• blavitt81

Fråga om Föräldrardagar

Hejsan!

Ny här på sidan och det skall bli kul att läsa och följa forumet

Jag och min sambo väntar tvillingar i februari och längtan är minst sagt STOR. Vi har börjat prata lite om föräldrardagar/penning och det är här Ni kommer in i bilden För att få 80% av de man normalt tjänar - behöver man ta ut fem eller sju föräldrardagar? Alltså tar man ut föräldraledighet för bara de dagar man skulle jobbar (t.ex måndag till fredag) eller gäller det hela veckan oavsett arbetsdag eller inte?

Ha det Gött

/Johan

• Svar på tråden Fråga om Föräldrardagar
  • nnnnnnnn
    Annelie 76 skrev 2017-11-12 08:25:18 följande:
    Du har laglig rätt att jobba 80% när du har småbarn. Vill du jobba mindre (tex 50%) kan din arbetsgivare säga nej.
    Tills barnet är 8 år, men bara om du INTE har FP-dagar kvar att ta ut.
    Har du sparat FP-dagar och tar ut dessa så kan du själv välja om du vill jobba 0%, 25% osv. Valfritt! Så länge du har dagar kvar att ta ut.
    AG kan INTE neka dej ledighet så länge du har dagar kvar...
  • Seven Costanza
    Annelie 76 skrev 2017-11-12 08:25:18 följande:

Du har laglig rätt att jobba 80% när du har småbarn. Vill du jobba mindre (tex 50%) kan din arbetsgivare säga nej.

Nej, om man inte fyller upp med FP har man rätt att minska sin arbetstid med en fjärdedel, dvs jobbar man heltid får man minska till 75% om man har barn under åtta år (tolv år i vissa kollektivavtal). Om man fyller upp med föräldradagar får man som nnnnn skriver jobba hur lite man vill. Jag jobbar tex 60% just nu och tar ut 40% FP (totalt två dagar per vecka) dels för rätten att vara ledig mer än 25% och dels för att skydda SGI.
  • Seven Costanza

Generellt vill jag dock rekommendera TS att (som andra skrivit) inte tänka på hur man får ut 80% av sin inkomst utan tvärtom ta ut så lite föräldrapenning som möjligt under första året när båda föräldrarna har rätt att vara hemma hur mycket de vill UTAN att ta ut föräldrapenning. Bättre att spara dagar till senare om man kan.

• Anotherone
    Seven Costanza skrev 2017-11-12 10:06:28 följande:

Generellt vill jag dock rekommendera TS att (som andra skrivit) inte tänka på hur man får ut 80% av sin inkomst utan tvärtom ta ut så lite föräldrapenning som möjligt under första året när båda föräldrarna har rätt att vara hemma hur mycket de vill UTAN att ta ut föräldrapenning. Bättre att spara dagar till senare om man kan.

Bästa tipset!

Eftersom rätten till ledighet efter barnet blivit 18 mån är starkt kopplad till att man har fp-dagar kvar, har vi resonerat som så att dagarna är mer värda för oss senare så att vi kan ta ut dem tex på loven. Än att plocka massa dagar när barnet är litet. Jag är f-ledig med en snart sex månader gammal plutt och tycker att det är rätt lätt att snåla in på saker när bebisen är så pass liten.
  • blavitt81

Vi planerar att vara hemma gemensamt de första månaderna.

Jag jobbar rullande skift enligt följande:

Vecka ett: 4 st arbetspass.

Vecka två: 5 st arbetspass.

Vecka tre: 5 st arbetspass, varav två stycken är 12-timmarspass.

Vecka fyra: 5 st arbetspass, varav två stycken är 12-timmarspass.

Vecka fem: 0 st arbetspass

Hur funkar det under veckan jag är helt ledig? Behöver man ta ut några föräldrardagar denna vecka för att få ersättning då jag ändå annars skulle vara ledig?

/ Johan

• Jemp
    blavitt81 skrev 2017-11-12 23:16:46 följande:

Vi planerar att vara hemma gemensamt de första månaderna.

Jag jobbar rullande skift enligt följande:

Vecka ett: 4 st arbetspass.

Vecka två: 5 st arbetspass.

Vecka tre: 5 st arbetspass, varav två stycken är 12-timmarspass.

Vecka fyra: 5 st arbetspass, varav två stycken är 12-timmarspass.

Vecka fem: 0 st arbetspass

Hur funkar det under veckan jag är helt ledig? Behöver man ta ut några föräldrardagar denna vecka för att få ersättning då jag ändå annars skulle vara ledig?

/ Johan

Ja jag utgår från att du inte får nån lön från jobbet för den veckan när du är ledig de andra. Hur många föräldradagar du ska ta ut väljer du själv. Första 12 mån behöver du inte ta ut några alls (om du skulle klara dig ekonomiskt ändå). Så länge du inte jobbar och tar fp samma dag får du göra som du vill (bortsett från att det finns bestämmelser kring att ta ut SGI-dagar och jobba fem dagar i veckan).
  • Jemp

Kolla även upp din arbetsgivares försäkringar.

Har du kollektivavtal, eller om arbetsgivaren ändå har tecknat det, betalar AFA ut pengar utöver föräldrapenningen. Hur mycket och hur många dagar beror på avtal och hur länge du varit anställd.

• Anotherone
    Jemp skrev 2017-11-12 23:27:23 följande:

Ja jag utgår från att du inte får nån lön från jobbet för den veckan när du är ledig de andra.

Det tror jag inte man ska utgå ifrån. Är man fast anställd med ett schema som är arbetsfritt en period så har man ju ändå samma lön. Det är bara det att arbetets art är sådan att schemaläggningen ser ut på det viset.
  • Jemp
    Anotherone skrev 2017-11-13 08:58:59 följande:

Det tror jag inte man ska utgå ifrån. Är man fast anställd med ett schema som är arbetsfritt en period så har man ju ändå samma lön. Det är bara det att arbetets art är sådan att schemaläggningen ser ut på det viset.

Fast löneavdrag brukar ju göras per arbetsdag.
  • ABC73

Kolla också om du får ut föräldralön från företaget du jobbar på. En del företag fyller upp till 90% av lönen.

Kolla också upp reglerna för tvillingar angående antal dagar etc

• ABC73

Veckan du inte är schemalagd kan du eventuellt få ut pengar från FK och jobbet. Finns någon regel som gör att man kan få FP samtligt som lön om man ej är schemalagd på 5 dagar.

• Anotherone
    Jemp skrev 2017-11-13 10:16:26 följande:

Fast löneavdrag brukar ju göras per arbetsdag.

Är man schemalagt arbetsfri (=ledig) görs inget löneavdrag.

Däremot som någon skrev nyss så kan man ha rätt att ta ut fp ändå, under vissa förutsättningar.
  • Jemp
    Anotherone skrev 2017-11-13 10:33:50 följande:

Är man schemalagt arbetsfri (=ledig) görs inget löneavdrag.

Däremot som någon skrev nyss så kan man ha rätt att ta ut fp ändå, under vissa förutsättningar.

Kan ts få 20% av sin lön som föräldraledig är det ju bra för honom och värt att kolla upp. Jag har aldrig hört talas om det. Kolla då också upp ifall det räknas som olika fl-perioder, man får ju inte ha (eller är inte garanterad i alla fall) för många på ett år.
Svar på tråden Fråga om Föräldrardagar