• faren

Vilken hund passar bäst, till min anhöriga som snart går i pension?

{#emotions_dlg.flower}Hjärta Hej alla, och trevlig och mysig helg på er alla!

Nu är det såhär, att jag en nära anhörig som snart går i pension. Hon är frisk och kry, egentligen, men ingen sprinter, hon älskar att cykla, och ta långpromenader.

Om några månader går honi pension, och kommer nog att sakna all det sociala man har, när man har jobbat på samma ställe i åratal.

Hon har nu berättat för mig att hon mycket gärna vill ha en liten hundvalp att ta hand om, som kan ge henne en "spark där bak", så hon måste ut och gå, eller cykla varje dag, flera gånger om dagen. Hon har alltid haft ett väldigt rötligt jobb, och har bra kondition. Hon är nog mest ute efter en ganska lugn hundtyp, som inte kräver långa löpturer i skogen?

Hon har haft hund för många år sedan, och hon har ett väldigt lugnt och stabilt sinne. Hon drömmer just nu om en hund som bara lunkar efter henne när hon cycklar, eller som man måste ha i snor. Hon är väldigt bestämt.

Hon har nu "snöat" in sig på fransk bulldogg, vilket, efter att ha googlat en del, kanske kunde passa just hennes temperament?

Ni som har efarenhet av fransk bulldog, kan ni berätta lite? Eller kan det finnas andra hundraser, och allrahelst blandraser, som skulle passa?

Det skall vara en "lugn", och gärna ganska lat blandning. Fostran är det inget problem med, och är väl medveten om vad det kan kosta i  försäkringar, veterinär, o.sv. Hon är så älskvärd, men bestämd ock konkret. Vill gärna ge henne denna lilla vän, men "vem" skall jag satsa på? Hane eller hona?

1000 tack, för ev.t svar. (Har själv ingen erfarenhet av att ha hund.)

• Svar på tråden Vilken hund passar bäst, till min anhöriga som snart går i pension?
  • faren

Det är kanske dens förfäder då, som jag kommer ihåg? Collie? Ja, det är fina hundar, men de har väldigt mycket päls, som man måste borsta, dagligen? Hon gillar ju att gå långpromenader i skogen, och då är det väl stor risk för fästningar, om man har så lång päls?

Nähh, jag blir bara mera och mera förvirrat? Tror jag skall försöka att hitta ett litet gatukryss, släthårig, så hon kan borsta, bäst hon vill, men alla de olika raser som ni har rekommenderat har gett mig mig jättemycket feedback! Tror nog jag skall hitta en "mix", av alla era förslag, det kanske finns?

Som sagt har jag bara erfarenhet av en enda hund. Den skulle användas till jakt, men det var en mix, den älskade mig, men den morrade lite, om den såg en kanin! Jag var dens husse, en kort tid.

Så det min anhöriga vill ha, är en en liten kammrat, som bara lunkar efter henne när hon cyklar, inte kraffsar sönder hela lägenheten, och äter upp alla strumpor, en klok, och lugn liten hund, bara.

Jag vet ju inte hur gammal hon blir? Men deet kommer att bli mitt ansvar, så det skall ju bara vara hennes hund, hon skall stå för matkostnader till den, av hennes lilla ynka pension, som hon kommer att få.

Det är ett ansvar som jag får ta på mig i kanske 13 år?

• Pedalen
    Aniiee skrev 2017-09-30 13:24:24 följande:
    Det var väst vad stora Shelties =P Min väger bara 4.5 kg,.....
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
    Jag har haft två, en lite mindre (35 cm) och en lite större (45 cm)
    Den lille vägde runt 7-8 kg, den store ligger på ca 10 kg. Hanhundar. Har dock träffat tikar som är mkt mindre!
  • Dexter dot com
    faren skrev 2017-09-30 14:23:02 följande:

Det är kanske dens förfäder då, som jag kommer ihåg? Collie? Ja, det är fina hundar, men de har väldigt mycket päls, som man måste borsta, dagligen? Hon gillar ju att gå långpromenader i skogen, och då är det väl stor risk för fästningar, om man har så lång päls?

