• Anonym (Mamma)

Separation, hur göra bäst?

Hej Familjeliv!
    Jag är i stort behov av andras tankar och åsikter.

Jag har en flicka som blir nio i oktober. Sedan hon var tre år har jag varit tillsammans med mitt, numera, ex. Jag har fler än en gång frågat honom vad jag ska säga till dottern. Kommer han finnas kvar för henne eller måste hon helt enkelt acceptera att han försvinner ur hennes liv? Detta vill han inte svara på, och kvar är jag med ett barn som undrar.
    Snälla, hur löser jag detta bäst för min flicka? Hon har sporadisk kontakt med sin pappa och har själv sagt att X känns mer som hennes pappa. Jag är väldigt, väldigt rådvill. Ska jag själv bara ta ett beslut om att bryta kontakten helt, så att dottern har något att förhålla sig till? Eller ska jag låta honom vela? Vi har inga gemensamma barn ska tilläggas, så det finns inget naturligt sätt för honom att stanna kvar i hennes liv, mer än om det skulle finnas en önskan om att bevara en tidigare fin relation.
    Fan, detta är inte vad jag önskade. Jag vill inte att hon ska växa upp och lära sig att man bara kan dra när det inte känns bekvämt längre. Samtidigt kan jag inte tvinga honom att ta ansvar för en relation till ett barn som inte är hans. Fan.

• Svar på tråden Separation, hur göra bäst?
  • Anonym (Sandra)

Du kan inte bestämma detta.Det kan vara så att han försvinner från flickans liv,särskilt om ni inte är vänner när ni separerat.Tråkigt för dottern,men sånt händer i livet.Och det går vidare.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Sandra) skrev 2017-06-02 20:10:27 följande:

Du kan inte bestämma detta.Det kan vara så att han försvinner från flickans liv,särskilt om ni inte är vänner när ni separerat.Tråkigt för dottern,men sånt händer i livet.Och det går vidare.

Vi är inte ovänner och vi tog beslutet att separera tillsammans. Men han vill inte svara mig på vad jag ska säga till dottern. Som det är nu så undrar hon när hon får träffa honom och mitt svar blir att jag inte vet. Hon kan ju inte må bra av detta.
  • Anonym (Mamma)

Någon annan med tankar? bör jag bara vänta och se vad han bestämmer sig för?

• Almina

Du får nog ge honom lite tid. Du får säga till dottern som det är, att du har svårt att få ett svar på när de kan ses. Och att det, förstås, aldrig kommer bli som när ni var tillsammans. Kan du föreslå för ditt ex att de pratar i telefon, så att hon kan få fråga sina frågor direkt till honom?

• Anonym (Mamma)
    Almina skrev 2017-06-02 22:59:05 följande:

Du får nog ge honom lite tid. Du får säga till dottern som det är, att du har svårt att få ett svar på när de kan ses. Och att det, förstås, aldrig kommer bli som när ni var tillsammans. Kan du föreslå för ditt ex att de pratar i telefon, så att hon kan få fråga sina frågor direkt till honom?

Det tog slut i januari. Hur lång tid behöver han?
    Ja, att det aldrig kommer bli som när vi var tillsammans, det vet hon. Efter mycken gråt och tandagnisslan har hon till slut accepterat det. Men det här gör det inte lättare. Jag vill absolut inte baktala honom framför henne, men det börjar bli svårt nu för hans agerande, att bara försvinna, han pratar inte med mig heller nämligen, gör mig arg. Jag förstår att det här är jobbigt för honom och att han kanske bara vill glömma och gå vidare, men jag tycker inte man kan agera så egoistiskt när det finns barn med i bilden. Samtidigt är det inte hans barn, men det är fortfarande ett barn som han byggt upp en relation till.
  • vad ska man heta

Blir ju konstigt om han skaffar en ny tjej o en egen familj. Nä fy, bryt kontakten, det kommer ändå inte bli en långvarig relation!

• Almina
    Anonym (Mamma) skrev 2017-06-03 09:33:22 följande:

Det tog slut i januari. Hur lång tid behöver han?

Ja, att det aldrig kommer bli som när vi var tillsammans, det vet hon. Efter mycken gråt och tandagnisslan har hon till slut accepterat det. Men det här gör det inte lättare. Jag vill absolut inte baktala honom framför henne, men det börjar bli svårt nu för hans agerande, att bara försvinna, han pratar inte med mig heller nämligen, gör mig arg. Jag förstår att det här är jobbigt för honom och att han kanske bara vill glömma och gå vidare, men jag tycker inte man kan agera så egoistiskt när det finns barn med i bilden. Samtidigt är det inte hans barn, men det är fortfarande ett barn som han byggt upp en relation till.

