Deltidsarbetande: Hur lade ni upp ert barns förskoletider över veckan?
Ni som arbetar eller arbetade deltid (kontorstider) när ni hade barn på ca 1-2 år som skulle börja förskola, hur lade ni upp barnets vistelsetid över veckan och vad funkade bäst för ert barn? En eller flera helt lediga dagar och övriga längre, eller att gå varje dag men kortare dagar? Kan ju bero mycket på huruvida man har en till förälder som kan lämna och hämta så skriv gärna hur ni båda lade upp det i så fall och huruvida ert barn sedan tidigare varit van att vara med andra än föräldrarna i några timmar. Vårt barn kommer vara 19 eller 20 månader vid inskolning och har aldrig haft barnvakt så jag tänker mycket på hur övergången ska bli så smidig som möjligt - "övade" ni i förväg med att lämna barnet med t ex far- eller morföräldrar?
Jag hade i första hand tänkt arbeta 65% och ha barnet hemma en heldag, en halvdag och en fjärdedels dag och fylla upp resten med FP, men min chef får inte ihop schemat på 65% utan nu diskuterar vi alternativen 60%, 67,5% eller 70% och jag funderar då på vilket upplägg på fsk som blir bäst för barnet så att jag kan ta det i beaktning för hur många procent jag vill jobba. Två dagar i veckan kommer barnet gå ca 9-15 och hämtas av pappan, för de dagarna jobbar jag heldagar oavsett procentsats så det är övriga tre dagars upplägg jag funderar på. Naturligtvis är alla barn olika men det vore ändå intressant att höra vad som funkat bra för andra barn i liknande ålder.