Jag gick ut 9:an år 2000, då vi hade G, VG, MVG-betygen. Det var nätt och jämt att jag faktiskt blev behörig till gymnasiet, trots mycket bra betyg i de flesta ämnen, undantaget matematik och kemi (där jag "bara" fick godkänt) Allt hängde på matematikbetyget, som är ett kärnämne (då var det bara svenska, engelska och matte som var kärnämnen. Idag är kärnämnena fler, även om jag inte vet hur många.) Likadant var det i gymnasiet. Jag gick på sommarskola i tre år för att få betyg i den enklaste och första matematikkursen (Matematik A) innan jag fick mitt betyg och därmed slutbetyg.
Jag har dyskalkyli. Jag har alltid haft extremt svårt med matte, men har det där kategoriska för just personer med dyskalkyli, att ena stunden kan jag räkna ut exempelvis ett för nian svårt procenttal, men i nästa sekund inte alls kan göra samma uträkning när siffrorna ändras. Än idag har jag stora bekymmer i vardagslivet, eftersom jag ibland kan läsa av en analog klocka, men ibland inte; jag kan ibland läsa av en busstidtabell, ibland inte; ibland vet jag hur jag ska räkna när jag ska betala eller få tillbaka växel, ibland inte.
Min mamma, som själv är högstadielärare (dock inte i matematik) misstänkte väldigt tidigt att jag har dyskalkyli. Hon kämpade med näbbar och klor för att jag skulle få rätt stöd och hjälp, men det var svårt. När jag väl kom till en speciallärare i liten grupp i matematik i 8:an så stirrade han på mig som ett frågetecken när jag talade om att jag hade dyskalkyli och sade att då hade jag kommit fel, eftersom de som har svårt att läsa och skriva ska till specialläraren i svenska. Det blev liksom fel från början. Han förstod inte mina svårigheter och det fortsatte ända upp i gymnasiet, men jag lyckades få mitt godkända betyg i sista anhalt (det ändrades samma dag betygen skrevs ut).
I gymnasiet var det likadant. Jag hade en matematiklärare som förstod problemet, men där delade man in eleverna i olika "klasser" efter kunskapsnivå. Jag hamnade i klassen där alla idioter som sket i matte hamnade, där det var en annan lärare. Det var totalt kaos i klassrummet och när jag försökte få hjälp av läraren, men inte förstod hans förklaringar så skakade han bara på huvudet och sade att han inte kunde hjälpa mig, och att jag nog hittade på, eftersom jag ju förra lektionen kunde lösa liknande mattetal. Både jag och en av mattelärarna på skolan stred som ett djur för min rätt. Den bra matteläraren hade mattekursen som gick på högfart, med de duktigaste eleverna, men det slutade med att jag fick vara med i den klassen i alla fall och fick enskilda förklaringar av henne när övriga klassen jobbade på med sina tal. Sedan gick jag sommarskola varenda sommar tills efter gymnasiet. Jag fick ändrat mitt slutbetyg i augusti efter att jag egentligen hade fått samlat betygsdokument, till slutbetyg.
Det där var min historia. Så tror jag att det är för många, men sedan är det ju också så att det de senaste åren har det kommit många nyanlända barn till Sverige som kanske hamnar den svenska skolan i årskurs åtta, men som inte är bra nog i svenska för att lyckas få ett slutbetyg i Svenska A i nian, eller i något annat kärnämne, och därmed blir de inte behöriga till gymnasiet, och det drar i sin tur ner statistiken.