Förstår att det blir jobbigt. Du kanske får ställa ett ultimatum. Att om han inte kontaktar dig angående detta inom tex en månad så får ni bryta helt, så att dottern får något att förhålla sig till. Kanske dottern kan skriva ett brev till honom?
  • Anonym (Mamma)
    Almina skrev 2017-06-03 09:57:04 följande:
    Förstår att det blir jobbigt. Du kanske får ställa ett ultimatum. Att om han inte kontaktar dig angående detta inom tex en månad så får ni bryta helt, så att dottern får något att förhålla sig till. Kanske dottern kan skriva ett brev till honom?
    Tack så mycket för det konkreta förslaget. Väldigt snällt att du tog dig tid att hjälpa till.
  • Anonym (Mamma)
    vad ska man heta skrev 2017-06-03 09:50:32 följande:

Blir ju konstigt om han skaffar en ny tjej o en egen familj. Nä fy, bryt kontakten, det kommer ändå inte bli en långvarig relation!

Nej, antagligen blir det inte det. För honom kanske min dotter bara är exets unge liksom, medan för henne har han ju tagit rollen som pappa. Det har absolut inte varit något jag har uppmuntrat, för jag"anser att hon har sin pappa, men i sitt hjärta har hon liksom gjort det valet. Och nu lämnar han bara henne. Det måste kännas fruktansvärt för henne.
  • Anonym (Arg)

Jag tycker det var riktigt ruttet gjort av ditt ex. Även om det inte är hans barn tycker jag han har ett ansvar att separationen blir bättre för din dotter, han har ändå varit i hennes liv under flera år. Jag tycker man är ansvarig för när ens handlingar påverkar barn, men jag tycker inte han har ansvar att fortsätta en relation med din dottern en längre tid om han inte vill det. När jag separerade från en tidigare relation där det fanns ett barn i samma ålder som din dotter hade vi en utfasningsperiod. Jag träffade sonen själv några gånger med några veckors mellanrum så han hade möjlighet att ställa frågor, förstå vad som hände och få ett avslut av vår relation där han kunde välja lite mer . Det var fruktansvärt jobbigt för jag älskade fortfarande mitt dåvarande ex och hade själv ingen speciell relation med sonen, men för sonen var jag ändå en viktig person som funnits där en stor del av vad han mindes av sitt liv. Nu räckte det att vi träffades några gånger så var sonen nöjd. Hade det dragit ut på flera månader hade jag själv satt stopp för det. 

Ditt ex verkar inte vilja ha en relation med din dottern iom att han inte hört av sig. Frågan är om det vore en ok lösning för dig att han träffar dottern några gånger så hon får möjlighet till ett avslut? Mitt råd är isåfall att konkret föreslå det till honom, om han inte tror att du kräver livslångt engagemang kanske han iaf kan ge ett rimligt avslut för din dotter? 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Arg) skrev 2017-06-05 21:21:56 följande:

Jag tycker det var riktigt ruttet gjort av ditt ex. Även om det inte är hans barn tycker jag han har ett ansvar att separationen blir bättre för din dotter, han har ändå varit i hennes liv under flera år. Jag tycker man är ansvarig för när ens handlingar påverkar barn, men jag tycker inte han har ansvar att fortsätta en relation med din dottern en längre tid om han inte vill det. När jag separerade från en tidigare relation där det fanns ett barn i samma ålder som din dotter hade vi en utfasningsperiod. Jag träffade sonen själv några gånger med några veckors mellanrum så han hade möjlighet att ställa frågor, förstå vad som hände och få ett avslut av vår relation där han kunde välja lite mer . Det var fruktansvärt jobbigt för jag älskade fortfarande mitt dåvarande ex och hade själv ingen speciell relation med sonen, men för sonen var jag ändå en viktig person som funnits där en stor del av vad han mindes av sitt liv. Nu räckte det att vi träffades några gånger så var sonen nöjd. Hade det dragit ut på flera månader hade jag själv satt stopp för det. 

Ditt ex verkar inte vilja ha en relation med din dottern iom att han inte hört av sig. Frågan är om det vore en ok lösning för dig att han träffar dottern några gånger så hon får möjlighet till ett avslut? Mitt råd är isåfall att konkret föreslå det till honom, om han inte tror att du kräver livslångt engagemang kanske han iaf kan ge ett rimligt avslut för din dotter? 

