• Amazinglife

Fruktansvärt illamående v 5!

Hej, är i v 5 (4+4), och är redan sjukt illamående. Började innan jag plussade och blir bara värre o värre. Mår illa i stort sett hela dagen. Värst är de om jag ätit, då mår jag fruktansvärt i 2-3 timmar och de släpper lagom tills jag måste äta igen. Någon med erfarenhet? Vid min förra grav mådde jag inte illa alls..
    Vad kan jag göra? Kan knappt äta och dricka :(

• Svar på tråden Fruktansvärt illamående v 5!
  • Jag är bara jag

Be om Lergigan comp, ät lite och ofta, drick inte kranvatten, ät salta saker. Och hoppas det går över snabbt!

• Amazinglife
    Jag är bara jag skrev 2017-08-12 16:33:51 följande:

Be om Lergigan comp, ät lite och ofta, drick inte kranvatten, ät salta saker. Och hoppas det går över snabbt!

Hej! Tack så mycket för svar! Ska ringa på måndag o be om de och hoppas de funkar! Känns sjukt o må så illa alla redan :( försöker äta lite och ofta men ja får inte i mig något, mår illa av bara doften på mat eller ens några dofter över huvud taget.. försöker dricka lite o ofta för vill ju inte bli uttorkad :( så sjukt jobbigt när man inte vill berätta om grav redan och måste låtsas som inget. Är så osocial och försöker hålla mig för mig själv..
  • Jag är bara jag

Jag trodde jag skulle klara mig, men började må illa v.9- och det höll på till v.25! Men det är ju väldigt ovanligt. Jag åt det jag var sugen på och det var oftast salt mat. Svag saft gick bra. Matos gick ganska bra, men lukten av disken i diskmaskinen- urk! Ha på köksfläkten, öppna fönster eller ytterdörr och vädra mycket. Man får vara osocial som gravid av vilket skäl som helst. Tungan ute Jag mådde så pest på alla vis att jag helt enkelt inte orkade.

• Sa17

Mina tips:

Ät och drick lite och ofta, gärna varannan timme.

Torra kex och knäckebröd fungerar bra för mig.

Om du kräks så försök äta direkt efteråt.

Har mått illa och spytt varje dag sedan vecka 6 (är i vecka 13 nu)

Har blivit tipsad om åkajuketabletter men jag vill inte ta några piller så jag försöker rida ur stormen på egen hand. Hoppas det vänder snabbare för dog!

Kram

• Loppan84

Ät jätteofta. Verkligen smått, typ tugga på nått en gång i timme. Aldrig bli hungrig eller blodsockerfall. Ät och drick nått litet när du vaknar till på natten och alltid innan du reser dig upp (ur tex sängen eller soffan) VARJE gång - även om du bara ska kissa på natten. Hade vatten och morotsstavar och salta kex på nattduksbordet. Undvik hastiga rörelser med huvudet och att böja huvudet ner under hjärtat. Om du börjar spy mkt be om postafen eller lergigan comp (för mkg funkade bara postafen men tog bara en vecka, när det va som värst och jag va sjukanmäld). Och kom ihåg att i 99,99% sv fallen GÅR DET ÖVER. Kommer ihåg att jag googlade och läste massa inlägg om att folk hade haft det så i 40 veckor etc, men det hör ändå till undantagen bara att det kanske är de historierna som oftare blir postade eftersom de berörda behöver ventilera. De allra flesta har 3-10 veckor i början när man är enormt trött och/eller illamående. Men det bliiir bättre.

• Lillstrumpa79

Instämmer med ovanstående, ät lite men ofta och ät dig inte proppmätt. För mig har salt och syrligt funkat bäst mot illamåendet. Salta kex och gul kiwi var mina stöttepelare.

På apoteket kan du köpa seabands, det är armband som trycker på en akupressurpunkt som dämpar illamående, dom hjälpte också mig hyfsat.

• Amazinglife

Tack för alla tips jag ska försöka prova alla. Mårså illa så jag orkar knappt svara mer, försöker små äta, dricka osv, men är fruktansvärt o stoppa något i munnen när spyan (ursäkta) sitter i halsen hela tiden :(

• JennyNG
    Amazinglife skrev 2017-08-12 12:36:09 följande:

Hej, är i v 5 (4+4), och är redan sjukt illamående. Började innan jag plussade och blir bara värre o värre. Mår illa i stort sett hela dagen. Värst är de om jag ätit, då mår jag fruktansvärt i 2-3 timmar och de släpper lagom tills jag måste äta igen. Någon med erfarenhet? Vid min förra grav mådde jag inte illa alls..

Vad kan jag göra? Kan knappt äta och dricka :(

Hej! Jag e nyfiken på hur du mådde innan du plussa.

Är nämligen så att jag idag fick plötsligt yrsel som suttit i sedan 15.00 idag (även nu 22.03) och känner konstigt illamående. Men de e för tidigt för test. ????
  • sedärja

Började må illa i vecka 6 och är nu i vecka 9. Åt postafen i några dagar och fick sen lergigan comp utskrivet. Brukar försöka äta något litet en gång i timmen, gärna lite torra saker eller det jag är sugen på. Vill jag inte ha middag hoppar jag över det. Suger på dextro emellanåt och använder åksjukearmband och ett clearbluearmband som jag köpte under min förra graviditet, och vilar så ofta jag kan. Hoppas det känns bättre för dig snart!