Nähh, jag blir bara mera och mera förvirrat? Tror jag skall försöka att hitta ett litet gatukryss, släthårig, så hon kan borsta, bäst hon vill, men alla de olika raser som ni har rekommenderat har gett mig mig jättemycket feedback! Tror nog jag skall hitta en "mix", av alla era förslag, det kanske finns?

Som sagt har jag bara erfarenhet av en enda hund. Den skulle användas till jakt, men det var en mix, den älskade mig, men den morrade lite, om den såg en kanin! Jag var dens husse, en kort tid.

Så det min anhöriga vill ha, är en en liten kammrat, som bara lunkar efter henne när hon cyklar, inte kraffsar sönder hela lägenheten, och äter upp alla strumpor, en klok, och lugn liten hund, bara.

Jag vet ju inte hur gammal hon blir? Men deet kommer att bli mitt ansvar, så det skall ju bara vara hennes hund, hon skall stå för matkostnader till den, av hennes lilla ynka pension, som hon kommer att få.

Gulligt av dig att stå för dins väns kostnader men har du en rejäl buffet som du kan lägga på hunden varje månad om det visar sig att den tex behöver opereras med lång rehab efteråt, den är allergisk, behöver livslång medicinering med regelbundna provtagningar/undersökningar mm ? Det kan röra sig om väldigt stora summor under en lång tid.
    Ser att du funderar på en omplacering för att den då "skulle vara klar" vilket inte alls är säkert. Många omplaceringar måste man börja om med när det tex kommer till ensamhetsträning och rumsrenhetsträning vilket är viktigt att tänka på. Många omplaceringar har inte heller haft det lätt innan och är osäkra och otygga individer vilket kräver erfarenhet och kunskap att hantera och jobba bort.
  • faren

Jo då, jag tror nog jag vet vad det innebär. Men det har jag ju redan tagit på mig, hon är den enda jag har kvar i släkten, så därför gjorde jag denna tråden, har liksom inga kontakter med kvinnor, och hur ni ser på alla små detaljer, som kan uppstå, när man bara är killar, i familjen,

1000, tack, alla vänliga, som har svarat i min lilla "hundtråd", och nej, det kommer nog inte AT bli en "fralla"! Stackars små! Googlade lite på dem sen, är de är inavlade? Inte konstigt då, om de får gå till VT, väldigt ofta?

• DeathByPickles
    faren skrev 2017-09-30 19:48:39 följande:

Jo då, jag tror nog jag vet vad det innebär. Men det har jag ju redan tagit på mig, hon är den enda jag har kvar i släkten, så därför gjorde jag denna tråden, har liksom inga kontakter med kvinnor, och hur ni ser på alla små detaljer, som kan uppstå, när man bara är killar, i familjen,

1000, tack, alla vänliga, som har svarat i min lilla "hundtråd", och nej, det kommer nog inte AT bli en "fralla"! Stackars små! Googlade lite på dem sen, är de är inavlade? Inte konstigt då, om de får gå till VT, väldigt ofta?

Inte nödvändigtvis inavlade, men definitivt till stor del Felavlade. 

Försök föreställa dig att andas genom de här näsborrarna:

upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/18/Gonta_French_Bulldog.jpg/800px-Gonta_French_Bulldog.jpg

Jämfört med de här: 
    images.cdn.yle.fi/image/upload/fl_keep_iptc,f_auto,fl_progressive/q_88/w_3200/w_3200,h_1802,c_crop,x_0,y_80/w_1100/v1445254768/14-svyle-2539405624d62c1158f.jpg

Och långt ifrån alla vuna omplaceringar har tungt bagage. Att ta över en hund från kennel eller privatperson kan vara både lättsamt och belönande. :) 

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • DeathByPickles

Och andningen är bara ETT av den franska bulldoggens många hälsoproblem. 

