• Seven Costanza

Deltidsarbetande: Hur lade ni upp ert barns förskoletider över veckan?

Ni som arbetar eller arbetade deltid (kontorstider) när ni hade barn på ca 1-2 år som skulle börja förskola, hur lade ni upp barnets vistelsetid över veckan och vad funkade bäst för ert barn? En eller flera helt lediga dagar och övriga längre, eller att gå varje dag men kortare dagar? Kan ju bero mycket på huruvida man har en till förälder som kan lämna och hämta så skriv gärna hur ni båda lade upp det i så fall och huruvida ert barn sedan tidigare varit van att vara med andra än föräldrarna i några timmar. Vårt barn kommer vara 19 eller 20 månader vid inskolning och har aldrig haft barnvakt så jag tänker mycket på hur övergången ska bli så smidig som möjligt - "övade" ni i förväg med att lämna barnet med t ex far- eller morföräldrar?

Jag hade i första hand tänkt arbeta 65% och ha barnet hemma en heldag, en halvdag och en fjärdedels dag och fylla upp resten med FP, men min chef får inte ihop schemat på 65% utan nu diskuterar vi alternativen 60%, 67,5% eller 70% och jag funderar då på vilket upplägg på fsk som blir bäst för barnet så att jag kan ta det i beaktning för hur många procent jag vill jobba. Två dagar i veckan kommer barnet gå ca 9-15 och hämtas av pappan, för de dagarna jobbar jag heldagar oavsett procentsats så det är övriga tre dagars upplägg jag funderar på. Naturligtvis är alla barn olika men det vore ändå intressant att höra vad som funkat bra för andra barn i liknande ålder.

• Svar på tråden Deltidsarbetande: Hur lade ni upp ert barns förskoletider över veckan?
  • Seven Costanza
    Alexi skrev 2017-05-12 07:31:33 följande:

Vi har alltid båda två jobbat 87 procent. Men vi har lång resväg så barnens tider har varit 7.30-15.30 ungefär.

Vilket har varit för länge för vår yngsta som aldrig varit en dagiskille.

Men, det är ju en väsentlig skillnad så länge de sover middag. Nog viktigare att dra ner tiderna sen.

Dessutom upplever jag att lämna tidigt kan vara betydligt lugnare för barnet, än att komma vid 09 när det är full aktivitet.

Vi kommer försöka hålla så korta dagar som möjligt hela förskoletiden - det är en bra poäng att dagarna ju kommer kännas längre när de inte vilar. Vi har bara tänkt att vi vill lämna så sent som möjligt, ca 8.30-9.00, och hämta så tidigt som möjligt men det kanske är lika bra eller bättre att lämna vid 7.30 någon dag då. Jag tänkte försöka hämta precis före eller precis efter vilan.
  • Carambolan

Vi valde fem kortare och lika långa dagar. Enkelhet och regelbundenhet. De har haft 9-15 som tid under större delen av förskoleperioden. Det har jag och min man kunnat saxa fram med heltidsjobb och flex, men hade jag varit ensam hade det ju krävt deltid.

• Alexi

Men TS, om ni styr era arbetstider så är det ju mer rid att göra något på em och ni lämnar tidigare och då kan hämta tidigare.

Vi har uppskattat enormt att vara hemma vid 16-tiden och kunna slappa en stund innan man behöver laga middag.

Nu förstår jag att ni är hemma tidigare än så men jag ser en poäng med att hämta tidigare framför att lämna senare.

• kixan

Jag pluggar på distans så kan för det mesta välja tider någorlunda fritt.

Jag har vakt att lämna lillan lagom till frukost (runt 7.30-7.45), dels för att för henne var det länge lättare att bli lämnad av mig när hon hade frukosten som tog hennes fokus ifrån att jag gick därifrån och dels för att jag tycker morgnarna blir så sega annars om vi ska upp och äta frukost innan dagis, det känns som att det går åt tid som jag annars hade kunnat plugga. Hämtar gör jag oftast runt 14.30, då har hon hunnit vila (sover oftast inte längre) och äta mellanmål, att hämta före mellis blir bara stressigt att skynda hem och få i henne något, bättre att hon äter där och så kan vi direkt göra något tillsammans istället, typ lekplats eller handla eller vad som helst.

Har jag mycket i skolan får hon stanna till 15.30 ungefär, då hinner de vara ut en sväng på em också och är oftast ute när jag hämtar. Dock känns det som att dagen nästan är slut då, för när vi kommer hem är det ju dags att börja med middag och sen är det inte länge kvar till läggdags.

A -03, F -05, V -10, S -14
  • Seven Costanza
    Alexi skrev 2017-05-12 08:35:36 följande:

Men TS, om ni styr era arbetstider så är det ju mer rid att göra något på em och ni lämnar tidigare och då kan hämta tidigare.

Vi har uppskattat enormt att vara hemma vid 16-tiden och kunna slappa en stund innan man behöver laga middag.

Nu förstår jag att ni är hemma tidigare än så men jag ser en poäng med att hämta tidigare framför att lämna senare.