• Carolinam
    JennyNG skrev 2017-08-14 22:03:27 följande:

Hej! Jag e nyfiken på hur du mådde innan du plussa.

Är nämligen så att jag idag fick plötsligt yrsel som suttit i sedan 15.00 idag (även nu 22.03) och känner konstigt illamående. Men de e för tidigt för test. ????

Hej, jag plussade häromdagen (v6 nu) och upplevde den där yrseln du skriver om ca 4 veckor sedan. Det blev som om jag kände mig jätte-full och kom väldigt plötsligt, var jätte yr i en hel dag och sedan övergick den till lägesyrsel, illamående och extrem trötthet.

Kan vara för tidigt för trst, jag fjorde ett för 1,5 veckor sedan och det visade inget men i förrgår så visade det som sagt..
  • JennyNG
    Carolinam skrev 2017-08-19 08:05:37 följande:

Hej, jag plussade häromdagen (v6 nu) och upplevde den där yrseln du skriver om ca 4 veckor sedan. Det blev som om jag kände mig jätte-full och kom väldigt plötsligt, var jätte yr i en hel dag och sedan övergick den till lägesyrsel, illamående och extrem trötthet.

Kan vara för tidigt för trst, jag fjorde ett för 1,5 veckor sedan och det visade inget men i förrgår så visade det som sagt..

Tack för svar. Skönt ändå att någon känt lika. Jag ska hålla ut denna vecka å se om mensen skulle dyka upp. Annars gör jag ett test veckan där på ????

Förra gången hade jag inget. inga symtom alls. Då skulle vi starta ivf testade jag bara å ta ett test på morgonen och plussa . Hehe

Därför jag blir lite fundersam nu när det kom plötsligt. ????
  • Carolinam
    JennyNG skrev 2017-08-20 05:20:10 följande:

Tack för svar. Skönt ändå att någon känt lika. Jag ska hålla ut denna vecka å se om mensen skulle dyka upp. Annars gör jag ett test veckan där på ????

Förra gången hade jag inget. inga symtom alls. Då skulle vi starta ivf testade jag bara å ta ett test på morgonen och plussa . Hehe

Därför jag blir lite fundersam nu när det kom plötsligt. ????

Ja jag tycker det låter som en bra plan! Gör ett test i slutet av veckan och håll mig gärna uppdaterad ??

Jag har aldrig varit gravid innan så jag vet inte alls hur det kan kännas, vet bara att min kropp reagerade väldigt kraftigt de första veckorna, och som sagt kom plötsligt!

Kram!
  • JennyNG
    Carolinam skrev 2017-08-20 08:11:36 följande:

Ja jag tycker det låter som en bra plan! Gör ett test i slutet av veckan och håll mig gärna uppdaterad ??

Jag har aldrig varit gravid innan så jag vet inte alls hur det kan kännas, vet bara att min kropp reagerade väldigt kraftigt de första veckorna, och som sagt kom plötsligt!

Kram!

Ja men de ska jag höra ????????

Kram
  • South

Jag är precis i samma situation och skulle vara himla skönt att kunna följas åt i väntan på att må bra igen.

Jag är i v.5+6 och har varit konstant illamående i fyra dagar. Natten till måndagen kräktes jag och när jag mår så dåligt så svimmar jag. Jag hann med 5 svimningar den natten så jag är desperat över att bli bra igen, så jag letar och letar på nätet efter svar på alla mina tusen funderingar.

Alla rekommendationer som man kan få finns redan i tråden och dem är guld värda, så tack! :) Men vad jag fortfarande undrar över är:

- Har ni kunnat gå till jobbet? Om inte, vad har ni sagt till er arbetsgivare? Eller hur har ni kunnat hålla masken och ex. sitta i möten när ni konstant behöver äta alternativt gå ut och kräkas?

- Vågar ni gå utanför dörren? Själv är jag rädd för att behöva kräkas (och kanske svimma) så fort jag gör ett ärende.

- När ni är hemma och mår dåligt, vad roar ni er med? Själv är jag en rastlös person som snabbt blir deppig och ledsen om inget händer omkring mig. Behöver mycket social kontakt men det känns som hela livet tagit paus och det skrämmer mig. Vad gör ni för att peppa er?

Kanske borde skapat en ny tråd märker jag, men jag tror mina frågor kan beröra andra som kommer in på samma tråd :)

• smulis85

Här är en till som är illamående går in i vecka 5 imorgon och nyss plussat! Har faktiskt mått lite illa sedan 2 dagar efter äl och blir bara värre och värre :(

Har också massa funderingar kring allt har blivit gravid efter 1,5års försök så är as nervös att jag ska få mf :(

Har även öm i ljumskar och typ bak i rumpmusklerna eller vad man bu ska säga vilket oroar mig nått ni känner igen?

Själv pluggar jag på distans så är inte så ofta i skolan vilket är skönt ;)

• Iiimalinimna

Så hade jag med och det höll i sig hela graviditeten! Inget som hjälpte tyvärr, bara att genomlida åtta månaders kräksjuka. Blev dock något bättre efter ca 5 månader och samma erfarenhet har en kompis som också fick hyperemesis gravidarum, alltså att kanske sista tre månaderna inte var fullt lika jävliga. Skulle du ha sån otur att tidigt och stark start av illamående också för dig är hyperemesis så kan det alltså vara så att sista månaderna trots allt är något bättre...

Svar på tråden Fruktansvärt illamående v 5!