjerätten osv så det är ingen enkel process..
  • Anonym (Oroliga styv)

Tack för era svar.. Betyder så mycket för mig.

Däremot tänker min sambo att hon skulle berätta för barnen om vi gör nån form av anmälan mot henne.

Spontant vill jag anmäla henne för manipulering av barnen. Psykisk misshandel, som någon skrev.

De är knäckta. Bräckliga. De skyddar henne. Givet, då hon är den svaga - ensamma. Klart barnen tycker det är jobbigt när mamma säger till den att vi är elaka mot henne.

Hon ska dessutom berättat ALLT om vad som sades på samarbetssamtalen mellan sambon och henne. För de ?förtjänade? att veta... har ni hört nått så dumt?!

De är BARN.

Men även för datorintrång som hon utförde när hon olovligen fick tillgång till en av sönernas mobiltelefoner (som var sambons gamla, fortfarande inloggad på messenger) där hon läst rubbet av min och hans konversation. Det fanns en hel del jouicigt och privat mellan mig och sambon där. Nu svartmålar hon oss för allt möjligt taget ur våra PRIVATA diskussioner om allt som rör sex, våra privata dispyter, saker om henne, saker om oss. Och hon har erkänt men ser inte att hon gjort något fel.

• Ess
    Anonym (Oroliga styv) skrev 2017-12-21 17:53:59 följande:

Tack för era svar.. Betyder så mycket för mig.

Däremot tänker min sambo att hon skulle berätta för barnen om vi gör nån form av anmälan mot henne.

Spontant vill jag anmäla henne för manipulering av barnen. Psykisk misshandel, som någon skrev.

De är knäckta. Bräckliga. De skyddar henne. Givet, då hon är den svaga - ensamma. Klart barnen tycker det är jobbigt när mamma säger till den att vi är elaka mot henne.

Hon ska dessutom berättat ALLT om vad som sades på samarbetssamtalen mellan sambon och henne. För de ?förtjänade? att veta... har ni hört nått så dumt?!

De är BARN.

Men även för datorintrång som hon utförde när hon olovligen fick tillgång till en av sönernas mobiltelefoner (som var sambons gamla, fortfarande inloggad på messenger) där hon läst rubbet av min och hans konversation. Det fanns en hel del jouicigt och privat mellan mig och sambon där. Nu svartmålar hon oss för allt möjligt taget ur våra PRIVATA diskussioner om allt som rör sex, våra privata dispyter, saker om henne, saker om oss. Och hon har erkänt men ser inte att hon gjort något fel.

Ni kommer aldrig att kunna styra över vad mamman säger till barnen, det enda ni kan göra är att lugnt och sakligt förklara omständigheterna kring det de anklagar er för att ha gjort mot mamman.

Man kan få tilldömt i tingsrätten att den andra föräldern enbart får ringa barnen en viss veckodag och ett visst klockslag, om det är för barnens bästa.

Olovligt datorintrång lär det inte va eftersom hon kollade i sin sons mobil.
    Det som var klantigt var att din make skulle gjort en återställning av mobilen innan sonen fick den.
    Tänk på det nästa gång ni ger bort er gamla dator eller mobil.
  • Anonym (Oroliga styv)
    Ess skrev 2017-12-22 08:47:47 följande:

Ni kommer aldrig att kunna styra över vad mamman säger till barnen, det enda ni kan göra är att lugnt och sakligt förklara omständigheterna kring det de anklagar er för att ha gjort mot mamman.

Man kan få tilldömt i tingsrätten att den andra föräldern enbart får ringa barnen en viss veckodag och ett visst klockslag, om det är för barnens bästa.

Olovligt datorintrång lär det inte va eftersom hon kollade i sin sons mobil.

Det som var klantigt var att din make skulle gjort en återställning av mobilen innan sonen fick den.

Tänk på det nästa gång ni ger bort er gamla dator eller mobil.

Sonen tog med telefonen olovligt. Det fanns inget sim-kort. Den var avstängd och orensad. Hon startade den och gick aktivt in i vår messenger-konversation. Sonen använde inte telefonen alls under den veckan, men mamman gjorde.

Enligt vad jag kan läsa mig till så får man inte gå in i andras meddelanden om det så ligger öppet framför dig. Som någon inom polisen skrivit på en hemsida för att förklara olagligheten:

?Bara för att dörren är upplåst, betyder det inte att du har rätt att gå in..?
  • Ess
    Anonym (Oroliga styv) skrev 2017-12-22 16:12:51 följande:
    Sonen tog med telefonen olovligt. Det fanns inget sim-kort. Den var avstängd och orensad. Hon startade den och gick aktivt in i vår messenger-konversation. Sonen använde inte telefonen alls under den veckan, men mamman gjorde.

Enligt vad jag kan läsa mig till så får man inte gå in i andras meddelanden om det så ligger öppet framför dig. Som någon inom polisen skrivit på en hemsida för att förklara olagligheten:

?Bara för att dörren är upplåst, betyder det inte att du har rätt att gå in..?
    Sonen hade alltså inte fått telefonen, utan stal den?
    Ni vet ju vad ni har med att göra för slags människa, det gäller verkligen att täppa till precis alla vägar. Hon skiter totalt i om det hon gör är rätt eller fel, dessutom så uppnådde hon sitt mål helt utan problem. För om jag inte förstått fel så har ni inte anmält intrånget?
    Tänk som så att ni har "fiendens lakejer" vv, och lägg undan ALLT som kan va känsligt om det kommer i fel händer.
Svar på tråden Hjälp! Biomamma raserar allt..