• kvinna29årskåne

när omgivningen inte förstår

är så ledsen och har gråtit massor.
    Jag har sedan i april varit med i viktväktarna, lyckats gå ner 12 kg. Det är ett sätt som fungerar för mig, är en livsstilsförändring och ingen bantningskur. Kan äta allt men inte alltid. 

Var hos läkare i måndags för fortsatt utredning och dem hittar inget " fel" på varken mig eller min sambo. Hon ville att jag skulle gå ner 5 kg till för att hon ska kunna skicka in remiss om IVF. Sedan ska jag göra en spolning också. 

Nu kommer problemet. Pratade med en person i min omgivning efteråt och berättade detta. Fick en utskällning för att jag inte hade lyckats gå ner tillräckligt än så att jag kan bli gravid på naturlig väg. Hon Sa att jag skulle sluta helt med kakor, godis, läsk, onyttigheter. Och att där även fanns pulverdieter osv så att jag snabbt kunde gå ner i vikt. Hon förstod inte meningen med IVF om där nu inte var något fel på oss. 

Jag vet inte vad jag ska säga till den här personen för att hon ska förstå att jag behöver stöttning och inte utskällningar?! 

• Svar på tråden när omgivningen inte förstår
  • Meriall

Det är ju mycket bättre att du går ner långsamt och kan hålla den vikten än att gå ner fort och sedan upp igen. Sedan innebär ju långsammare hälsosam nedgång att du får vänta lite extra på graviditet och det är klart att det är jobbigt även om det är bättre. Kämpa på och strunta i vännen <3

• cb66

Personen gjorde helt fel och har betett sig som en idiot. Om du inte måste bör du aldrig umgås med hen igen.

Du bestämmer själv hur mycket du skall väga och hur du ser på det. Om du inte är överviktig så att det ger hälsoproblem så är det upp till dig hur du vill se ut och väga.

Mår du bra av att går ner i vikt skall du göra det enbart för att du själv känner att det blir bättre. Om du trivs med din vikt skall du behålla den skita i vad andra tycker.

Självkänslan ligger inte i hur mycket vi väger, så länge man äter vettigt och rör på sig kan man väga i princip vad som helst utan att det är farligt.

Fundera på vad som gör dig glad i förhållande till din vikt. Känner du dig trött och att det är kämpigt för knän eller om du flåsar mycket skall du fundera på att motionera mer istället för att banta. Känner du att du äter dåligt med mycket skräpmat så kan du lägga om kosten.- Du kommer att bli piggare och gladare om du rör dig och äter bra mat - vikten kanske sjunker på köpet men det är inte målet.

• barnlosJ

Personer som inte varit med om samma sak själv har generellt väldigt svårt att förstå hur det känns tycker jag. Det finns alltid många som har åsikter och tror att de har lösningen på ens problem men det är ju sällan så enkelt som många verkar tro. Jag har känt mig väldigt ensam i min barnlöshet med vänner och bekanta som ofta pratat om att deras män i princip bara skakat på kalsongerna och sen har de blivit gravida. 

Man får försöka slå dövörat till för såna kommentarer och endast ta till sig de ord som stöttar och får en att må bättre, t.ex. från personer som varit med om liknande situationer och kommenterar i denna tråd. Glad

langtanefterbarn.for.me/

Svar på tråden när omgivningen inte förstår