Är det nattskräck?
Har en grabb på snart 1,5 år som sista tiden nästan alltid vaknar och är hysterisk en gång per natten, ibland två. Det börjar med lite gnällande och bökande och går snabbt över till hysteriskt gråtande. Jag får då plocka upp honom och bära runt honom i hemmet tills han lugnar ner sig eller somnar om över min axel. Han brukar lugna ner sig hyffsat snabbt när jag bär honom.. men sen när man ska lägga ner honom igen blir han hysterisk så fort han märker att han är påväg ner i sängen. Det jag får göra är att sakta sätta mig ner med han sovande i famnen, för att sakta lägga mig med honom på bröstet, och till sist sakta sakta rulla honom ner på sidan.
Det påminner lite om när han hade öroninflammation. Dock verkar det inte vara det nu för han verkar inte ha ont i öronen, det händer inte varje natt och han är pigg och glad när han sedan vaknar för dagen.
En annan teori jag hade var att han kanske äter för mkt innan läggdags, och vaknar med magknip. Testade då att inte ge honom välling så tätt inpå sovdags.. och det verkade funka, han sov lugnt i två nätter. Sedan blev det dock likadant igen oavsett hur mkt eller lite han åt innan läggdags.
Jag hittar ingen röd tråd och då han är så pigg och glad annars så tänkte jag om et kanske rör sig om nattskräck? Läst att de kan få hysteriska gråt-attacker då?
Det kvittar om han ligger i egen säng eller tätt intill.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-09-11 13:53
Det brukar inträffa ganska tidigt på nätterna.. oftast mellan 24-02.