Ska Sverige ha värnplikt?
Tycker ni Sverige ska ha värnplikt i Sverige?
Själv tycker jag inte det, det borde vara friviligt.
Ja, vi borde ha värnplikt och den borde vara fullskalig och omfatta alla killar och tjejer mellan 18 och 24 år med antingen civil eller militär försvarsutbildning.
Halvmesyren man kör med nu när man inkallar runt 4000 per år för att man inte lyckas fylla ens den fjuttiga insatsorganisation 14 med anställda soldater ger jag inte mycket för.
Jag är rätt velig i frågan. Å ena sida gillar jag inte krig och sånt, å andra sifan ser jag att det kan vara väldigt positivt att som ung få en spark i ändan, som värnplikten förr stod för i alla fall åt de unga männen (i nutid gäller detta så klart både män och kvinnor).
Helt enkelt anses jag att det skulle vara bra med ett "bli vuxen ffs-läger" för ungdomar, å andra sidan är jag inte säker på att jag tycker att vi ska träna generation efter generation krigare.
Självklart ska vi ha allmän värnplikt. Det ska vara en plikt för alla medborgare att värna sitt land. Sen finns det många sätt att göra det på. Alla behöver inte utbildas i vapenhantering. I en krissituation är det lika viktigt att kritiska samhällsfunktioner som sjukvård, vattenförsörjning, matdistribuering och transporter fungerar. Problemet är ju idag att ingen har en susning om vad de borde göra om allt kollapsar.
Jag är rätt velig i frågan. Å ena sida gillar jag inte krig och sånt, å andra sifan ser jag att det kan vara väldigt positivt att som ung få en spark i ändan, som värnplikten förr stod för i alla fall åt de unga männen (i nutid gäller detta så klart både män och kvinnor).
Helt enkelt anses jag att det skulle vara bra med ett "bli vuxen ffs-läger" för ungdomar, å andra sidan är jag inte säker på att jag tycker att vi ska träna generation efter generation krigare.
Självklart ska vi ha allmän värnplikt. Det ska vara en plikt för alla medborgare att värna sitt land. Sen finns det många sätt att göra det på. Alla behöver inte utbildas i vapenhantering. I en krissituation är det lika viktigt att kritiska samhällsfunktioner som sjukvård, vattenförsörjning, matdistribuering och transporter fungerar. Problemet är ju idag att ingen har en susning om vad de borde göra om allt kollapsar.
Jag för värnplikt, men skulle hellre se att den utvidgades till en obligatorisk "medborgarplikt" där samtliga svenska killar och tjejer kallades in för tjänstgöring. De som inte behövs inom försvaret kan tjänstgöra inom annan offentlig samhällsviktig verksamhet såsom räddningstjänsten, vården etc.
En sådan tjänstgöring skulle kunna se ut som följer:
Efter en gemensam utbildning hos Försvarsmakten med hela paketet från sjukvård (ABC, HLR, åtgärder vid trafikolycka etc) till grundläggande vapenhantering och säkerhet följer tjänstebaserad utbildning och slutligen tjänstgöring.
Under hela tjänsgöringen utgår ekonomisk ersättning motsvarande 50-60% av "standard ingångslön" och alla har samma fömåner som värnplktiga iom försvarsmakten (gratis boende i logement, fria måltider och arbetskläder, fri sjukvård osv).
Fullgjord tjänstgöring skall räknas som merit vid studieansökan.
En tids "medborgarplikt" är inte bara fostrande och ett steg in i vuxenvärlden, den kommer också skapa en förståelse för vad som krävs för att samhället ska fungera, hur mycket jobb som utförs i det tysta, skapa respekt för de anonyma människor som dagligen sliter för att hålla skutan flytande samt respekt och solidaritet med Sverige (kanske rentav en stolthet att vara svensk, oavsett var ens familj råkar ha sina rötter).
Ja, vi ska ha tvingande värnplikt.
Sedan bör den omfatta det som beskrivs både inlägg #8 och inlägg #9.
Militärt och civilt.
Absolut värnpkikt. Att säga att krig och värnplikt är synonymt är naivt. Att ha ett försvar är bra för mycket, det militära, lära sig skjuta oxh försvara landet är bara en del. Militär hjälper till vid katastrofer, översvämningar, skogsbränder. Vid ett yrkesförsvar måste räddningverket betala för att militären ska hjälpa till. ex. Också bra hjälp i integrationen, unga får lära sig jobba i grupp, lita på andra, lyssna på äldre och mycket mycket mer. En win-win för hela samhället.
Ja, vi borde ha värnplikt och den borde vara fullskalig och omfatta alla killar och tjejer mellan 18 och 24 år med antingen civil eller militär försvarsutbildning.
Halvmesyren man kör med nu när man inkallar runt 4000 per år för att man inte lyckas fylla ens den fjuttiga insatsorganisation 14 med anställda soldater ger jag inte mycket för.
Utgående från dagens BNP skulle det alltså innebära en ökning av försvaret med i snitt fyra miljarder om året.
Men eftersom vi talar om 2% av BNP år 2027 så är det kanske snarare 5-6 miljarder i ökning om året som krävs.