• solvår

    Varför använder inte pappa hjälm?

    Någon annan som reagerat på detta: 

    När man möter en familj som är på cykeltur. Då har barnen hjälm och även mamman. Dock är det väldigt sällan man ser en cykelhjälm på pappan. 

    Hur är det hos er och hur tänker ni kring detta? 

    Vi kommer att införa hjälmtvång alltid när någon vill cykla tillsammans med vår son, vi vill att cykelhjälmen skall bli en naturlig del av cykelåkningen. Dvs detta kommer att gälla vänner, mor/farföräldrar och naturligtvis även oss själva. 

  • Svar på tråden Varför använder inte pappa hjälm?
  • Jasmin Karlsson

    Ingen av oss föräldrar använder hjälm men barnet får inte cykla utan hjälm. Vi bedömmer risken som stor för olyckor för barn men liten för oss vuxna. (Är väl mest också att det är obekvämt och krångligt med hjälm). Vissa regler gäller för vårat barn som inte vi själva följer, tex bara godis 1 dag i veckan, gå och lägga sig samma tid varje dag, barnet får inte köra bil men det får vi...

  • sextiotalist

    Jag använder hjälm men inte sambon. Men skulle någon resonera som ni gör skulle jag av protest inte använda hjälm.

  • Praktisk59

    Det värsta är de idioterna som har hjälm, kör mellan bilarna i 100 knyck och tror dom är odödliga.

  • KJJ

    Här använder vi hjälm hela familjen oavsett om barnen är med eller inte när vi cyklar. Skulle aldrig falla oss in att cykla utan. Enklare livförsäkring är svår att hitta!

  • Träskvatten

    Det har jag inte märkt att det skulle vara så utan jag tror mer på teorin att man ser det man vill se om man påstår att pappor överlag mer sällan har hjälm än mammor.

    Undersökningar visar att hjälmanvändandet snarare har med geografiska faktorer att göra än genus, tex I Stockholm använder 73% hjälm men bara 21% i Malmö.
    www.sis.se/PageFiles/2528/%C3%96kad_cykelhjalmsanvandning%20och%20cyklisters%20drivkrafter%202014.pdf


    Jasmin Karlsson skrev 2017-05-12 20:34:58 följande:
    Ingen av oss föräldrar använder hjälm men barnet får inte cykla utan hjälm. Vi bedömmer risken som stor för olyckor för barn men liten för oss vuxna. (Är väl mest också att det är obekvämt och krångligt med hjälm). Vissa regler gäller för vårat barn som inte vi själva följer, tex bara godis 1 dag i veckan, gå och lägga sig samma tid varje dag, barnet får inte köra bil men det får vi...
    Det räcker å andra sidan med en enda olycka att förvandla dig till en grönsak. Som cyklist är du totalt oskyddad utan hjälm och det kan räcka med en relativt liten smäll mot huvudet för att förpassa dig till ett vegeterande tillstånd. Å andra sidan, har man inte hjälm som cyklist visar man rätt tydligt att det inte finns så mycket innehåll att skydda. :-P
  • KJJ
    kottelin skrev 2017-05-12 16:45:10 följande:

    Så om ditt barn vill vara hos sin kompis och kompisens familj ska cykla iväg på en liten utflykt och föräldrarna bär inte hjälm, få inte er son följa med dem då?För du kan ju knappast tvinga dem att ha hjälm.


    För oss handlar det inte om andra, utan om vår egen hälsa. JAG vill inte vakna upp handikappad för livet efter en eventuell cykelolycka med vetskapen att jag klarat mig om jag hade burit hjälm. Bryta armar och ben, det kan ske, och jag kan dö av annat också, men jag skall inte bli en grönsak för att jag spräckte skallen på en låg trottoarkant för att jag struntade i hjälmen. Den känslan - tänk om. Och det jag vill ge våra barn är att det är naturligt att bära hjälm, på samma sätt som att använda säkerhetsbälte och flytväst, typ.
  • Plusminus

    Känner igen mig i det du beskriver. Samma sak med båtar - männen utan flytväst, fru och barn med full utrustning.
    Män har större övertro på sin förmåga? Sin osårbarhet?
    Män kör väl i större utsträckning utan bälte också.

  • Nilsholgerson

    Wow som alltid efter nån kläckt ur sig en unge så förvandlas dom till en liten mini Hitler som ska bestämma över allt och alla fascinerade

    TS du bestämer enbart över din barn och dig själv låt andra styra över sina egna liv,kanske borde söla hjälp dessutom för dina sjukliga kontrollbehov du uppför dig inte friskt 

  • Nilsholgerson

    Hoppas ni köper skott och knivsäkerväst till barnen också =P . Förra året mördades 105 människor i sverige, 34 dog i cykelolyckor 24 av dessa var olyckor med stora motorfordon som dödsorsak . Alltså dog det 10 människor pga att man inte använde hjälm =P större chans att man blir mördat än dör för man inte har hjälm på sig

    Har du lärt dina barn det???? får du skynda dig och köpa skyddsvästar ,eller typ bara bli mindre rabiat livet är farliga vi kommer alla dö ångång 

  • Träskvatten
    Nilsholgerson skrev 2017-05-14 01:07:05 följande:
    Hoppas ni köper skott och knivsäkerväst till barnen också =P . Förra året mördades 105 människor i sverige, 34 dog i cykelolyckor 24 av dessa var olyckor med stora motorfordon som dödsorsak . Alltså dog det 10 människor pga att man inte använde hjälm =P större chans att man blir mördat än dör för man inte har hjälm på sig

    Har du lärt dina barn det???? får du skynda dig och köpa skyddsvästar ,eller typ bara bli mindre rabiat livet är farliga vi kommer alla dö ångång 
    Kruxet med den jämförelsen är att de flesta cykelolyckor aldrig rapporteras. Inte ens sjukhusen rapporterar när det är en cykelolycka som är orsaken. Mao jämför du äpplen med krokifanter.

    Man kan dessutom ställa sig frågan om det verkligen är döden som är värst. Personligen tycker jag att allvarliga hjärnskador är värre och den statistiken finns öht inte oavsett vad som orsakat skadan.

    Har svårt att förstå att man inte vill skydda sig mot allvarliga hjärnskador när risken faktiskt finns även om den är liten. Varför vaccinerar du dina barn mot MPR om du inte samtidigt köper alla de skydd du pratar om? Risken för att dö i någon av sjukdomarna lär vara mycket lägre än de sätt du rabblar upp.
  • mammma

    Hej
    Här är de så att nuanvänder vi alla hjälm. Tidigare va d ejag som slarvade min man använde alltid.

Svar på tråden Varför använder inte pappa hjälm?