• kebabtallrik

Är det nattskräck?

Har en grabb på snart 1,5 år som sista tiden nästan alltid vaknar och är hysterisk en gång per natten, ibland två. Det börjar med lite gnällande och bökande och går snabbt över till hysteriskt gråtande. Jag får då plocka upp honom och bära runt honom i hemmet tills han lugnar ner sig eller somnar om över min axel. Han brukar lugna ner sig hyffsat snabbt när jag bär honom.. men sen när man ska lägga ner honom igen blir han hysterisk så fort han märker att han är påväg ner i sängen. Det jag får göra är att sakta sätta mig ner med han sovande i famnen, för att sakta lägga mig med honom på bröstet, och till sist sakta sakta rulla honom ner på sidan.

Det påminner lite om när han hade öroninflammation. Dock verkar det inte vara det nu för han verkar inte ha ont i öronen, det händer inte varje natt och han är pigg och glad när han sedan vaknar för dagen. 

En annan teori jag hade var att han kanske äter för mkt innan läggdags, och vaknar med magknip. Testade då att inte ge honom välling så tätt inpå sovdags.. och det verkade funka, han sov lugnt i två nätter. Sedan blev det dock likadant igen oavsett hur mkt eller lite han åt innan läggdags. 

Jag hittar ingen röd tråd och då han är så pigg och glad annars så tänkte jag om et kanske rör sig om nattskräck? Läst att de kan få hysteriska gråt-attacker då? 

Det kvittar om han ligger i egen säng eller tätt intill.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-09-11 13:53
    Det brukar inträffa ganska tidigt på nätterna.. oftast mellan 24-02.
  • Svar på tråden Är det nattskräck?
  • AndreaBD

Hmm... lite svårt att säga. Min son hade nattskräck. Skillnaden är att han var äldre, 3 eller 4 ungefär, och att han inte fortsatte att skrika när han väl hade vaknat ur det. Att gallskrika ganska paniskt - ja. Kanske kan det också börja lite långsamt, det vet jag inte. Sedan brukar det ta en liten stund tills de vaknar till och förstår att det inte är någon fara. Men då lugnar de sig också. Men det är svårt att säga med ett så litet barn. Kanske nån annan som har erfarenhet?  

• Meriall

Om du håller honom mot dig för att trösta och han klamrar sig fast i dig så är det inte nattskräck. Det kan vara mardrömmar och att han inte riktigt vaknat.

Om han vänder och vrider sig för att komma loss och försöker trycka bort dig när du försöker krama/trösta fast ändå är ledsen/arg/otröstlig, då är det nattskräck.

• AndreaBD
    Meriall skrev 2017-09-11 14:33:45 följande:

Om du håller honom mot dig för att trösta och han klamrar sig fast i dig så är det inte nattskräck. Det kan vara mardrömmar och att han inte riktigt vaknat.

Om han vänder och vrider sig för att komma loss och försöker trycka bort dig när du försöker krama/trösta fast ändå är ledsen/arg/otröstlig, då är det nattskräck.

Jo, det stämmer att det brukar vara lite motstånd.
  • Musen

Jag tror inte det är nattskräck men kanske ofta mardrömmar. Det är nog helt vanligt att de börjar drömma mer verkligt och svårt att avgöra vad som är på riktigt. Eftersom han lugnar sig och vill vara nära är det nog något om att inte vilja vara ifrån mamma och pappa. Så får vår lilla på 21 månader någon gång ibland, när hon märker att mamma kan försvinna eller inte vart med tillräckligt (alltså precis hela tiden enligt henne) under dagen. Då kan hon bli jätteledsen och vråla men kommer till sans rätt snabbt av lugn röst och kramar. Visst motstånd kan det vara eftersom hon ju drömt något läskigt precis innan. Vill inte att hon ska få nattskräck så vi är försiktiga med program och för mycket intryck denna gången.

Vår stora flicka hade nattskräck till och från under några år. Inget vi önskar någon. Det är enormt obehagligt. Det blev absolut värre när hon inte lagt sig och somnat i någorlunda tid (och hon har alltid haft supersvårt att somna) eller när vi vart osams under dagen, eller ätit för sent kanske. Eller när hon fått för mycket intryck av olika slag, tex sett flera program på raken eller vart iväg på roliga saker. Hon är en tänkare och hade så mycket i huvudet och "vaknade" med nattskräck. Då kan man inte trösta. Och den som tog upp henne fick slag och sparkar som av ett starkt vilddjur. Hon vrålade och var helt till sig i panik. Urstarka blir de. Den andre var den som tillslut fick krama och prata lugnt när hon vaknat upp ur det. Vi fick dela på oss så vi fick turas om vem som tog upp och vem som tröstade för det är inte kul att vara den som tar upp. Man tror att de är vakna men det är de inte. De har fastnat i ett väldigt obehagligt tillstånd mellan sömn och vakenhet har vi fått lära oss. Hemskt. Faktum är att hon pratade(vrålskrek) i sitt tillstånd också så det var ju svårt att förstå att hon inte var vaken. Sen märker man när de vaknar upp eller kommer lite mer till sans. Då först kan man hålla om bättre och prata lugnt. Ibland var hon förvånad att hon var uppe.

Och sen lägga dem igen i lugn och ro. De minns inget av händelsen dagen efter. Men en själv mår jättedåligt av det. För även fast vi blev bättre på att följa vad vi kommit fram till med tider/film/lek/mat osv händer det ju ibland ändå. Hon hade som mest mellan 2,5 -4 år har jag för mig. Det är först nu som 10 åring hon sover bättre, men ännu pratar hon och går i sömnen.

Lycka till!

• Mats1988

Vår 1.5 åring har börjat göra samma sak. Han vaknar upp mellan 1-4 på natten och vrålar och vägrar somna om. Ofta räcker det med att jag tar med honom till köket och ger honom en rejäl portion välling ~200ml. När han har sin vällingflaska brukar det gå bra lägga ner honom i sängen.

Någon enstaka gång så har det tyvärr slutat upp med att vi mitt i natten har suttit och tittat på Pippi eller spelat spel tills han somnat om.

Inatt gissade jag på att han hade tandvärk då han höll sig för munnen, så jag borstade hans tänder en extra gång. Jag hade tydligen hyfsat rätt då han blev lugn och somnade om efter det.

Deras mardrömmar börjar väl komma nu, och det är bara viktigt att visa trygghet och inte visa frustration.

Min default checklista när han vaknar:

Kan det vara:

För kallt? -ge filt

För varmt eller kvavt? -öppna fönstret

Mardrömmar? -ge trygghet

Törst? -ge vatten

Hunger? -ge välling

Tandvärk? -borsta tänderna funkade tydligen

Lycka till

Svar på tråden Är det nattskräck?