• faren

Vilken hund passar bäst, till min anhöriga som snart går i pension?

{#emotions_dlg.flower}Hjärta Hej alla, och trevlig och mysig helg på er alla!

Nu är det såhär, att jag en nära anhörig som snart går i pension. Hon är frisk och kry, egentligen, men ingen sprinter, hon älskar att cykla, och ta långpromenader.

Om några månader går honi pension, och kommer nog att sakna all det sociala man har, när man har jobbat på samma ställe i åratal.

Hon har nu berättat för mig att hon mycket gärna vill ha en liten hundvalp att ta hand om, som kan ge henne en "spark där bak", så hon måste ut och gå, eller cykla varje dag, flera gånger om dagen. Hon har alltid haft ett väldigt rötligt jobb, och har bra kondition. Hon är nog mest ute efter en ganska lugn hundtyp, som inte kräver långa löpturer i skogen?

Hon har haft hund för många år sedan, och hon har ett väldigt lugnt och stabilt sinne. Hon drömmer just nu om en hund som bara lunkar efter henne när hon cycklar, eller som man måste ha i snor. Hon är väldigt bestämt.

Hon har nu "snöat" in sig på fransk bulldogg, vilket, efter att ha googlat en del, kanske kunde passa just hennes temperament?

Ni som har efarenhet av fransk bulldog, kan ni berätta lite? Eller kan det finnas andra hundraser, och allrahelst blandraser, som skulle passa?

Det skall vara en "lugn", och gärna ganska lat blandning. Fostran är det inget problem med, och är väl medveten om vad det kan kosta i  försäkringar, veterinär, o.sv. Hon är så älskvärd, men bestämd ock konkret. Vill gärna ge henne denna lilla vän, men "vem" skall jag satsa på? Hane eller hona?

1000 tack, för ev.t svar. (Har själv ingen erfarenhet av att ha hund.)

• Svar på tråden Vilken hund passar bäst, till min anhöriga som snart går i pension?
  • faren
    Grus grus skrev 2017-09-29 22:24:38 följande:

PS. Kriminalserien hade en engelsk bulldog, inte fransk, om vi tänker på samma. Serien hette Rättvisans män, och hunden hette Max.

Ja, möjligen! skall påminna henne om detta! Ha, ha, har något svagt minne nu också, men den var väl otroligt lat? Var det inte den som inte knappt orkade lyfta på rumpan? Men det kanske är något i stil hon vill ha ändå, typ när den blir äldre?

Hon vill ju ut och gå, och hon vill så gärna cykla, men den skall liksom inte springa före henne. Så en "Max", typ hund, är nog det som skulle passa henne! Fast Max, var ju en skådis, och självklart skall en sådan hund ha mycket mera motion, än vad han fick! Men ungefär samma psyke!
  • faren
    DeathByPickles skrev 2017-09-29 22:07:35 följande:

.En blandras med brachycephaliska raser dras med samma hälsorisker som en rensarig hund - sannolikt till och med mer så eftersom de hundar som går till blandrasavel inte hälsotestas och inte har en historik man kan spåra. 

Självklart kan man ha tur och snubbla på en frisk hund, men vill man ha de bästa förutsättningarna för en långlivad livskamrat som hänger på och hänger med har man allt att vinna på att göra efterforskningar - och ibland kanske inse att den hund man ser på TV eller i granngården inte är det man gärna ville tro den är. Det som kallas söta snarkningar eller charmigt hängande tunga kan innebära livslångt lidande för en hund som VILL men inte KAN vara aktiv, till exempel. 

Små krumma raser som frallan har ju också problem med patella och höfter. Allergier verkar också vanligt. 

Och igen - blandraser gör INTE en friskare hund.

Och helt uppriktigt, om man verkligen vill ha en riktigt lat och ickekrävande hund, kanske inte en hund alls? Alternativt en äldre omplacering. 

Väldigt intressant inlägg! skall fundera vidare tack! Man lär sig faktiskt mera, när man frågar dem som har erfarenhet!
  • faren

Av alla hundar, är det nog den JAG älskar mest: Shetland Sheepdog. Den är dock väldigt stor, och ibland kan den inte se ut, därför att dens päls är som den är, Men just den hunden vet jag har ett väldigt speciellt sinne. Den är alldeles för stor, hon skal stå för motionen! Ju större hund, ju mera motion?

• NELJ
    Tihi skrev 2017-09-29 22:33:25 följande:

Cavalier! Bästa, snällaste, smartaste och sötaste hunden. Eller någon annan spaniel. Det finns ett antal att välja mellan i olika storlekar och med olika temperament och behov.

Spanielhundar är väldigt trevliga. Mina föräldrar (pigga pensionärer) har numera en jakt-cocker spaniel. Lagom storlek för att vara en lägenhetshund och pigg och aktiv. Trivs med både långa promenader och cykelturer. Och väldigt söt! :)
  • faren
    DeathByPickles skrev 2017-09-29 22:07:35 följande:

.En blandras med brachycephaliska raser dras med samma hälsorisker som en rensarig hund - sannolikt till och med mer så eftersom de hundar som går till blandrasavel inte hälsotestas och inte har en historik man kan spåra. 

Självklart kan man ha tur och snubbla på en frisk hund, men vill man ha de bästa förutsättningarna för en långlivad livskamrat som hänger på och hänger med har man allt att vinna på att göra efterforskningar - och ibland kanske inse att den hund man ser på TV eller i granngården inte är det man gärna ville tro den är. Det som kallas söta snarkningar eller charmigt hängande tunga kan innebära livslångt lidande för en hund som VILL men inte KAN vara aktiv, till exempel. 

Små krumma raser som frallan har ju också problem med patella och höfter. Allergier verkar också vanligt. 

