sextiotalist skrev 2017-08-23 07:52:01 följande:
Tom Araya skrev 2017-08-22 22:27:04 följande:
Ja, vi borde ha värnplikt och den borde vara fullskalig och omfatta alla killar och tjejer mellan 18 och 24 år med antingen civil eller militär försvarsutbildning.
Halvmesyren man kör med nu när man inkallar runt 4000 per år för att man inte lyckas fylla ens den fjuttiga insatsorganisation 14 med anställda soldater ger jag inte mycket för.
Nåja, de är nog liiite mer än 14 soldater.
Du missade lite i läsningen, den planerade försvarsorganisationen kallas insatsorganisation 14, förkortat IO14, planerad att vara färdig 2019 om jag inte minns fel. Det är
inte 14 soldater det handlar om.
sextiotalist skrev 2017-08-23 07:52:01 följande:
Nej, man kallade inte 4000 per år. De som är födda 1998 och tidigare kan frivilligt mönstra, men alla som mönstrar blir inte antagna till militärutbildningen.
Det är ca 4000 killar/tjejer per år man planerar att utbilda, dock är det fler som mönstrar. Eftersom det är så få är det i princip frivilligt med den nya värnplikten.
sextiotalist skrev 2017-08-23 09:30:22 följande:
Fast när man googlar på detta (läste som en kråka, sorry) så är det något som diskuterades innan man beslöt om att återgå till allmän värnplikt, dvs det är annat tänk idag.
Vad jag förstått, så börjar de ta in nya rekryter i mindre skala för att de inte har resurser att utbilda alla ännu. Det tar ju ett tag att bygga upp värnpliktsorganisationen igen.
Det är fortfarande insatsorganisation 14 som gäller. Inget parti har tagit initiativet till något annat än och sossarna vill inte ens betala vad IO14 kostar.
IO14 var från början tänkt att fyllas med anställda soldater, heltids- och deltids-.
Men eftersom rekryteringen misslyckats, delvis p.g.a. usla löner så har man valt att åter ta värnplikten i bruk, om än i begränsad skala, för att fylla leden i IO14.
Det finns inga planer hos regeringen eller moderaterna att bygga upp en fullskalig värnpliktsorganisation. Det skulle förövrigt kosta astronomiska summor eftersom man lagt ner allt och sålt ut de gamla regementenas byggnader och mark. På Gotland bygger man nu nytt, vilket är unikt i Sverige, det sker ingen annanstans.
Flash Gordon skrev 2017-08-23 09:32:56 följande:
Jag tror att det är Toms poäng. Att vi inte har yrkessoldater nog att kunna ta emot fler värnpliktiga.
Ja, det saknas officerare och instruktörer för en storskalig värnpliktsutbildning, men även organisationen och infrastrukturen är rejält bantad.