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Grus grus

Man kan inte cykla med en engelsk bulldog. Den orkar inte det. Max är ganska representativ för rasen, haha! En lugn promenad i trädgården räcker. Så det kanske blir lite för latmask. Tycker absolut du ska kolla hundstallet till exempel. Där blir det ju inte en speciell ras, utan mer ett temperament som funkar. Det som talar för att man skulle skaffa renrasig är väl att det skulle kanske vara roligt med hundutställning och sånt när man är pensionär. Det är väldigt kul med hundutställning!

online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • Alessia

Fransk bulldog är ingen cykelhund såvida man inte har den cykelkorgen förstås. Hur mycket kan den här damen om hundar och hundraser egentligen? Trubbnosarna är inte friska raser även om det finns friska exemplar i rasen. Dyra är de också i inköp och våldsamt dyra att försäkra.Ingen av de mindre trubbnosraserna inklusive engelsk bulldog är cykelhundar.eller ens motionshundar utöver rimliga promenader. De kommer inte att klara cykelträning, för de har alla mer eller mindre påtagliga problem med andningen. Boxer, ja, om den är frisk,  men då får damen en  rätt stor, stark och "vild" sak i kopplet och cykla utan koppel tillrådes inte ,utom på skogsvägar där ingen trafik kan förväntas.
    Lämpliga raser för äldre dam med rörelsebehov just nu (det kan ändras, hon blir inte yngre) är mellanpudel (piggelin, rörlig) shetland sheepdog (samma) jack russelterrier, mellanschnauzer. Samtliga pigga på att röra på sig.

• Alessia
    kos skrev 2017-09-30 02:59:30 följande:

jag gillar cocker-spaniel också men jag skulle inte köpa en då det tydligen är vanligt med hjärtproblem.
    sedan kanske det är bättre att hon skaffar en mindre krävande hund i "grupp 9" som hon kan ha i cykelkorgen när hon vill ut och cykla men som klarar en långpromenad om hon så önskar att ta sig en.
    jag har själv letat efter en ras som tillhör grupp 9 men då en som klarade milslånga promenader men efter jag slet av en muskel i ryggen så blir promenaderna så korta så jag får vänta med hund.

Cocker har väl generellt inga hjärtproblem. Du tänker nog på cavalier som ju också är en spanielras. 
  • faren
    Alessia skrev 2017-10-01 15:09:50 följande:

Fransk bulldog är ingen cykelhund såvida man inte har den cykelkorgen förstås. Hur mycket kan den här damen om hundar och hundraser egentligen? Trubbnosarna är inte friska raser även om det finns friska exemplar i rasen. Dyra är de också i inköp och våldsamt dyra att försäkra.Ingen av de mindre trubbnosraserna inklusive engelsk bulldog är cykelhundar.eller ens motionshundar utöver rimliga promenader. De kommer inte att klara cykelträning, för de har alla mer eller mindre påtagliga problem med andningen. Boxer, ja, om den är frisk,  men då får damen en  rätt stor, stark och "vild" sak i kopplet och cykla utan koppel tillrådes inte ,utom på skogsvägar där ingen trafik kan förväntas.

Lämpliga raser för äldre dam med rörelsebehov just nu (det kan ändras, hon blir inte yngre) är mellanpudel (piggelin, rörlig) shetland sheepdog (samma) jack russelterrier, mellanschnauzer. Samtliga pigga på att röra på sig.

Ha ha, nej den var bra den med cykelkorgen! Nu har jag bestämd mig! Det kommer att bli en hund som redan finns, och som behöver ett nytt hem! Efter en övertalningsprocess har min anhöriga nu ändrat sig helt, och tycker det är det bästa! Tack vara alla eran tips och råd!
  • sextiotalist
    Aniiee skrev 2017-09-29 20:25:26 följande:

Shetland Sheepdog.

