Separation, hur göra bäst?
Jag tycker det var riktigt ruttet gjort av ditt ex. Även om det inte är hans barn tycker jag han har ett ansvar att separationen blir bättre för din dotter, han har ändå varit i hennes liv under flera år. Jag tycker man är ansvarig för när ens handlingar påverkar barn, men jag tycker inte han har ansvar att fortsätta en relation med din dottern en längre tid om han inte vill det. När jag separerade från en tidigare relation där det fanns ett barn i samma ålder som din dotter hade vi en utfasningsperiod. Jag träffade sonen själv några gånger med några veckors mellanrum så han hade möjlighet att ställa frågor, förstå vad som hände och få ett avslut av vår relation där han kunde välja lite mer . Det var fruktansvärt jobbigt för jag älskade fortfarande mitt dåvarande ex och hade själv ingen speciell relation med sonen, men för sonen var jag ändå en viktig person som funnits där en stor del av vad han mindes av sitt liv. Nu räckte det att vi träffades några gånger så var sonen nöjd. Hade det dragit ut på flera månader hade jag själv satt stopp för det.
Ditt ex verkar inte vilja ha en relation med din dottern iom att han inte hört av sig. Frågan är om det vore en ok lösning för dig att han träffar dottern några gånger så hon får möjlighet till ett avslut? Mitt råd är isåfall att konkret föreslå det till honom, om han inte tror att du kräver livslångt engagemang kanske han iaf kan ge ett rimligt avslut för din dotter?