Tack så mycket för ditt svar.
    Självklart kräver jag inte livslångt engagemang, men jag tänker något i stil med det ni gjorde. Där han inte bara försvinner utan att hon riktigt hann förstå vad som hände.
    Vad jag har hört av gemensamma bekanta verkar han ha tagit separationen väldigt hårt och dragit sig undan från i princip alla. Detta visste jag dock inte när jag skrev tråden. Så det är tydligen inte bara mig han inte pratar med, men det blir ju väldigt konstigt för dotra mi. Hon saknar ju honom och när fortfarande ett hopp om att vi ska bli tillsammans igen.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-06-05 21:29:45 följande:
    Tack så mycket för ditt svar.
    Självklart kräver jag inte livslångt engagemang, men jag tänker något i stil med det ni gjorde. Där han inte bara försvinner utan att hon riktigt hann förstå vad som hände.
    Vad jag har hört av gemensamma bekanta verkar han ha tagit separationen väldigt hårt och dragit sig undan från i princip alla. Detta visste jag dock inte när jag skrev tråden. Så det är tydligen inte bara mig han inte pratar med, men det blir ju väldigt konstigt för dotra mi. Hon saknar ju honom och när fortfarande ett hopp om att vi ska bli tillsammans igen.
    Även om hon säger att hon vet och att hon förstår att det inte kommer bli som förut så ser jag i hennes ögon att hon hoppas. Hon har aldrig, mig veterligen, närt sådana förhoppningar om mig och hennes pappa, men det kan ju bero på att hon var så liten när vi gick isär. Det är jobbigt att se min flicka så ledsen när hon tänker på honom. För det mesta är hon glad, tack och lov, eller det vet man ju egentligen inte. Barn kan nog dölja det de inte vill att man ska se. För mig som mamma känns det ju jobbigt att inte kunna hjälpa henne och dessutom undrar jag i mitt stilla sinne om detta kommer påverka henne senare i livet, när hon bygger relationer till andra människor. Då har jag ju, om än oavsiktligt, skadat henne genom att välja "fel" partner, och det är det sista jag vill.
  • Anonym (Arg)

Otroligt svår situation.... för om han är nedstämd, vilket det låter som om han dragit sig undan de flesta, är det inte så enkelt som att han är "rutten" som jag skrev. Nu har det ändå gått så lång tid att jag håller med i den som skrev att han får ex en månad på sig så din dotter har något att förhålla sig till. 

Jag gruvade mig vansinnigt över att avsluta en relation till ett barn som tyckte jag var viktig... Det var mycket ångest över att göra honom ledsen men det gick mycket bättre än vad jag trodde. Jag klarade inte heller att träffa mitt ex för jag var så ledsen utan sonen blev skjutsad till mig av barnets andra förälder. Om det är svårt för exet att träffa dig kanske ni kan ordna det så han får träffa dottern utan att han behöver träffa dig? 

Så jag föreslår att du ska 1) berätta konkret vad du önskar från honom. 2) Berätta att du förstår att det kan vara jobbigt för honom men att det skulle betyda så mycket för dottern och 3) Fråga hur det skulle bli enklast för honom med mötena. Om han inte är helt rutten har han nog ändå en vilja att göra det bättre för din dotter men om han är deprimerad behöver han kanske lite hjälp för hur han ska fixa det. 

• Anonym (A)

Det får bli din sak att berätta för din dotter, och få henne att acceptera, att ni separerat och att han inte kommer finnas i hennes liv mer. Han verkar bevisligen inte ha något intresse av det och verkar, på dig, inte heller ha haft en så nära eller kärleksfull relation till henne. Du kan inte avkräva något av honom tycker jag, till skillnad mot vad personen ovan skriver. Du har liksom ingen rätt att bestämma det för honom och han har all rätt i världen att avsäga sig kontakt med både dig och din dotter. Han är trots allt inte hennes förälder.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (A) skrev 2017-06-15 16:24:35 följande:

Det får bli din sak att berätta för din dotter, och få henne att acceptera, att ni separerat och att han inte kommer finnas i hennes liv mer. Han verkar bevisligen inte ha något intresse av det och verkar, på dig, inte heller ha haft en så nära eller kärleksfull relation till henne. Du kan inte avkräva något av honom tycker jag, till skillnad mot vad personen ovan skriver. Du har liksom ingen rätt att bestämma det för honom och han har all rätt i världen att avsäga sig kontakt med både dig och din dotter. Han är trots allt inte hennes förälder.

Har du barn själv?
    Självklart kan jag inte kräva någonting av honom, vilket jag är fullt medveten om. Däremot kan det ju bli lite konstigt för henne om jag berättar att han tyvärr inte kommer ha någon kontakt med henne mera och det senare visar sig att han vill det. Pilket han uppenbarligen vill, har det visat sig nu, så jag är glad att jag inte tog något förhastat beslut. Däremot är han riktigt nere nu vad det verkar, men de har haft en del kontakt på WhatsApp, på hans initiativ. Så nu väntar jag och ser.
  • Anonym (A)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-06-15 17:32:51 följande:
    Har du barn själv?
    Självklart kan jag inte kräva någonting av honom, vilket jag är fullt medveten om. Däremot kan det ju bli lite konstigt för henne om jag berättar att han tyvärr inte kommer ha någon kontakt med henne mera och det senare visar sig att han vill det. Pilket han uppenbarligen vill, har det visat sig nu, så jag är glad att jag inte tog något förhastat beslut. Däremot är han riktigt nere nu vad det verkar, men de har haft en del kontakt på WhatsApp, på hans initiativ. Så nu väntar jag och ser.
    Nej, men "bonusbarn" som jag definitivt inte hade velat ha kontakt med om det tar slut. Min sambo har uttryckt att jag och hans ex hade kunnat ha varannan vecka om han försvann. Givetvis vill jag inte.

