• solvår

Varför använder inte pappa hjälm?

Någon annan som reagerat på detta: 

När man möter en familj som är på cykeltur. Då har barnen hjälm och även mamman. Dock är det väldigt sällan man ser en cykelhjälm på pappan. 

Hur är det hos er och hur tänker ni kring detta? 

Vi kommer att införa hjälmtvång alltid när någon vill cykla tillsammans med vår son, vi vill att cykelhjälmen skall bli en naturlig del av cykelåkningen. Dvs detta kommer att gälla vänner, mor/farföräldrar och naturligtvis även oss själva. 

• Svar på tråden Varför använder inte pappa hjälm?
  • fluu

Här använder mannen alltid hjälm och gjorde även innan vi fick barn. Jag slarvar mer, det sitter kvar sedan tonåren då jag vägrade hjälm av ren fåfänga.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • syntharen

Jag tycker inte det bara gäller pappan utan väldigt ofta ser man både mammor och pappor som inte använder hjälm när dom har sitt hjälmbärande barn bak på cykeln. Jag förstår inte hur dom tänker... Om man blir påkörd så åker även en vuxens huvud i marken, och vem vill att sitt barn ska bli mamma-eller pappalös liksom? Eller allvarligt skadad så att man inte kan ta hand om sitt barn längre.

Jag börjar även se en oroande utveckling där barn som sitter i cargo-bikes och liknande inte använder hjälm. Tror dom vuxna att en sån cykel inte kan välta om den blir påkörd av en bil eller buss? Och jag har även sett idioter som cyklar med sina spädbarn i sele på magen...

Vi använder hjälm allihopa i min familj och det gäller cykel som sparkcykel, balanscykel eller skateboard.

• Scoops

I högstadiet hörde jag en klasskamrat säga till en annan att hon hade så dåliga gener att hon lika gärna kunde cykla utan hjälm. Höll på att dö av skratt! Skrattande Så det tänker jag på varje gång bara en i familjen inte har hjälm... att Darwin kanske hade en poäng ändå!

• Linnis92

Hos oss har alla hjälm, pappa är duktigare än vad jag är, sitter kvar sen tonåren hos mig också. Men har helt klart skärpt till mig sen jag fick barn.

• solvår

Tack för alla svar, ni verkar vara betydligt duktigare ni i denna tråd och tio tummar upp till er och era män. 

Är det någon annan som känner igen detta fenomen och kan förstå vad det beror på? Är det så skämmigt att ha en hjälm på sig?

• äldreochklokare

Det är väl olika? När våra barn var små använde vi föräldrar hjälm båda två så det är väl knappast en "sanning" att det är just som du skriver i TS?

• kottelin

Så om ditt barn vill vara hos sin kompis och kompisens familj ska cykla iväg på en liten utflykt och föräldrarna bär inte hjälm, få inte er son följa med dem då?För du kan ju knappast tvinga dem att ha hjälm.

Ja, typ så...
  • Elsis

Hos oss har alla hjälm oavsett typ av cykel. Självklart har både barnen och jag hjälm när vi använder vår cargobike. Pappan har också hjälm.

• Mälaröbo

Vissa saker får man bestämma över själv när man uppnåt en viss ålder. Ser inget konstigt i det. Korkat? Säkert, men inte konstigare än att man inte får gå på bolaget innan 20 eller ta körkort innan 18.

Svar på tråden Varför använder inte pappa hjälm?