Ok låter vettigt. Det är bara maken som någorlunda kan styra sina arbetstider, han jobbar heltid och ska hämta vid 15-15.30 två dagar i veckan när jag jobbar till 16.30. Jag måste jobba deltid om jag ska kunna hämta tidigare. Tanken är alltså att maken lämnar vid 8.30-9.00 de flesta dagar och jag hämtar, så vi tänkte som jag skrev alltså både lämna så sent som möjligt OCH hämta så tidigt som möjligt.

Det jag funderar på är t ex om det är mest värt att ha en helt ledig dag med konsekvensen att min arbetstid blir lite längre övriga dagar eller att sprida ut förkortningen över alla dagar så att jag t ex på 70% jobbar två heldagar (när maken hämtar) och tre halvdagar där jag hämtar precis före eller precis efter vilan. Jag kommer kunna _önska_ arbetstid men sedan är det upp till chefen att lägga schemat så det är inte säkert att det blir som jag önskar och när schemat är lagt gäller det för hela läsåret (lärare) så man får försöka tänka klart i förväg.
  • Alexi

En tanke är ju lediga tex onsdagar nu medan barnet sover middag. Då blir det bara två dagar i taget på förskolan. Sen om något år när hen slutar sova middag så kan ni köra kortare dagar varje dag.

• Lisasmor

Dottern började vid 2 års ålder, gick då 4 dagar i veckan, kl 9-12. Efter ett år började hon gå 9-15, också 4 dagar. Nu ska lillebror börja samma förskola, vi kommer köra korta dagar för honom också första året. Förhoppningvis kan vi turas om, så ena föräldern hämtar sonen kl 12 och den andra dottern kl 15.

• stenbock85
    Lisasmor skrev 2017-05-12 21:34:00 följande:

Dottern började vid 2 års ålder, gick då 4 dagar i veckan, kl 9-12. Efter ett år började hon gå 9-15, också 4 dagar. Nu ska lillebror börja samma förskola, vi kommer köra korta dagar för honom också första året. Förhoppningvis kan vi turas om, så ena föräldern hämtar sonen kl 12 och den andra dottern kl 15.

Kan man göra så? Bara hämta ett av barnen? Trodde barnen ska gå efter ens arbetstider, men eran förskola kanske är flexibla med sånt här?
  • Lisasmor
    stenbock85 skrev 2017-05-12 21:44:37 följande:
    Kan man göra så? Bara hämta ett av barnen? Trodde barnen ska gå efter ens arbetstider, men eran förskola kanske är flexibla med sånt här?
    Alltså, jag tror det...vi skulle ju i så fall vara deltidsföräldralediga med lillebror och då får väl storasyster gå på förskolan den tiden vi är hemma med lillebror, precis som hon gör nu innan lillebror har börjat. Jag bor i Sthlm, kanske spelar det in. Jag har tagit det föregivet helt enkelt, kanske är det inte ok egentligen...
  • Alexi

I Stockholm går det nog men inte i övrigt.

Men varför skulle storasyster vilja vara kvar på förskolan när lillebror blir hämtad, jätteoschysst ju.

• Lisasmor
    Alexi skrev 2017-05-12 22:11:03 följande:

I Stockholm går det nog men inte i övrigt.

Men varför skulle storasyster vilja vara kvar på förskolan när lillebror blir hämtad, jätteoschysst ju.

Vill storasyster också gå hem så gör vi så, men hon är snart 4 år och leker gärna med kompisarna på förskolan. Skulle inte tro att hon vill gå hem så tidigt.
  • Seven Costanza
    Alexi skrev 2017-05-12 20:15:06 följande:

En tanke är ju lediga tex onsdagar nu medan barnet sover middag. Då blir det bara två dagar i taget på förskolan. Sen om något år när hen slutar sova middag så kan ni köra kortare dagar varje dag.

Ja precis lediga onsdagar var min tanke först också så det önskade jag när jag skulle jobba 65%, och då vara ledig en halv dag och en fjärdedels dag utöver detta... Men nu om de vill att jag ska jobba 70% för att schemat inte går ihop på 65% så blir det så lite ledig tid kvar känner jag om jag tar en heldag för då blir det ju antingen bara en halvdag, eller två stycken fjärdedelsdagar ledigt. Därav att jag funderar på att låta honom gå varje dag och ta mina 30% förkortning som tre halvdagar men jag vet inte om det alltså är betydligt bättre att ha en heldag ledigt i mitten. Jag har som sagt önskat onsdagar i så fall men om det inte passar verksamheten så blir det fredagar och vissa tycker att det är suboptimalt med tre lediga dagar från förskolan, så jag vet inte.
  • Neiti75
    Seven Costanza skrev 2017-05-12 01:41:58 följande:

Har du alltid haft det så? Funkar det bra för barnet?

Jo alltid haft det så. Så skönt att slippa stressa på morgonen och äta lång frukost i lugn och ro.
Svar på tråden Deltidsarbetande: Hur lade ni upp ert barns förskoletider över veckan?