• Anonym (Förtvivlad)

Sonen har fått syskon - får inte vara hemma när pappan jobbar borta

Sonen kom hem till mig idag för helgumgänge och berättar det jag haft på känn ett bra tag. Han måste bo hos farmor när pappan jobbar, för styvmamman har en bebis att ta hand om och vill inte ha honom där.

Har påtalat flera gånger att det är bättre att pojken bor hos mig, eftersom pappan jobbar 25 mil bort på veckorna och pojken mest ändå verkar bo hos farmor, men han vill inte ta diskussionen ens. Pojken är tydlig med att han vill bo hos mig.

Vad göra?

• Svar på tråden Sonen har fått syskon - får inte vara hemma när pappan jobbar borta
  • Meriall

Okej då förstår jag. Om pappan vägrar så ta till familjerätten. Det verkar ju mkt bättre att han bor hos dig än hos sin farmor, det kommer de nog också tycka, speciellt om han själv vill bo hos dig. 

• Anonym (Fhjhg)

Men är det inte bättre att sonen är hos farmor än hos bonusmamman? Håller med om att föräldrarna är första valet, men om det inte funkar eftersom både du och pappan arbetar på annan ort, är väl farmor ett bra andrahandsval?

• Anonym (Förtvivlad)
    Meriall skrev 2017-12-08 16:23:01 följande:

Okej då förstår jag. Om pappan vägrar så ta till familjerätten. Det verkar ju mkt bättre att han bor hos dig än hos sin farmor, det kommer de nog också tycka, speciellt om han själv vill bo hos dig. 

Kan familjerätten ta beslut över pappans huvud? Har för mig att de bara kan ge råd, men inte ta beslut?
  • Kjell2
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2017-12-08 16:24:52 följande:

Kan familjerätten ta beslut över pappans huvud? Har för mig att de bara kan ge råd, men inte ta beslut?

Stämmer. Vill du få ett beslut mot pappans vilja får du vända dig till tingsrätten.
  • Anonym (Förtvivlad)
    Anonym (Fhjhg) skrev 2017-12-08 16:24:16 följande:

Men är det inte bättre att sonen är hos farmor än hos bonusmamman? Håller med om att föräldrarna är första valet, men om det inte funkar eftersom både du och pappan arbetar på annan ort, är väl farmor ett bra andrahandsval?

Jag jobbar inärheten av mitt hem. Självklart tror jag inte att pojken far illa av att vara hos sin farmor. Det är situationen i hans hem som är långtifrån okej.
  • Anonym (nn)
    Kjell2 skrev 2017-12-08 16:09:34 följande:

Du tar en dialog med pappan. Funkar inte det familjerätten, funkar inte det tingsrätten.

Självklart ska pojken bo hos dig.
    Prata med pappa, annars går du till familjerätten och sedan till tingsrätten.
    Kämpa för din son.
  • Ess
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2017-12-08 16:27:03 följande:
    Jag jobbar inärheten av mitt hem. Självklart tror jag inte att pojken far illa av att vara hos sin farmor. Det är situationen i hans hem som är långtifrån okej.
    Jag förstår inte riktigt varför du tar upp att pappans sambo inte vill ha sonen boende hos sig när pappan jobbar borta?
    Det är inte relevant överhuvudtaget. Det viktiga är du och pappan som är ansvariga för sonen. Pappan tar sitt ansvar för sonen när han lämnar honom till farmor, och du skriver själv att han har det bra där.
    Vill du ha boendet så bör du ta hjälp av kunnigt folk eftersom pappan inte går med på det frivilligt.
    Men min personliga åsikt är att du bör få boendet eftersom pappan inte är hemma så mycket. Det känns mer som att han säger nej för att jävlas.
  • Anonym (Ellinor)

Låter ju helt klart bäst att sonen skulle flytta hem till dig. Det är ju inte rätt att han måste regelbundet lämna sitt hem för att pappas nya inte vill ha honom där. Sen är det ju inte heller rätt att farmor i princip ska bli förälder på nytt. Hon kanske älskar att ha honom där, men en 8-åring kräver ju ändå en del jobb och tid, som farmor eg. inte ska behöva ge.

Vad har pappan sagt om det här?

• Anonym (mmm)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2017-12-08 16:24:52 följande:
    Man kan göra ett skriftligt avtal hos familjerätten och då är det juridiskt lika bindande som ett i tingsrätten men man slipper process och kostnader för detta. Men så klart måste pappan gå med på det. Går han inte med på det efter diskussion är det som Kjell skriver. Men det kan ju vara så att pappan går med på det efter att ni diskuterat hos familjerätten + att barnet vill det själv. 
Svar på tråden Sonen har fått syskon - får inte vara hemma när pappan jobbar borta