• Anonym (Förtvivlad)

Sonen har fått syskon - får inte vara hemma när pappan jobbar borta

Sonen kom hem till mig idag för helgumgänge och berättar det jag haft på känn ett bra tag. Han måste bo hos farmor när pappan jobbar, för styvmamman har en bebis att ta hand om och vill inte ha honom där.

Har påtalat flera gånger att det är bättre att pojken bor hos mig, eftersom pappan jobbar 25 mil bort på veckorna och pojken mest ändå verkar bo hos farmor, men han vill inte ta diskussionen ens. Pojken är tydlig med att han vill bo hos mig.

Vad göra?

• Svar på tråden Sonen har fått syskon - får inte vara hemma när pappan jobbar borta
  • Ess
    Anonym (Ellinor) skrev 2017-12-08 19:39:31 följande:

Låter ju helt klart bäst att sonen skulle flytta hem till dig. Det är ju inte rätt att han måste regelbundet lämna sitt hem för att pappas nya inte vill ha honom där. Sen är det ju inte heller rätt att farmor i princip ska bli förälder på nytt. Hon kanske älskar att ha honom där, men en 8-åring kräver ju ändå en del jobb och tid, som farmor eg. inte ska behöva ge.

Vad har pappan sagt om det här?

Att han får lämna hemmet är uteslutande pappans ansvar. Han får söka annat jobb och va hemma mer. Både pappan och ts är ensamstående föräldrar åt sonen och då får ju en barnvakt rycka in, gissningsvis så har inte pappans sambo någon lust att va ensam "förälder"/barnvakt åt någon annans barn.
  • Ess
    Queennr1 skrev 2017-12-08 20:03:32 följande:

Kanske farmor går att ha en dialog med?

Det kan ev va en väg att gå.
  • smulpaj01
    Ess skrev 2017-12-08 20:34:10 följande:
    Att han får lämna hemmet är uteslutande pappans ansvar. Han får söka annat jobb och va hemma mer. Både pappan och ts är ensamstående föräldrar åt sonen och då får ju en barnvakt rycka in, gissningsvis så har inte pappans sambo någon lust att va ensam "förälder"/barnvakt åt någon annans barn.
    Så tycker du, det vi alla som varit på fl ett tag.
    Men vi är också många som inte skaffar nya ungar med en pappa om man orkar med den familj man försöker gå in i!
    Tragisk situation och jag hoppas ts barn får bo med mamma och slippa styvtanten.
  • smulpaj01
    Tillägg till mitt förra inlägg. Håller verkligen med dig!!!

Pappan får skaffa annat jobb och ta hand om alla sina avkommor
  • Ess
    smulpaj01 skrev 2017-12-08 20:49:45 följande:
    Så tycker du, det vi alla som varit på fl ett tag.
    Men vi är också många som inte skaffar nya ungar med en pappa om man orkar med den familj man försöker gå in i!
    Tragisk situation och jag hoppas ts barn får bo med mamma och slippa styvtanten.
    Sambon tar hand om sitt barn, det är pappan som väljer att jobba borta framför att ta hand om sitt barn själv. 
    Mycket riktigt så hade inte jag heller ställt upp och tagit hand om hans unge, så det hade fått bli barnvakt eller flytt till mamman här med.
  • Ess
    smulpaj01 skrev 2017-12-08 20:51:20 följande:
    Tillägg till mitt förra inlägg. Håller verkligen med dig!!!

Pappan får skaffa annat jobb och ta hand om alla sina avkommor
    Jag fattar inte riktigt hur han tänker. Det första jag hade gjort i hans sits hade varit att söka ett jobb där jag var hemma om kvällarna och som faktiskt hade funkat med att jag blivit ensamstående heltidsförälder.
    Om sonen själv vill flytta till mamman så ser jag ingen anledning för pappan att vägra, om det inte är så att han gör det för att jäklas.
  • Anonym (Förtvivlad)

Nu har sonen åt tillbaka till pappa. Sonen berättade för mig att han var rädd för att han aldrig ska få träffa pappa igen om han flyttar hit. Jag frågade varför han tror det. Sonen berättade då för mig att pappan ska ha sagt såhär:

?Du får bo hos mamma om du vill men då kan du glömma mig och så kan ****** bli din nya pappa?

• Ess
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2017-12-10 17:55:06 följande:

Nu har sonen åt tillbaka till pappa. Sonen berättade för mig att han var rädd för att han aldrig ska få träffa pappa igen om han flyttar hit. Jag frågade varför han tror det. Sonen berättade då för mig att pappan ska ha sagt såhär:

?Du får bo hos mamma om du vill men då kan du glömma mig och så kan ****** bli din nya pappa?

Det var ett riktigt bottennapp av honom. Men tyvärr är vissa sådana att dom inte backar för att skada sina egna barn för att få sin vilja igenom.

• nevermind

Men va fan?!?!
  • Anonym (S)

Stackars stackars lilla barn. Fy fan för en del vuxna..
  • Ester69

Verkligen dåligt av pappan. Men varför lägger du denna tråd under styvförälder när det uppenbarligen är ditt ex som är problemet?
  • Anonym (bästa)
    Det bästa vore såklart att pojken bor med mamman och kommer till pappan på helgerna när pappan är hemma.

Visst är det pappans ansvar att skaffa barnvakt, men ett barn kan inte ha barnvakt hela veckorna när föräldern jobbar borta, det närmar sig vanvård och psykologisk misshandel.
  • Ess
    Anonym (bästa) skrev 2017-12-11 10:51:29 följande:
    Det bästa vore såklart att pojken bor med mamman och kommer till pappan på helgerna när pappan är hemma.

Visst är det pappans ansvar att skaffa barnvakt, men ett barn kan inte ha barnvakt hela veckorna när föräldern jobbar borta, det närmar sig vanvård och psykologisk misshandel.
    Jag håller med dig att det är rätt onödigt att kräva vv när man inte ens är hemma.
  • Ess
    Ester69 skrev 2017-12-11 10:45:57 följande:
    Verkligen dåligt av pappan. Men varför lägger du denna tråd under styvförälder när det uppenbarligen är ditt ex som är problemet?
    Nä det är ju pappan som är problemet, när han kräver vv utan att ens va hemma.
    Jag förstår fullt ut att hans sambo inte vill ha hans barn vv, det är ju inte hon som är förälder åt killen.
Svar på tråden Sonen har fått syskon - får inte vara hemma när pappan jobbar borta