Bra storlek (inte så små, men väger inte mycket)
    Hänger jättegärna med på långpromenader.
    Ligger jättegärna i soffan och myser hela dagen.
    Supersmart så lättlärd
    Kräver ingen överdriven pälsvård även om det ser ut så.
    Friska som få
    Stabil, lojal och lagom social mot andra

Fransk bulldogg går bort för mig pga hälsoproblemen, som inte är få. värst är att många har andningssvårigheter. 

Blandraser har jag inget emot i princip, men eftersom man inte vet vad man får varesig fysiskt eller psykiskt ska man tänka många gånger innan man tar en sån. Det kan bli väldigt dyrt och kräva väldigt mycket jobb. Eller så får man världens enklaste, friskaste hund. Svårt att veta.

Instämmer, det är en toppenhund, förutom att de kan vara lite skälliga. Men underbar hundras.
    Min mamma hade en sådan hund och han anpassade sig till oss, som var mer fysiskt aktiva och till mamma som absolut inte var det
  • sextiotalist
    faren skrev 2017-09-30 14:23:02 följande:

Collien och Shetland Sheepdog är inte släkt, även om man skulle tro det.
  • faren

Ja, minicollie/blandat med någonting? Hund kommer det att bli! 1000 tack igen för att ni avrådde mig från fransk bulldogg! Har googlat en del, och de kan ju ha riktigt många problem! Stackars dem, de verkar vara väldigt inavlade! Det är ju hemskt!

• micromat

Men alltså tänk på att hunden ska passa den människan. Min veterligen är det ganska stor skillnad på en fransk bulldog och en shetland shepdog iaf om man går efter temprament osv.

Ts det bästa du kan göra är ju att vara ett stöd för din vän i rasvalet. Jag skulle inte välja en blandras men det är jag.

Kolla in rasgrupp 9 på skk.se

• sextiotalist
    micromat skrev 2017-10-08 08:42:18 följande:

Men alltså tänk på att hunden ska passa den människan. Min veterligen är det ganska stor skillnad på en fransk bulldog och en shetland shepdog iaf om man går efter temprament osv.

Ts det bästa du kan göra är ju att vara ett stöd för din vän i rasvalet. Jag skulle inte välja en blandras men det är jag.

Kolla in rasgrupp 9 på skk.se

Det underbara med Sheltie är att de passar de flesta, barnfamiljer, pensionärer, soffliggaren, motionären.
  • DeathByPickles
    faren skrev 2017-10-08 07:41:09 följande:

Ja, minicollie/blandat med någonting? Hund kommer det att bli! 1000 tack igen för att ni avrådde mig från fransk bulldogg! Har googlat en del, och de kan ju ha riktigt många problem! Stackars dem, de verkar vara väldigt inavlade! Det är ju hemskt!

Ännu en gång - den franska bulldoggens hälsoproblem beror inte på INavel utan tå att man helt enkelt avlat på fel och extrema exteriörer utan att ta hänsyn till hälsan. Att välja blandras är absolut inte någon slags magisk genväg till att få en frisk hund, tvärtom har du ju ingen aning alls om vilka föräldradjur som använts och ingen chans att kolla upp hälsostatus på dem. Oftast är de varken registrerade eller hälsokollade själva. 

Även blandraser har problem med patella, med höfter och allergier och temperament. Blandrasvalpar föds upp i kopiösa mängder av människor som vill få klirr i kassan och nästan alltid helt utan avelsmål, helt utan att ta i beaktning vad föräldradjuren faktiskt bidrar med.  

Jag står fast vid mitt förslag om en vuxen, fin omplacering. Gärna genom rasklubben om man vill ha renras, men när det handlar om vuxen individ kan man också välja blandras, tycker jag. Hunderns personlighet är etablerad och man kan hälsotesta innan köp. Det är inte samma blanka kort som en valp, och man stöttar inte hoppsanuppfödning.  

Sheltie låter som en finfin ras tycker jag, särskilt en vuxen hund. Eller varför inte dvärgschnauzer? 

Svar på tråden Vilken hund passar bäst, till min anhöriga som snart går i pension?