Men bra då, om han vill ha och de har kontakt. Din dotter verkar vara tillräckligt stor för att han kontakt med honom själv så då behöver han ju inte ha kontakt med dig, om det nu är så jobbigt för honom. Kul om det fungerar och att de båda vill!
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (A) skrev 2017-06-15 17:41:21 följande:
    Nej, men "bonusbarn" som jag definitivt inte hade velat ha kontakt med om det tar slut. Min sambo har uttryckt att jag och hans ex hade kunnat ha varannan vecka om han försvann. Givetvis vill jag inte.

Men bra då, om han vill ha och de har kontakt. Din dotter verkar vara tillräckligt stor för att han kontakt med honom själv så då behöver han ju inte ha kontakt med dig, om det nu är så jobbigt för honom. Kul om det fungerar och att de båda vill!
    Absolut, jag tror inte på tvång. Haha, dumt sagt av din sambo, tycker jag. Däremot tror jag nog att det, beroende på barnens ålder, skulle vara bra med en utfasningsperiod. Om inte för din skull, så för deras. Och det behöver inte ta år, men kanske någon månad när man kan träffas några gånger och bara få vänja sig vid läget.
    Jag vet inte vad som kommer hända mellan mitt ex och min tös, det får de själva styra upp nu när de har kontakt. Och rinner det ut i sanden så gör det, men jag tror att det är lättare på det viset än ett abrupt slut som barnet inte kan påverka. Vi var tillsammans i mer än halva dotterns liv och han har för henne blivit en ersättningspappa. Och jag vet att kärleken är ömsesidig, för det har han visat tydligt. Men jag förstår också att den här typen av situation blir svårare för honom att hantera och jag tror inte att deras kontakt kommer vara för evigt. Men har barnet knutit ann till en person sedan späd ålder så anser jag att personen har någon form av ansvar för barnets välbefinnande. Och det ansvaret kan innebära att man sätter sig själv åt sidan ett litet tag och ger barnet ett avslut som det hinner bearbeta.
  • Anonym (A)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-06-15 18:24:31 följande:

Absolut, jag tror inte på tvång. Haha, dumt sagt av din sambo, tycker jag. Däremot tror jag nog att det, beroende på barnens ålder, skulle vara bra med en utfasningsperiod. Om inte för din skull, så för deras. Och det behöver inte ta år, men kanske någon månad när man kan träffas några gånger och bara få vänja sig vid läget.

Jag vet inte vad som kommer hända mellan mitt ex och min tös, det får de själva styra upp nu när de har kontakt. Och rinner det ut i sanden så gör det, men jag tror att det är lättare på det viset än ett abrupt slut som barnet inte kan påverka. Vi var tillsammans i mer än halva dotterns liv och han har för henne blivit en ersättningspappa. Och jag vet att kärleken är ömsesidig, för det har han visat tydligt. Men jag förstår också att den här typen av situation blir svårare för honom att hantera och jag tror inte att deras kontakt kommer vara för evigt. Men har barnet knutit ann till en person sedan späd ålder så anser jag att personen har någon form av ansvar för barnets välbefinnande. Och det ansvaret kan innebära att man sätter sig själv åt sidan ett litet tag och ger barnet ett avslut som det hinner bearbeta.

Ja precis, det är nog inte så dumt att fasa ut relationen, förutsatt att båda vill det såklart. Men har han varit med länge så kan man ju förstå din dotter att det blir extremt konstigt, särkilt om han varit som en pappa för henne. Dock tror jag det behöver vara genuint för att det ska bli något bra av det. Att "tvinga" sig själv/någon till den typen av upplägg är nog dessvärre inte någon hit. Men hade dottern och exet inte haft en bra relation hade kanske inte behovet av "utfasning" funnits hos dem heller.
  • Anonym (bibo)
    vad ska man heta skrev 2017-06-03 09:50:32 följande:

Jag vet ett par där "bonuspappan" hade vh med sitt bonusbarn. Han fick senare en ny sambo och två barn. Barnet har fortfarande en bra relation till dom alla. Han fortsatte vara hennes "pappa" helt enkelt och hon är en del av deras familj också.

Ts, jag förstår att det känns jobbigt. Både för ditt barn och dig. Hur var deras relation innan det tog slut? Kan dottern själv höra av sig till honom? Så kanske de kan få till en träff.
Svar på tråden Separation, hur göra bäst?