Och igen - blandraser gör INTE en friskare hund.

Och helt uppriktigt, om man verkligen vill ha en riktigt lat och ickekrävande hund, kanske inte en hund alls? Alternativt en äldre omplacering. 

Jag tror jag skall ge henne en äldre hund! Du har rätt! En som är som hon önskar! Kanske någon liten stackare som har blivit bortlämnat till ett hundhärbärge? En sådan liten (vuxen) bulldogg, som bara  längtar efter en livskamrat, igen? Men den skall ju inte vara för gammal heller. Det måste vara en omplacering! Jag det tror jag hon skulle vilja ha! Då är han ju redan klar? Men hur hittar man en omplaceingshund med bra psyke?

Jag förstår ju att just valptiden, är ungefär det samma som att ha en liten baby, x 10? Eftersom de växer så otroligt fort?

Det här var svårt, hon har bara mig, och allt jag gör, om jag gör fel, blir kanske fel då. Dock tycker  jag att jag vill gå henne till mötes så mycket jag kan.
  • kos

jag gillar cocker-spaniel också men jag skulle inte köpa en då det tydligen är vanligt med hjärtproblem.
    sedan kanske det är bättre att hon skaffar en mindre krävande hund i "grupp 9" som hon kan ha i cykelkorgen när hon vill ut och cykla men som klarar en långpromenad om hon så önskar att ta sig en.
    jag har själv letat efter en ras som tillhör grupp 9 men då en som klarade milslånga promenader men efter jag slet av en muskel i ryggen så blir promenaderna så korta så jag får vänta med hund.

• DeathByPickles
    faren skrev 2017-09-30 00:40:17 följande:
    Jag tror jag skall ge henne en äldre hund! Du har rätt! En som är som hon önskar! Kanske någon liten stackare som har blivit bortlämnat till ett hundhärbärge? En sådan liten (vuxen) bulldogg, som bara  längtar efter en livskamrat, igen? Men den skall ju inte vara för gammal heller. Det måste vara en omplacering! Jag det tror jag hon skulle vilja ha! Då är han ju redan klar? Men hur hittar man en omplaceingshund med bra psyke?

Jag förstår ju att just valptiden, är ungefär det samma som att ha en liten baby, x 10? Eftersom de växer så otroligt fort?

Det här var svårt, hon har bara mig, och allt jag gör, om jag gör fel, blir kanske fel då. Dock tycker  jag att jag vill gå henne till mötes så mycket jag kan.

Valptiden är utan tvekan väldigt intensiv, dessutom går hunden därefter igenom olika faser precis aom alla andra arter gör. Jag tycker att en vuxen omplacering låter som ett jättebra alternativ, men hoppas verkligen att både du och anhörig kan tänka er att se andra raser än bara bulldogs och istället söka rätt individ.

Men om det verkligen är viktig med en särskild ras är rasföreningen den första man ska vända sig till, de kan ofta förmedla omplaceringar. Är det mindre viktigt finns vettiga, svenska organisationer som till exempel Hundstallet. hundstallet.se/

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • DeathByPickles
    kos skrev 2017-09-30 02:59:30 följande:

jag gillar cocker-spaniel också men jag skulle inte köpa en då det tydligen är vanligt med hjärtproblem.
    sedan kanske det är bättre att hon skaffar en mindre krävande hund i "grupp 9" som hon kan ha i cykelkorgen när hon vill ut och cykla men som klarar en långpromenad om hon så önskar att ta sig en.
    jag har själv letat efter en ras som tillhör grupp 9 men då en som klarade milslånga promenader men efter jag slet av en muskel i ryggen så blir promenaderna så korta så jag får vänta med hund.

Samtliga hundar i rasgrupp nio klarar tveklöst av milslånga promenader. En mil promenerar gemene man ganska ledigt på en och en halv-två timmar.
    De enda jag skulle tveka att cykla med överhuvudtaget är just trubbnosarna, som engelsk bulldog, mops och fralla. 
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Aniiee
    Pedalen skrev 2017-09-29 22:30:03 följande:

Säger också shetland sheepdog. Så himla härlig ras! De blir mellan 35-45 cm i mankhöjd, väger runt 8-10 kg men ser tyngre ut pga pälsen. Förvånansvärt lite pälsvård, och ofta friska och krya länge. Uthålliga och smarta. Passar bra som "enmanshund".

Det var väst vad stora Shelties =P Min väger bara 4.5 kg,.....
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Aniiee
    faren skrev 2017-09-30 00:27:43 följande:

Av alla hundar, är det nog den JAG älskar mest: Shetland Sheepdog. Den är dock väldigt stor, och ibland kan den inte se ut, därför att dens päls är som den är, Men just den hunden vet jag har ett väldigt speciellt sinne. Den är alldeles för stor, hon skal stå för motionen! Ju större hund, ju mera motion?

eh, nej, en sheltie är INTE stor, inte någonstans. En sheltie når inte ens upp till ditt knä och ävger typ ingenting. En pensionär kan lätt lyfta upp en sheltie med ena handen. En fralla är lika stor ungefär, och väger oftast MER (de är mer kompakta).

Och vad menar du med "ibland kan den inte se ut"?

Pälsen är som den är, dvs en av de mest lättskötta långhåriga hundar som finns. Jag kammar min sheltie bakom örenen någon gång i veckan, för att den pälsen har en tendens att tovas sig, annars borstar jag bara sporadiskt igenom pälsen (utom när hon fäller, då blir det mer.)

Jag försöker inte övertyga dig att shelties är bäst i världen och alla ska ha en, men feltaktigheter tanker jag inte låta stå oemotsagda....
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
Svar på tråden Vilken hund passar bäst, till min anhöriga som snart går i pension?