När det sexuella uppvaknandet uteblir
Jag vet egentligen inte vad jag vill med tråden, dela med mig? Jag är asexuell (spoiler).
Om du orkar läsa, varsågod:
Jag.
Bra barndom (underbar barndom), många vänner, inga bekymmer.
Mitt första minne av sexuella saker är från lågstadiet. Jag hade samma löjliga fas när jag var 9 som alla andra i min klass, alla skulle skämta om och rynka på näsan åt sex. Jag minns inte hur vi kom över informationen om de olika ställningarna osv, men oj vad kul och äckligt det var att skoja om.
Precis som hos alla andra som kom och gick den fasen, allt gick tillbaka till normalen och jag tänkte inte mer på sex i låg och mellanstadiet.
När högstadiet började så började pratet om mer seriös attraktion till andra människor mellan mina vänner. Det tog lång tid innan jag uppfattade att det var en annan ton i samtalen, jag hängde på, om jag var fast på en öde ö, ja då var jag väl helst med S, för han såg vårdad ut och var snäll.
Personer brukade, nästan skrytande, dela med sig av deras "äventyr", hur de hade tappat trosor och oj vad pinsamt att *han* hade sett osv osv. Jag förstod aldrig varför de försatt sig i sådana situationer, och jag förstod inte varför de delade med sig, avfärdade det som "de vill vara coola och verka vuxna" då alkohol ofta ingick i berättelserna.
Började gymnasiet, gick i en bra och lugn klass, sexprat och allmänt relationssnack försvann i och med att det var en annan miljö.
Blir ihop med en kille för att han säger att han är kär i mig, det var ju så smickrande! Han var en vän och egentligen aldrig mer än en vän för mig, men han fick titeln pojkvän. Vi testade många olika saker av nyfikenhet och för att vi var medvetna om sexdebuts-medelåldern (man vill ju inte vara "sämre"?), det visade sig att ingen av oss var förtjust i det mer komplicerade, det gav ju ingenting. Att hålla hand och ge en puss på munnen räckte.
Efter 2 år tillsammans gör jag slut.
Sedan händer det, när jag är 18-19 år, jag hittar ett ord på nätet. Asexuell.
Jag minns inte exakt hur jag kom över ordet, men det var en underlig upptäckt. Definitionen beskrev ju bara vad jag tyckte var helt normalt, det var jag, men det gjorde ju att jag insåg något annat: alla andra (en klar majoritet, i alla fall) känner saker som jag inte gör.
Jag hade inte haft en aning om att folk kände en dragning, ett behov, åtrå osv. Jag fattade det inte innan dess, det var liksom inget som fanns i min värld, jag brukade tolka det hela som ett skådespeleri, ett spel, en lek, inte något som var "verkligt". Nu var det helt plötsligt verkligt?
Jag var äcklad ett tag efteråt, förstod mig liksom inte på det, men blev ihop med en kille när jag var 20 av samma anledning som förra.
"Jag älskar dig", sa han. Återigen, jag var smickrad, dessutom var det ett tag sedan jag hade en nära vän, och en relation visste jag ju sedan innan att den garanterade en kontakt, en person som blir ens bästis och som man pratar med varje dag om ALLT! Så absolut, "Jag älskar dig med", sa jag.
Den här killen var min första upplevelse av vad heterosexuell egentligen innebär. Även om jag hade förstått att jag inte kände saker andra kände så hade jag grovt underskattat hur dessa känslor kan uttryckas hos de som känner dem. Jag stod inte ut, jag lämnade honom.
Nu har det gått flera år, jag är idag 26. Jag tycker fortfarande att det är underligt hur det där sexuella uppvaknandet bara ... uteblev. Hur blir det så, liksom?
Jag fick för nåt år sedan kontakt med min första pojkvän igen. Efter lite vardagsprat så visar det sig att han också är asexuell. Komiskt. Två asexuella personer provade alltså på saker tillsammans innan de var medvetna om hur det låg till, men det antar jag förklarar hur jag kunde vara med honom i 2 år utan att känna obehag. Det som skiljer oss åt är dock att han verkar kunna bli kär, jag har aldrig varit kär.
Kan man bli kär för första gången om man är 26+ eller innebär det att det aldrig kommer hända? Jag hoppas att det aldrig händer, jag har en känsla av att det skulle ge mer bekymmer än glädje för en sådan som jag.
Jag antar att en anledning till att jag skrev ner allt det här var för att jag råkade snubbla in på 1177s sida om sexuell läggning, där asexualitet inte nämns. Om det inte är en sexuell läggning, eller avsaknad av sexuell läggning, vad är det då? Kollade vidare och ser att de har en separat sida om asexualitet, hur lätt är den att hitta om man inte redan kan ordet?
Jag vet att innan jag visste så kryssade jag i "heterosexuell" på anonyma undersökningar i skolan, det var ju det man var om man inte var annorlunda, och det var ju inte jag, tyckte jag. De som inte var heterosexuella verkade ju veta om det, och det visste inte jag, så självklart var jag heterosexuell.
Jag hoppas att det ges bättre information på sexualundervisningen numera.