• Hjgp

Är mina matvanor farliga eller okej?

Jag är en normalviktig ung kvinna med magproblem som verkligen gör mig sängliggandes hela dagarna. Har väldigt svårt att äta pga mitt illamående, söker vård för detta men det har inte gett så mycket. I något år har jag knappt kunnat få i mig något alls vissa dagar, därför räknar jag det som en vinst bara jag får ner en smörgås. Nu har jag dock hittat något som verksr hjälpa mitt illamående, har försökt öka maten men det går inte då blir jag jättedålig. Så det jag undrar är helt enkelt om jag äter farligt lite, eller om det är en okej mängd man kan leva på för resten av livet. Förstår att jag inte är hälsosam, men så länge det inte är farligt eller katastrofala matvanor är jag nöjd. Kan inte sånt med kaloriräkning och har ingen koll på vad det normala är längre. Skulle verkligen uppskatta seriösa svar, gärna från någon mer kunnig än jag (dvs vem som helst, haha!)

En vanlig dag för mig.

Frukost: 4dl yoghurt och torkade plommon

Lunch: En torskfilé med sallad, gurka och sås

Middag: En kotlett med sallad, gurka och dressing

Min mage är inte så glad i pasta tyvärr, och potatis och ris gillar jag inte så de blir mycket kött och grönsaker. Vad säger ni, kan man leva såhär? Är rädd att jag inte kan göra några större ändringar, det har slutat i kaos när jag försökt. Står still viktmässigt på denna kost.

• Svar på tråden Är mina matvanor farliga eller okej?
  • Jasmin Karlsson

Kroppen behöver inte pasta, potatis och ris. Det den behöver är energi. Om du mår dåligt av kolhydrater så kan du minska/utesluta dessa och äta fett istället. Tex. sås baserad på smör/grädde, smörstekta grönsaker, fet yogurt (grekisk/turkisk 10 % yogurt) osv.
    Annars låter det som att du får i dig grönsaker (fast det är inte så mycket vitaminer i gurka, se över om grönsakerna är vitaminrika eller inte) och protein.

• Annelie 76

Ser helt ok ut om än lite lite. Blir magen ok när du äter så här? Jag har ibs och blir helt bra i magen om jag äter LCHF, vilket är ungefär som du äter. Kolla upp LCHF eller paleo så hittar du mat som kommer göra dig gott. Googla "Kostdoktorn" för tips och menyer.

• Hjgp

Så bra, det låter som något jag kan göra utan att må sämre. Klarar de flesta grönsaker så kan ju leta fram något bättre alternativ där. Tack för svar ??

• Hjgp

Ja min mage mår jättebra på denna kost, därför jag är så rädd att behöva ändra min kost när jag äntligen hittat nått som funkar. Ska läsa på om lchf

• Hjgp

Ja jag har utretts för celiaki, och gjort de flesta undersökningar som inte visat något :/

• Anonym (olja)

Lägg till olja till salladen. Innehåller energi och nyttigt. Olivolja med citron tex. Testa lägg till och variera med mer sallader, kål och liknande, blomkål, grönkål, spenat osv är nyttigt och bra för magen

• Anonym (olja)
    Anonym (olja) skrev 2017-07-29 19:52:53 följande:

Lägg till olja till salladen. Innehåller energi och nyttigt. Olivolja med citron tex. Testa lägg till och variera med mer sallader, kål och liknande, blomkål, grönkål, spenat osv är nyttigt och bra för magen

Undvik fet mat i form av margarin och friterat

gymglam.se/artikel/oka-de-nyttiga-fetterna/
  • Hjgp

Tack för tipsen!! Uppskattas verkligen

Svar på tråden Är mina matvanor farliga eller okej?